Wdrożyli projekt, który opracowali na zajęciach

Czwórka studentów z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG opracowała aplikację służącą do monitorowania rozwoju osób z autyzmem MROZA. Rozwiązanie powstało pod okiem pod okiem dr Agnieszki Landowskiej z Katedry Inżynierii Oprogramowania oraz dr Anny Budzińskiej i Iwony Ruty-Sominki z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. To najlepszy projekt grupowy zrealizowany w minionym roku na WETI.

 

Projekt grupowy to obowiązkowy przedmiot (prowadzony od 2007 r. na wszystkich kierunkach studiów II stopnia na WETI), dzięki któremu młodzi inżynierowie doskonalą umiejętności miękkie. W trakcie tych, trwających dwa semestry, zajęć zespoły studenckie pracują nad swoimi projektami. Studenci mogą realizować własne tematy, albo wybrać spośród 300 zagadnień – część z nich proponują współpracujące z wydziałem firmy i instytucje. Rokrocznie powstaje około 100 projektów. Autorzy najlepszych propozycji, wyselekcjonowanych przez komisję wydziałową, otrzymują dyplomy i nagrody pieniężne ufundowane przez dziekana WETI. Tym razem przyznano 3 nagrody, nagrodę specjalną oraz 4 wyróżnienia. Wręczenie nagród tegorocznym laureatom odbyło się w poniedziałek, 29 lutego 2016 r. i było połączone z publiczną prezentacją projektów. Pokazom przygotowanym przez nagrodzonych przyglądali się m.in. studenci, którzy niebawem rozpoczną pracę nad swoimi projektami grupowymi.

Temat, jaki zrealizowali laureaci pierwszej nagrody (zespół w składzie: Marta Czarnowska, Łukasz Jarząbek, Mikołaj Lewandowski oraz Magdalena Solecka) zaproponował Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku, którego pracownicy od stycznia br. korzystają z aplikacji.

– MROZA ułatwia terapię behawioralną dzieci cierpiących na autyzm. Do tej pory terapeuci musieli ręcznie zapisywać postępy w rozwoju swoich podopiecznych, samodzielnie rysowali wykresy i dokonywali wszelkich pomiarów. Nasza aplikacja wykonuje te zadania automatycznie – opowiada Mikołaj Lewandowski, student WETI. – Terapeuta zamiast kartki otrzymuje tablet, w aplikacji zaznacza wyniki dziecka, a te synchronizują się z systemem komputerowym, który generuje wykresy rozwoju pacjenta. Opiekun może więc więcej czasu poświęcić na pracę z dzieckiem.

Połączona z serwerem aplikacja MROZA pozwala na zdalne i jednoczesne wprowadzanie danych z terapii. Dzięki temu możliwe jest m.in. współdzielenie się wynikami, łatwiejsze tworzenie planów terapii, a przede wszystkim śledzenie jej wyników – także na przestrzeni lat.

Chociaż projekt grupowy już się zakończył studenci zamierzają kontynuować pracę. Ich celem jest stworzenie darmowego i dostępnego na całym świecie systemu, który będzie kompleksowo wspierał terapię behawioralną osób z autyzmem. Zapowiadają, że w ramach pracy magisterskiej przygotują infrastrukturę dla otwartego projektu informatycznego. Już dziś zapraszają do współpracy wszystkich, którzy tak jak oni pragną pomagać innym, jednocześnie się ucząc.

– Kiedy zobaczyliśmy, jak wielką pracę wykonują terapeuci, poczuliśmy, że chcemy dać im pomocne narzędzia – puentują członkowie zwycięskiego zespołu.

MROZA jest częścią większego wspólnego projektu Politechniki Gdańskiej i Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Wskazówki specjalistów IWRD: dr Anny Budzińskiej i Iwony Ruty-Sominki były kluczowe podczas opracowywania aplikacji. 

Równie imponujące pomysły  

Dziekan WETI, prof. Krzysztof Goczyła wręczył także dwie równorzędne drugie nagrody. Jedną z nich otrzymali autorzy Weye Feye Mapper (Artur Kaliszewicz, Krzysztof Kanigowski, Damian Karpowicz oraz Łukasz Sitkiewicz, opiekun: dr Wojciech Gumiński). To narzędzie do wizualizacji rozkładu przestrzennego mocy sygnału sieci WiFi. Siła sygnału obrazowana jest za pomocą map cieplnych.

Kolejną nagrodę odebrali twórcy “Wielowątkowej platformy gier komputerowych wspierającej volunteer computing” (Ariel Chojnacki, Karol Łyskawiński, Jakub Słota, Grzegorz Witczak, opiekun: dr Jarosław Kuchta). Studenci proponują korzystnie z zaprojektowanych przez siebie gier, w zamian za możliwość wykorzystania mocy obliczeniowych z komputerów i laptopów graczy.

– Bardzo dużo mocy obliczeniowej się marnuje, a my chcemy ją zagospodarować do skomplikowanych obliczeń naukowych – mówi Grzegorz Witczak.

Nagrodę specjalną za wyróżniającą organizację i kierowanie zespołami budującymi łazika marsjańskiego Lem otrzymał Mateusz Kraiński. Natomiast wyróżnienia powędrowały do grup, które opracowały: inteligentną laskę dla osób starszych oraz grę wspomagającą rozwój dzieci z zaburzeniami SI (integracji sensorycznej). Następne wyróżnienia przyznano autorom koncepcji i budowy modelu stanowiskowego inteligentnego domu, a także studentom, którzy zaprojektowali stanowisko do pomiaru charakterystyk kierunkowych ekranów projekcyjnych.

Galeria zdjęć