Otworzyliśmy Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej

Symulacje dla służb publicznych, wirtualna turystyka, wizualizacje naukowe pozwalające np. na manipulację złożonymi cząsteczkami chemicznymi, a nawet terapia w leczeniu fobii... Mnogość potencjalnych zastosowań nowo otwartego Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej pokaże przyszłość.

 

Uroczyste otwarcie LZWP odbyło się 5 grudnia w Audytorium 2 na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki A.

W prezentacji nowego laboratorium uczestniczyli m.in.: reprezentanci Ośrodka Przetwarzania Informacji, trójmiejscy prezydenci, członkowie Konwentu Politechniki Gdańskiej, władze i kierownictwo PG. Cieszyliśmy się także obecnością naszych profesorów, pracowników administracji i studentów. Licznie przybyli także dziennikarze.

Dzięki realizacjom filmowym zgromadzeni mogli zobaczyć jak – krok po kroku – powstawało laboratorium oraz jakie są jego możliwości zastosowania. Przygotowano także symulację transmitowaną na żywo – prosto z wnętrza jaskini wirtualnej. Goście nie kryli zachwycenia.

Podczas uroczystości prof. Henryk Krawczyk, rektor PG podkreślił, że otwarcie LZWP jest kolejnym powodem do dumy dla naszej uczelni.

– To dobra wiadomość, że dziś możemy otworzyć tak ciekawy obiekt na Politechnice Gdańskiej. To również wspaniały akcent na zakończenie jubileuszu 110-lecia PG. Tym bardziej, że LZWP to innowacyjne rozwiązanie, należące do najlepszych na świecie – powiedział prof. Krawczyk.

Rektor zdradził, że na PG już powstaje symulacja będąca propozycją zmian, jakie mogłyby zajść na Targu Węglowym. Zapowiedział, że gdy będzie gotowa uczelnia zaprosi władze Gdańska na prezentację – wirtualną wędrówkę po mieście.

Podczas uroczystości prof. Krzysztof Goczyła, dziekan Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki gorąco podziękował pomysłodawcom (w szczególności prof. Bogdanowi Wiszniewskiemu i dr. inż. Jackowi Lebiedziowi) oraz wszystkim zespołom zaangażowanym w realizację LZWP.

– Wyposażeni w tak zaawansowane narzędzie badawcze, jakim jest LZWP, możemy ubiegać się o ciekawe granty z zakresu badań nad wirtualną rzeczywistością – jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi współczesnej informatyki – mówi prof. Krzysztof Goczyła, dziekan Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. – Nasi studenci będą mieli wspaniałe pole do popisu w zakresie tworzenia trójwymiarowych modeli obiektów i zjawisk rzeczywistych, a także takich, które jeszcze nie istnieją. Zachęcamy do współpracy i korzystania z LZWP także inne wydziały PG, zainteresowane modelowaniem wirtualnym.

DLACZEGO LZWP JEST WYJĄTKOWE?

W laboratorium zamontowano sześcienną instalację typu CAVE (ang. Cave Automatic Virtual Environment) wyposażoną w sferyczny symulator chodu. Dzięki temu możliwa jest nieograniczona terytorialnie wędrówka w wirtualnym świecie.

– Nasze laboratorium składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest tzw. jaskinia, czyli pomieszczenie zbudowane z ekranów projekcyjnych, na których wyświetlany jest spójny trójwymiarowy obraz świata wirtualnego – opowiada dr inż. Jacek Lebiedź, jeden z pomysłodawców LZWP. – Uczestnikowi symulacji wydaje się, że znajduje się w jego wnętrzu. Co więcej widzi przestrzennie. Zupełnie jak w kinie na filmie 3D. W jaskini można się przemieszczać, komputery wykrywają ruch i tworzą obraz widziany z perspektywy użytkownika. Podobne pomieszczenia funkcjonują już w Polsce, jednak nasze charakteryzuje się wyso­kimi parametrami technicznymi. Wrażenie zanurzenia w przestrzeni wirtualnej będzie więc większe.

Jaskinia LZWP zbudowana jest z 6 akrylowych ścian-ekranów o rozmiarach 3,4mx3,4m, w tym jednej ruchomej umożliwiającej wejście do środka.

– Elementem, który wyróżnia naszą jaskinię spośród wszystkich tego typu instalacji na świecie jest sferyczny symulator chodu, który można umieszczać wewnątrz. Ma on postać przezroczystej kuli, która na wzór kołowrotka dla chomika obraca się podczas chodzenia. Urządzenie pozwala na nieograniczone przemieszczanie się w świecie wirtualnym za pomocą chodu – dodaje dr Lebiedź. – Bez tego urządzenia można jedynie chodzić w jaskini od ściany do ściany.

Oznacza to, że użytkownik może dowolnie daleko maszerować, a nawet biec w wykreowanym w jaskini świecie. A do swobodnego przemieszczania się w nim nie potrzebuje żadnych specjalnych i mało natural­nych kontrolerów trzymanych w ręku (tzw. różdżek), używanych w typowych jaskiniach wirtualnych.

Jak wspomniano wyżej przyszłościowe możliwości wykorzystania LZWP są ogromne. Można bowiem zasymulować dowolną przestrzeń wirtualną. Trzeba jednak pamiętać, że przygotowanie symulacji jest czasochłonne, największym wyzwaniem jest modelowanie. Pracownicy laboratorium liczą na współpracę z architektami i plastykami. Sami zajmą się stroną informatyczną. Studenci Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, który jest zarządcą LZWP będą uczyć się jak programować nowoczesne wirtualne symulacje.

Budynek LZWP umiejscowiono na tyłach starego gmachu Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. Wartość inwestycji wyniosła ponad 14,6 mln zł. Pieniądze pochodzą z UE.

Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej było jednym z etapów realizacji projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”. W ramach tego projektu na pięciu wydziałach uczelni wyremontowano i wyposażono w nowowczesny sprzęt audiowizualny siedem audytoriów i dziewięć sal wykładowych.

Warto podkreślić, że także Audytorium 2 WETI, w którym odbyła się uroczystość, zostało zmodernizowane w ramach tego projektu. Ta nowoczesna sala wykładowa o powierzchni 182 m2 może pomieścić niemal 200 osób.

Czytaj także: LZWP - wyjątkowe laboratorium w Panoramie i trojmiasto.tv

 

 

Galeria zdjęć