Koncert Pasyjny

Dzieła wybitnych kompozytorów: Gregorio Allegriego, Samuela Barbera oraz Oli Gjeilo zaprezentują w piątek 12 kwietnia o godz. 19.00 w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod dyrekcją Mariusza Mroza. Wystąpi również znakomity gdański organista Andrzej Mikołaj Szadejko. 

UWAGA: informujemy, że pula biletów na Koncert Pasyjny została wyczerpana.
Jeśli otrzymamy zgłoszenia o rezygnacji z biletów od uczestników, który dokonali rezerwacji,
sukcesywnie będziemy udostępniać te bilety do ponownej rezerwacji.
Bilety te będą widoczne na stronie:
https://bilety.pg.edu.pl/event/koncert-pasyjny/

Program koncertu jest artystycznym odzwierciedleniem wielkopostnych rozważań, które rozpoczynają się refleksją nad życiem, a kończą radością wynikającą ze zmartwychwstania Chrystusa. W części pierwszej Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej wykona  najsłynniejszą kompozycję Gregorio Allegriego – Miserere Mei, Deus. Ten pilnie strzeżony utwór w XVII w. przeznaczony był do wykonywania tylko w okresie Wielkiego Tygodnia, wyłącznie w Kaplicy Sykstyńskiej. Legenda głosi, że to W. A. Mozart po dwukrotnym wysłuchaniu utworu z pamięci spisał nuty tego dzieła. Można uznać, że to właśnie wtedy utwór ten nielegalnie został wyniesiony poza mury Kaplicy Sykstyńskiej.

Następnie Chór wykona przepiękne Agnus Dei skomponowane w 1976 r. przez amerykańskiego kompozytora Samuela Barbera. 9-minutowe dzieło zachwyca współczesnych melomanów swoją oryginalnością i pięknem zawartym w prostych frazach muzycznych i bogatej harmonii.

W części ostatniej Chór wspólnie z Polską Filharmonią Kameralną Sopot – w składzie: 6 skrzypków, 2 altowiolinistów, 2 wiolonczelistów, kontrabasista – zaprezentuje Sunrise Mass współczesnego norweskiego kompozytora Oli Gjeilo.

W przerwach między pieśniami usłyszeć będzie można Andrzeja M. Szadejko, który improwizacjami organowymi wprowadzi słuchaczy w klimat prezentowanych dzieł chóralnych. Na uwagę zasługuje instrument, na którym wirtuoz wykona swoje krótkie partie: manierystyczno-barokowe organy odbudowane dzięki staraniom gdańskich franciszkanów, będące jednym z największych zabytków ruchomych Pomorza.

Koncert organizowany jest w Kościele św. Trójcy za zgodą i dzięki życzliwości gdańskich franciszkanów.

Wstęp wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc na stronie: bilety.pg.edu.pl/event/koncert-pasyjnyWejście na koncert tylko za okazaniem bezpłatnych biletów otrzymanych w wyniku dokonania rezerwacji lub zaproszeń. Bilet można wydrukować lub okazać na ekranie urządzenia mobilnego. 

 

Miejsce: Kościół św. Trójcy, Gdańsk, ul. Świętej Trójcy 4

Termin: 12 kwietnia 2019 r. (piątek), godz. 19.00 

 

Wykonawcy:

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej to zespół działający od 53 lat. Ma na swoim koncie setki koncertów, festiwali i laurów na krajowych oraz międzynarodowych konkursach. Trzon zespołu stanowią studenci i absolwenci Politechniki Gdańskiej. Kierownictwo artystyczne Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej sprawowali kolejno dyrygenci: Andrzej Lewandowski (1965–1980), Jan Łukaszewski (1980–1992) oraz obecnie Mariusz Mróz (od 1992 r. ).  Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej sięga po najwyższe laury na rozmaitych konkursach krajowych w Rumi, Szczecinie, Hajnówce, Łodzi, Bydgoszczy, Białymstoku, Legnicy, Bielsku-Białej, Barczewie. Politechnika Gdańska chwaliła się swoim zespołem za granicą – chórzyści mieli okazję występować podczas festiwali i konkursów chóralnych w Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Austrii, Danii, Estonii, Czechach, na Litwie i na Węgrzech, we Włoszech, Francji, Szwajcarii oraz w Meksyku.

