Nowoczesne katamarany z innowacyjnym systemem napędu hybrydowego autorstwa naukowców PG

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli uniwersalny hybrydowy napęd równoległy, który może być stosowany na jachtach oceanicznych wymagających zużycia dużej ilości energii elektrycznej. Dzięki współpracy z firmą Wave Blue, producentem katamaranów, układ będzie testowany na rzeczywistej jednostce.

 

Ideą powstania takiego układu była potrzeba wyposażenia jachtu w dużą ilość energii elektrycznej, która jest niezbędna, by w pełni zabezpieczyć potrzeby osób wypoczywających na jachcie (np. stała klimatyzacja bez hałasujących nocą generatorów, czy produkcja odsolonej wody). Zlecenie na wykonanie takiego napędu otrzymała politechniczna spółka Excento, natomiast projektem, a następnie prototypem układu zajęli się naukowcy z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG.

– Po wykonaniu wstępnych badań laboratoryjnych powstały dwa układy napędowe, które montowane są obecnie na jednym z nowo powstających katamaranów. Co szczególnie istotne, dzięki współpracy z firmą Wave Blue, producentem katamaranów, możliwe będzie przeprowadzenie badań sprawności energetycznej układu napędowego na jednostce rzeczywistej – wyjaśnia prof. Wojciech Litwin, dziekan Wydziału OiO i współtwórca napędu. – Częścią zaplanowanych badań będą próby wykorzystania zastosowanego układu napędowego do odzyskiwania energii podczas żeglugi pod żaglami.

Katamarany firmy Wave Blue to tzw. cruisery oceaniczne o długości niemal 18 metrów, budowane z myślą o bezpiecznych podróżach dookoła świata. Jachty posiadają bardzo dobre warunki żeglugowe oraz wysoką prędkość przelotową, a także wygodną przestrzeń użytkowo-mieszkalną dla załogantów. Na jachcie jednocześnie może płynąć 24-osobowa załoga. O zaletach i możliwościach jachtu przekonał się również prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, który wraz z prof. Wojciechem Litwinem wizytował jedną z jednostek tego typu pod koniec lipca br.

Napędowy układ hybrydowy równoległy autorstwa naukowców PG, testowany na budowanym katamaranie, to z kolei innowacyjny model, który podnosi komfort pływania jednostką i jest zarazem uniwersalny. Na bazie tego systemu wygenerować można wiele funkcji napędowych i energetycznych, takich jak np. napęd elektryczny jachtu, współpraca obu silników napędowych w układzie hybrydowym, czy system zarządzania energią na jachcie.

– Na rynku nie ma takich rozwiązań energetycznych, które oferują moc użytkową w przedziale powyżej 5 do 20 KW, a nie wymagają osobnej, wydzielonej i wygłuszonej przestrzeni na jachcie do zabudowy standardowych generatorów – podkreśla Zbigniew Łodyga, współwłaściciel firmy Wave Blue.

Galeria zdjęć