Politechnika Gdańska nadzoruje budowę ważnych dla Gdańska wiaduktów

Zespół z Katedry Wytrzymałości Materiałów WILiŚ Politechniki Gdańskiej sprawuje nadzór naukowy nad kluczowymi inwestycjami gdańskiej infrastruktury. W próbach obciążeniowych na Wiadukcie Biskupia Górka z udziałem prof. Krzysztof Wilde, rektora PG i jednocześnie kierownika katedry, uczestniczył także Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

 

– Próby obciążeniowe dzielą się na statyczne i dynamiczne. Podczas badań statycznych samochody ustawiają się w konkretnym miejscu wiaduktu. Wiemy, jakie są naciski na ich osie i mierzymy odpowiedź konstrukcji. Później przystępujemy do badań dynamicznych. Wtedy samochody z różnymi prędkościami przemieszczają się po obiekcie. Przejeżdżają też przez sztuczne przeszkody, wywołując dodatkowe efekty. Zainstalowaliśmy dziewięć punktów pomiarowych przemieszczeń pomostu i dziewięć punktów pomiarowych przemieszczeń łuków, mierzymy też siły w trzech dodatkowych punktach – tłumaczy prof. Krzysztof Wilde.

W ramach inwestycji Wiadukt Biskupia Górka powstają cztery niezależne konstrukcje: trzy wiadukty i most nad Kanałem Raduni. Nadzorujący je pracownicy Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska jednocześnie gromadzą materiał do przygotowania publikacji naukowych.

– Zbieramy dane pomiarowe, które wykorzystamy w analizie konstrukcji. W grę wchodzą bardzo skomplikowane obliczenia, a budowę utrudniają przechodząca pod nią czynna linia kolejowa,niezidentyfikowane instalacje, które mogą znajdować się w okolicy czy warunki gruntowe, których nie można w pełni rozpoznać – wylicza prof. Jacek Chróścielewski, zastępca kierownika Katedry Wytrzymałości Materiałów.

Pierwszą nitkę Wiaduktu Biskupia Górka otwarto we wtorek, 13 sierpnia.

Naukowcy z PG nadzorują także kolejny ciekawy obiekt powstający w innej części miasta – estakadę wenecką stanowiącą fragment tzw. Nowej Bulońskiej.

– Technologia zastosowana przy tej konstrukcji pozwala na eliminację hałasu podczas jazdy po wiadukcie oraz oblodzenia. Zimą nie będzie występowała tu „szklanka” – zapewnia Mikołaj Miśkiewicz, adiunkt w Katedrze Wytrzymałości Materiałów i kierownik laboratorium mostowego.

Galeria zdjęć