Warsztat autora publikacji naukowych

Jak odnieść sukces w pisaniu prac naukowych? Jak opracować strukturę dobrego artykułu, sformułować jasny przekaz raportujący wyniki badań, jak publikować w naukowym czasopiśmie? Przedstawiamy Państwu ofertę kursów e-learningowych (Coursera i Future Learn), w których odnaleźć można odpowiedzi na wiele podobnych pytań.

 

Discovering Science: Science Writing>>>  

Kompendium wiedzy o różnorodnych formach opracowań naukowych, np. raport projektu badawczego, różne typy artykuły w czasopismach naukowych. Podczas dwutygodniowego kursu można zapoznać się z kwestiami wartymi rozważenia przed przystąpieniem do pisania w kontekście naukowym: np. struktura przekazu, sposób przedstawiania właściwych i trafnych wniosków z badań. Edycje e-kursu: 20 Feb 2017; 20 Mar 2017; 17 Apr 2017

 

Academic literacy>>>

Podejmowane kwestie e-kursu obejmują: konstruktywny krytycyzm w czytaniu źródeł, samokrytyczne autorstwo, trafny wybór literatury, dążenie do trafnej i rzeczowej interpretacji źródeł oraz rozumienia związków pomiędzy różnymi partiami tekstów dot. badań, sposób formułowania przekazu naukowego.

 

Scholarly communication>>>

Kurs jest warsztatem formułowania treści w j. angielskim usprawniającym umiejętności komunikacji zachowanej w konwencji naukowej, w tym retorycznej i logicznej argumentacji.

 

How to Write and Publish a Scientific Paper (Project-Centered Course)>>>

Project-Centered Course umożliwia nabycie doświadczenia w przygotowaniu pracy naukowej (ang.), oferuje interaktywne ćwiczenie projektowania i opracowania artykułu naukowego w celu zgłoszenia go do recenzji z zamysłem wydania w naukowych źródłach.

-----------------------------------------------------------------------

Wymienione e-kursy przeprowadzane są cyklicznie i organizowane są przez platformy e-learningowe: Coursera lub Future Learn. Praktyczny udział w niektórych e-kursach związany jest z opłatą i kończy się wtedy uzyskaniem certyfikatu na podstawie weryfikacji zdobywanej wiedzy i umiejętności. Dostęp do treści e-kursów może być bezpłatny.

 

*W ramach programu zajęć soft-skills doktoranci mają możliwość zapoznania się z literaturowymi bazami danych, do których Politechnika Gdańska posiada licencje - cykliczne zajęcia Scientific databases and information skills

 

Proces wydawniczy (praktyczne wskazówki wydawców):


Publikuj Open Access

Przedstawiamy Państwu możliwości popularyzacji wyników własnych badań naukowych poprzez publikowanie artykułów w ramach wolnego dostępu Open Access, który jest dla Państwa bezkosztowy.

 

Springer Open Choice dla wszystkich dyscyplin naukowych

Program obejmuje hybrydowe czasopisma Springer >>> 

Instrukcja korzystania z programu>>> 

 

Publikowanie Open Access dla nauk chemicznych 

W ramach uczestnictwa naszej uczelni w programie Gold for Gold  (dot. obszaru nauk chemicznych) istnieje możliwość zgłaszania swoich artykułów do publikowania w czasopismach Royal Society of Chemistry Journals. Możliwość wydania własnej pracy jest nieodpłatna, na zasadach Gold for Gold Voucher - na podstawie voucher’a, który uzyskać można w BGPG (kontakt: Magdalena Szuflita-Żurawska). Przed aplikowaniem do Gold for Gold Voucher publikacja powinna być zaakceptowana przez redakcję wybranego czasopisma.

