Uwzględniamy potrzeby braci rowerowej

O rowerowych zmianach na terenie Politechniki Gdańskiej rozmawiamy z Piotrem Iwańczakiem, zastępcą kanclerza ds. zasobów technicznych.

 

Izabela Biała: Zna Pan treść opracowania Koncepcja Infrastruktury Rowerowej na PG, które powstało podczas seminarium na Wydziale Architektury?

Piotr Iwańczak:- Oczywiście. Władze uczelni otwarte są na udział studentów w kreowaniu przyszłości kampusu, zwłaszcza jeśli przedstawiane są tak kompleksowe i dobrze opracowane rozwiązania. W porozumieniu z Samorządem Studentów PG i grupą Rowerem na PG zaczynamy wdrażać pewne zawarte w Koncepcji propozycje.

Które na początek?

- Stopniowo podejmujemy działania, które sprawią, że kampus stanie się bardziej przyjazny dla użytkowników rowerów. Skróciliśmy szlabany przy bramach wjazdowych, tak by rowerzysta bez przeszkód mógł przez nie wjechać. Niwelujemy też inne bariery, obniżamy np. krawężniki. Poza tym we wszystkich nowych projektach związanych z rozwojem infrastruktury uczelni uwzględniamy potrzeby "braci rowerowej". W pierwszy dzień wiosny oddamy do użytku rowerzystów dwie stacje serwisowe, które są absolutnie pionierskim działaniem jeśli chodzi o uczelnie wyższe w Polsce. W tym dniu rusza również konkurs architektoniczny na zagospodarowanie terenu przed Gmachem Głównym. To ogromny obszar, obejmujący blisko połowę kampusu, ciągnący się od ul. Siedlickiej aż po Park Akademicki. W założeniach konkursu teren ten ma stać się nie tylko reprezentacyjną przestrzenią publiczną uczelni, ale i miejscem przyjaznym, także dla rowerzystów. W warunkach konkursu kładziemy nacisk na właściwe zaprojektowanie komunikacji rowerowej i parkingów dla rowerów, a także ograniczenie ruchu samochodowego. Za rok o tej samej porze roboty budowlane będą już w toku.

To za rok, ale czy jeszcze w letnim semestrze możemy liczyć na jakieś rowerowe ulepszenia?

-  Jeszcze w marcu stanie stojak na kilkanaście rowerów pod budynkiem Nanotechnologii A. Na montaż czeka kolejnych pięć. Są to stojaki ulubione przez rowerzystów, takie w których możliwe jest przypięcie ramy roweru do konstrukcji stojaka

Warto podkreślić, że nasze działania wpisują się w rowerową strategię Gdańska. Proszę zwrócić uwagę na nowy płot przy budynku Nanotechnologii A - w jednym miejscu pozostawiliśmy obniżony murek, tak by w przyszłości zdemontować fragment ogrodzenia i "wpuścić" planowaną przez miasto w parku ścieżkę rowerową na teren politechniki.