Na skróty Na skróty

Dla Studentów:

Dla Pracodawców:

Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa

Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa

 

  • 150 absolwentów rocznie
  • 3 kierunki studiów
  • 2 rodzaje studiów podyplomowych
  • 65 nauczycieli akademickich
     

http://www.oce.pg.gda.pl

Budowniczowie statków

Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa PG to jedyny wydział okrętowy w Polsce, który od roku 1945 nieprzerwanie kształci inżynierów okrętowców. To tutaj studiował i pracował znany na całym świecie prof. Jerzy Doerffer (zm. 2006), rektor PG. Dzięki niemu kadłuby kutrów rybackich z drewna dębowego zastąpiono stalowymi, całkowicie spawanymi. Budowa tego rodzaju jednostek należała w latach 50. do bezprecedensowych w dziejach polskiego okrętownictwa. To właśnie Doerffer, wówczas inżynier, kierował budową pierwszego w powojennej historii Polski statku pełnomorskiego, rudowęglowca Sołdka. Jednostka, którą wodowano w 1948 roku, pływała pod polską banderą ponad 31 lat. Dziś jest eksponatem muzealnym, zacumowanym nieopodal gdańskiego Żurawia.
Studenci wciąż uczą się budować statki - począwszy od jachtów i kutrów, poprzez superzbionikowce, a na ogromnych statkach pasażerskich kończąc. Rozwijają przy tym umiejętności z zakresu zarządzania i marketingu, zdobywając wykształcenie umożliwiające podjęcie pracy w szeroko rozumianej gospodarce morskiej. Wydział jest europejskim zagłębiem projektantów jednostek morskich, stąd wiele biur projektowych i zakładów produkcyjnych lokuje swoje siedziby w Trójmieście.
 

Sandwichowa struktura

Działania naukowo-badawcze obejmują, m.in. zagadnienia: projektowania kształtu okrętu, wymiarowania konstrukcji i kształtowania wytrzymałości kadłuba, pływalności, stateczności i niezatapialności statków, nowych rozwiązań konstrukcyjnych, systemów napędowych oraz automatyki i sterowania. Przykładem osiągnięć pracowników OiO są badania wytrzymałości struktur typu sandwich przeznaczonych do budowy kadłubów statków. Konstrukcja sandwich to stalowe bądź aluminiowe panele wykonane z dwóch płatów blach oddalonych od siebie o kilka cm i zespawanych laserowo. Panele te są tak samo wytrzymałe, ale lżejsze niż klasyczne konstrukcje. Proces ich wytwarzania jest zautomatyzowany, więc są tańsze. Ze względu na brak precyzyjnych przepisów Towarzystw Klasyfikacyjnych, panele stosowane są jedynie w wybranych, pojedynczych elementach konstrukcji statków. Działania politechników skupiają się na dostarczeniu towarzystwom danych, które wykażą zalety sandwiczów: ich wytrzymałość, ognioodporność, czy też odporność na korozję.
 

Łodzie solarne

Studenci zrzeszeni w Kole Studentów Techniki Okrętowej KORAB, projektują i budują łodzie oraz inne pojazdy napędzane siłą mięśni i energią słoneczną. Ich dziełem jest m.in. SOLAR - pierwsza w Polsce, w pełni ekologiczna, bo zasilana energią słoneczną łódka doświadczalna, która na pokład może wziąć dziesięciu pasażerów i dwuosobową załogę.
Mądrze wykonane konstrukcje niejednokrotnie zapewniły studentom czołowe miejsca w międzynarodowych regatach łodzi solarnych. Jednak starty w zawodach to nie tylko zabawa, to przede wszystkim wstęp do rzeczywistych odkryć. Odkryć, które już dziś są cenione. SOLAR wyróżniono w prestiżowym, ogólnokrajowym konkursie Ekolaury 2009, promującym najefektowniejsze prace na rzecz ochrony środowiska.