Szczegóły dot. zgłaszania publikacji do wydania>>> 

 

Publikowanie Open Access dla nauk fizycznych

Inicjatywa OA międzynarodowego konsorcjum instytucji naukowych, agencji finansujących naukę i bibliotek w 27 krajów (koordynacja CERN) umożliwia Państwu otwarte, bezkosztowe publikowanie wyników badań z zakresu fizyki w wybranych czasopismach (w tym 3 tytuły IOP, 2 tytuły Springer, 2 tytuły Elsevier, 1 tytuł Uniwersytetu Jagiellońskiego).

Wykaz czasopism 2014-2016 >>> 

Poszerzona inicjatywa wsparcia w popularyzacji OA na lata 2017-2019 >>> 

 


Academic Integrity >>>

Przekaz e-kursu uwypukla istotność etycznej postawy uczestników akademickiej społeczności. Naprowadza na rozumienie pojęcia uczciwości akademickiej poprzez podkreślenie wartości z niej wynikających, wskazuje jak unikać nieuczciwości i działań powszechnie ocenianych za nie do zaakceptowania, np. dopuszczenie się plagiatu. Kurs jest także okazją do dyskusji na forum w innymi uczestnikami, tym samym wymiany doświadczeń i opinii. University of Aucland, edycje e-kursu: 6 Feb 2017; 3 Apr 2017

Praktyczny (interaktywny) udział w e-kursach za pośrednictwem platformy Future Learn może być związany z opłatą, kończy się wtedy uzyskaniem certyfikatu na podstawie weryfikacji zdobywanej wiedzy i umiejętności. Dostęp do treści e-kursów jest bezpłatny.


Przydatne umiejętności:

 

Technical Writing >>>

Kurs e-learningowy rozwijający umiejętność pisania - niezbędną w praktyce komunikowania informacji wynikających z procesu technicznej bądź eksperymentalnej pracy. Kurs naświetla czynniki determinujące stopień techniczności języka i powiązane z tym koncepcje. Będzie można wzmocnić umiejętność pisania różnych technicznych raportów, jak sprawozdanie laboratoryjne, raport z badań, opinia naukowa, etc. Celem e-kursu jest także zwrócenie uwagi na problematykę języka (związaną ze stylem i strukturą formułowania przekazu) jaką można napotkać podczas raportowania własnych badań naukowych. The Language Training and Testing Center, Moscow Institute of Physics and Technology; edycja e-kursu: luty 2017 r. Szczegóły>>>

Praktyczny (interaktywny) udział w e-kursach za pośrednictwem platformy Coursera związany jest z opłatą i kończy się uzyskaniem certyfikatu na podstawie weryfikacji zdobywanej wiedzy i umiejętności. 

 

Logical and Critical Thinking>>> 

Zdalne zajęcia koncentrujące się na udoskonalaniu umiejętności logicznego i krytycznego myślenia. Podejmowane zagadnienia wzmocnić mogą zdolności: identyfikowania i unikania powszechnych błędów i uproszczeń w myśleniu, które prowadzą do nietrafnych przekonań; rozpoznawania, rekonstruowania i oceny argumentów; używania narzędzi logiki do analizy argumentacji; wdrażania owych narzędzi w obszarach nauki i teoriach dylematów moralnych. University of Aucland, edycja e-kursu: 13 Feb 2017 (free course/Future Learn)

 


Public Interest Statement

Im więcej osób zainteresujesz swoją pracą badawczą, tym większy jest potencjał wdrożenia jej efektów. Jak dotrzeć do szerszych kręgów odbiorców z naukowym przekazem?

 

Rozważ popularyzację własnych badań w formie Public Interest Statement >>>

PIS (obok tradycyjnego abstraktu) jest formą podsumowania przekazu naukowego, np. artykułu, skierowaną do czytelników bez specjalistycznej wiedzy, np. technicznej. Oto przykłady:

 

Tea is one of the major plantation crop cultivated in an area of 3.6 million hectares. During the manufacture of various types of tea (green, black and oolong), only fresh tender tea shoots comprising apical bud along with two to three leaves are used, while other parts of tea plant have remained unutilized, despite their abundance. In this report, we have explored the major bioactive constituents of green tea fruits. Hence, this study reveals a new sustainable and economical source for obtaining green tea bioactives for their utilization in nutraceuticals and cosmetic formulations.”

