Nowe laboratorium na WETI

Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki wzbogacił się o kolejne laboratorium. Ambient Assisted Living research laboratory przeznaczone będzie do prowadzenia badań z zakresu wykorzystania technologii informacyjnych we wspomaganiu zdrowia i samodzielności osób starszych i chorych.

 

Symboliczną wstęgę przecięli 14 stycznia: Szczepan Sakowicz, dyrektor firmy Kainos w Gdańsku oraz prof. Krzysztof Goczyła, dziekan Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki.

Laboratorium przygotowała Katedra Inżynierii Biomedycznej, kierowana przez prof. Jerzego Wtorka. W laboratorium znajdują się urządzenia i pakiety oprogramowania umożliwiające szybkie przejście od pomysłu do prototypu, a więc: skaner trójwymiarowy, drukarka 3D, systemy wspomagające montaż powierzchniowy w elektronice, dedykowane oprogramowanie do symulacji i modelowania, itp.

W laboratorium zainstalowano także szereg opracowań Katedry powstałych w ramach projektu „DOMESTIC – Domowy asystent osób starszych i chorych” (projekt realizowany ze środków UE). Mowa m.in.: o inteligentnej wadze, e-wannie, elektronicznej narzucie, e-dmuchawce. Wszystkie wynalazki opisane są na stronie projektu – www.domestic.gda.pl.

– Ważną misją laboratorium jest również opracowywanie nowych metod interakcji człowiek–komputer, szczególnie w aplikacjach medycznych. Dlatego w laboratorium umieszczono również, takie urządzenia jak profesjonalny system śledzenia wzroku (SMI Eye cracking Glasses), interfejsy typu Google Glass i inne. Systemy te związane są z kierowanym przez Katedrę projektem europejskim o nazwie eGlasses, którego celem jest opracowanie nowych metod interakcji z wykorzystaniem elektronicznych, multimedialnych okularów – mówi dr inż. Jacek Rumiński, kierownik projektu eGlasses realizowanego w ramach programu CHIST-ERA, w latach 2014-2016.

Warto dodać, że w ramach otwarcia laboratorium firma Kainos przekazała Katedrze Inżynierii Biomedycznej system wirtualnej rzeczywistości o nazwie Oculus Rift. To specyficzne okulary, które umożliwiają zanurzenie się obserwatora w wirtualnej, trójwymiarowej i interaktywnej rzeczywistości, generowanej przez określone oprogramowanie.

Podczas uroczystości otwarcia Ambient Assisted Living research laboratory prezentowane były interesujące aplikacje, których autorami są studenci Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki.

Zwycięzcy krajowego konkursu App Camp 2014 przeprowadzonego w zakresie wytwarzania oprogramowania na platformę Oculus Rift.: student WETI Michał Łobacz oraz grafik Damian Karczewski zaprezentowali m.in. aplikację "Drunk Driver VR". To symulator jazdy samochodem podczas, gdy kierowca znajduje się pod wpływem alkoholu.

Co ciekawe w konkursie App Camp zorganizowanym przez Kainos – z udziałem reprezentantów środowisk eksperckich, w tym wykładowców WETI – w szranki stanęło ponad 100 osób z całej Polski. Niedługo po konkursie zwycięzcy założyli start-up. Obecnie firma VR ONE, mieszcząca się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, zajmuje się tworzeniem innowacyjnych aplikacji z użyciem wirtualnej rzeczywistości. W trakcie otwarcia laboratorium zespół zademonstrował także inne autorskie opracowania: kolejkę górską Rift Coaster HD oraz symulator lotu dronem opracowany dla Air Born: Szkoła Latania.

Swój pomysł zaprezentowała także Marta Porzeżyńska, która na App Camp 2014 zdobyła drugie miejsce. Studentka WETI opracowała grę, która polega na przemierzaniu wnętrza naczynia krwionośnego. Gracz napotka czerwone oraz białe krwinki, które pomagają bronić się przed kryjącymi się w organizmie zarazkami. 

– Mamy nadzieję, że nowo otwarte laboratorium AAL będzie nie tylko inkubatorem nowych pomysłów ale również przestrzenią, w której można będzie zademonstrować opracowane, innowacyjne rozwiązania szerszej grupie odbiorców – dodaje dr inż. Jacek Rumiński. 

Fotogaleria 

Galeria zdjęć