Poza startami w konkursach Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej koncertuje z repertuarem a capella oraz angażuje się w rozmaite projekty dotyczące wykonań większych dzieł muzycznych wraz z orkiestrami i solistami z całego Pomorza. Do wykonań takich należą między innymi ‘Missa Pro Pace’ Wojciecha Kilara, ‘Nieszpory’ Józefa Zeidlera, ‘Msza Koronacyjna’ oraz ‘Requiem dmoll’ Wolfganga Amadeusza Mozarta, ‘Oratorium Christus’ F. Liszta, „Magnificat” Johna Ruttera czy „Quo Vadis” Feliksa Nowowiejskiego. Chór współpracował m. innymi. z takimi zespołami jak Orkiestra Filharmonii Słupskiej “Sinfonia Baltica”, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej, Gdyńska Orkiestra Barokowa “Sinfonia Nordica”. O rozwój umiejętności wokalnych zespołu dba profesjonalny nauczyciel śpiewu i solistka operowa – Magdalena Lewandowska oraz absolwent Politechniki Gdańskiej i Akademii Muzycznej w Gdańsku – Mikołaj Zgódka. Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej wydał w 2014 r. płytę „MUSICA SACRA”. Prezentuje ona przekrojowy repertuar muzyki sakralnej a cappella zarówno polskich jak i zagranicznych kompozytorów, m.in.: Wacław z Szamotuł, Feliks Nowowiejski, B. Kaczorowski, G.D. Bardos, M. Lauridsen, Szymon Godziemba-Trytek. W styczniu 2016 r. Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej nagrywał nową płytę we współpracy z kompozytorem Markiem Kuczyńskim, saksofonistą Adamem Wendtem oraz wiolonczelistą Janem Lewandowskim, która obejmuje trzyczęściowy utwór „Canticum Canticorum” autorstwa Marka Kuczyńskiego.

Polska Filharmonia Kameralna Sopot powstała w lutym 1982 roku. Jest to 19-osobowa orkiestra smyczkowa, która występuje także w składzie powiększonym o grupę instrumentów dętych. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego debiutowała w czerwcu 1982 roku w Gdyni, a już kilka dni później otwierała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. W 1987 roku orkiestra wyjechała na 33 koncerty do Stanów Zjednoczonych, grając m.in. w J. F. Kennedy Center w Waszyngtonie i Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Zespół gościł także w Chinach (1990) i w Japonii (1997).

Polska Filharmonia Kameralna Sopot od początku swej działalności stale gości na renomowanych europejskich festiwalach, m.in. Schleswig-Holstein Musik Festival, Mecklenburg-Vorpommern Festspiele, Praska Wiosna, La Chaise-Dieu. Wiele razy Zespół gościł też na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie i w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W koncertach, granych w prestiżowych salach koncertowych (by wymienić chociaż lipski Gewandhaus, Musikhalle w Hamburgu, Salę Pleyela w Paryżu czy wiedeński Musikverein) PFK Sopot towarzyszą najwybitniejsi soliści, a wśród nich m.in. Mścisław Roztropowicz, Natalia Gutman, Sabine i Wolfgang Meyer, Misha Maisky, Raphael Oleg, Gary Karr, Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała i wielu innych. Koncerty jakie odbył zespół w ramach tournée po Niemczech ze światowej sławy pianistą Krystianem Zimermanem zdobyły znakomite recenzje w niemieckiej prasie.

Orkiestra ma w swoim dorobku ponad 60 płyt nagranych dla wielu renomowanych firm fonograficznych, a wśród nich: SONY Classical, EMI, Tacet, Thorofon, Sonomaster, Opus czy DUX.

Począwszy od 2011 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic, corocznie uświetniającego  letnią ofertę kulturalną Trójmiasta.

Dyrektorem pozostaje niezmiennie założyciel zespołu – Wojciech Rajski.

Polska Filharmonia Kameralna Sopot, działająca w strukturach Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, jest instytucją kultury Miasta Sopot oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.

 

Andrzej Mikołaj Szadejko, urodzony w 1974 roku w Gdańsku, studiował grę organową w Gdańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Leona Batora, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie organów prof. Joachima Grubicha i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w klasie organów Jean-Claude Zehndera. W Schola Cantorum Basiliensis ukończył także z wyróżnieniem naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta oraz kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza. W roku 2002 obronił przewód doktorski w Akademii Muzycznej w Łodzi a w 2012 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia). Jest finalistą i laureatem wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą (Rumia, Gdańsk, Warszawa, Odense-finał, Brugge-wyróżnienie).Obecnie jest adiunktem w Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadził kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii.

Przewodniczy pracom nad odbudową historycznych organów Mertena Friese w kościele oo. Franciszkanów p/w św. Trójcy w Gdańsku. Współpracuje z Biblioteką Gdańską PAN w opracowaniu nagrań i druków muzykaliów gdańskich.