Rana, A., Singh, H. P., & Gulati, A. (2015). Investigation of major phenolic antioxidants from Camellia sinensis fruits. Cogent Chemistry1(1), 1080652. http://doi.org/10.1080/23312009.2015.1080652

 

There always exist a huge scope for energy saving options in production industries through intelligent operation of devices and effective energy management policies. Therefore, a methodical energy management initiation is extremely essential to develop an energy efficiency model and adopt the energy management recommendations for implementation in a cost effective manner for production industries. Therefore, implementation of the energy efficiency projects must be carried out through multi dimensional and predefined objectives. In this paper, an attempt has been made to develop a cost effective framework for production industries interested to implement the energy efficiency projects. The proposed technique has been applied on a cement asbestos production industry and can be suitably customized for other industries also.”

Parida, A., Choudhury, S., Chatterjee, S., & Chatterjee, D. (2016). A cost effective trade-off based renewable power augmented energy efficient load model for manufacturing industries for demand side management.Cogent Engineering, 3(1), 1239299. http://doi.org/10.1080/23311916.2016.1239299

Kluczowe wskazówki formułowania Public Interest Statement >>>


The teaching/research statement

Aplikowanie w środowisku akademickim (np. wnioskowanie o stypendia, granty, zatrudnienie) nierzadko związane jest z koniecznością przygotowania specyficznych dokumentów. Tutaj kilka uwag o the teaching statement oraz the research statement (w tym dla dyscyplin STEM - science, technology, engineering and mathematics).

 


Garść inspiracji badawczych:

 

Innovation: the World’s Greatest>>> 

Temat innowacji rozpatrywany jest w tym miejscu z perspektywy historycznej, co nasuwa wnioski, że większość współczesnych wynalazków bazuje na osiągniętych już w nauce rozwiązaniach, produktach, usługach czy procesach. To okazja do rozważań nad innowacją będącą w szczególnym zainteresowaniu uczestnika kursu, a także okazja do poszukiwania jej związków z dotychczasowymi osiągnięciami naukowymi. University of Leeds, edycje e-kursu: 6 Feb 2017, 6 Mar 2017, 3 Apr 2017

 

Discovering Science: Global Challenges>>> 

Dwutygodniowy e-kurs koncentruje się na osiągnięciach z obszaru chemii i jej roli w rozwiązywaniu niektórych współczesnych problemów dotyczących życia społecznego, np. globalnego wyżywienia. Podejmowane są także ciekawostki badawcze, np. zagadnienie oporności bakterii na antybiotyki. University of Leeds, edycje e-kursu: 20 Feb 2017

 

Discovering Science: Chemical Products >>> 

Kurs zajmuje się zagadnieniami chemii rozwijającej produkcję konsumpcyjną na przykładzie struktur molekularnych, które mogą służyć produkcji nowych materiałów, jak powszechnie wykorzystywane włókna, od przemysłu włókienniczego do lecznictwa dentystycznego. University of Leeds, edycje e-kursu: 6 Mar 2017; 13 Nov 2017

 

Cyber Security for Small and Medium Enterprises: Identifying Threats and Preventing Attacks >>>

Zagadnienia e-kursu o bezpieczeństwie cyberprzestrzeni w obszarze MSP umożliwiają zapoznanie się z metodami i zagrożeniami cyberataków oraz zapobieganie im (strategie przeciwdziałania, narzędzia ochrony organizacji przedsiębiorstw, itp). Deakin University, edycje e-kursu: 6 Mar 2017

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Praktyczny (interaktywny) udział w e-kursach za pośrednictwem platformy Future Learn może być związany z opłatą, kończy się wtedy uzyskaniem certyfikatu na podstawie weryfikacji zdobywanej wiedzy i umiejętności. Dostęp do treści e-kursów może być bezpłatny.