Testy innowacyjnej nawierzchni drogowej opracowanej przez naukowców Politechniki Gdańskiej i Politechniki Białostockiej

Od 4 października trwały testy innowacyjnej nawierzchni drogowej, która jest efektem realizacji projektu badawczego prowadzonego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Politechniki Białostockiej. Na 160 metrowym odcinku ulicy Galaktycznej w Gdańsku położono poroelastyczną nawierzchnię, charakteryzującą się obniżoną hałaśliwością oraz dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi.

 

Głównym założeniem projektu SEPOR jest próba opracowania nowej, poroelastycznej nawierzchni drogowej, która jest mniej hałaśliwa, przepuszcza wodę, ma też właściwości tłumienia pożarów. Nawierzchnie poroelastyczne są obecnie na świecie w fazie eksperymentalnej i jak dotychczas nie udało się stworzyć tego typu nawierzchni o wymaganej trwałości.

Skład testowanej powierzchni, opracowanej przez naukowców, jest bardziej ekologiczny od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych.  Około 20% (w stosunku wagowym) nawierzchni poroelastycznej stanowi granulat gumowy otrzymany ze zużytych opon samochodowych. Pozwala to na oszczędzanie kruszyw naturalnych i na optymalną utylizację zużytych opon samochodowych bez konieczności ich spalania.

Liderem projektu SEPOR jest Politechnika Gdańska - Wydział Mechaniczny i Wydział inżynierii Lądowej i Środowiska pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Jerzego Ejsmonta z Katedry Konstrukcji Maszyn i Pojazdów Politechniki Gdańskiej. Pozostali członkowie konsorcjum to Politechnika Białostocka i Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A.

Nawierzchnia przez niemal pół roku była poddawana rzeczywistym obciążeniom ruchu drogowego w różnych warunkach atmosferycznych. Ulicę Galaktyczną w Gdańsku wybrano do eksperymentu ze względu na częstotliwość przejazdu samochodów oraz odpowiedni fragment jezdni, który jest prosty i płaski. Testy trwały niemal pół roku.

W piątek, 20 marca odcinek testowy został zastąpiony standardowym betonem asfaltowym ze względu na występujące uszkodzenia nawierzchni poroelastycznej. Według prof. Jerzego Ejsmonta przyczyną uszkodzeń mógł być słabej jakości podkład, na którym ułożono nawierzchnię. Należy dodać, że na pozornie jednorodnym odcinku testowym zastosowano kilka różnych technologii układania nawierzchni i wzmacniania jej struktury  tworząc kilkudziesięciometrowe pola. Obecnie trwa analiza porównawcza, która ma wskazać rozwiązanie o największej trwałości, gdyż nie wszystkie pola dobrze zniosły półroczną eksploatację.

Na ostateczne wyniki badań trzeba jeszcze poczekać, jednak wstępna weryfikacja pokazuje, że chociaż odporność nawierzchni wymaga pewnych udoskonaleń, jej niska hałaśliwość może spowodować znaczne ograniczenie hałasu spowodowanego przez ruch drogowy. Technologia, której użyto redukuje hałas dla środowiska o około 6 do 7 decybeli.  – To tak jakby nagle czterokrotnie zredukować ruch na drodze – podkreśla prof. Jerzy Ejsmont.

 Z przeprowadzonych badań wynika również, że nawierzchnie poro elastyczne w dużym stopniu eliminują zagrożenia związane z występowaniem intensywnych pożarów paliwa wypływającego z uszkodzonych zbiorników pojazdów samochodowych.

Testy na ulicy Galaktycznej nie są jedynymi badaniami prowadzonymi w terenie.  Podobne przeprowadzane są w Dąbrówce koło Wejherowa, gdzie fragment ulicy z eksperymentalną nawierzchnią został oddany do użytku 10 miesięcy temu. Kolejne odbywać się będą na dłuższym odcinku drogi, w okolicach Żarnowca.

Projekt SEPOR realizowany jest od maja 2018 roku i potrwa do końca kwietnia przyszłego roku.
 

 


 

Galeria zdjęć

Załączone pliki