Francuskie impresje - koncert z cyklu Akademia Muzyczna w Politechnice

Politechnika Otwarta zaprasza na "Francuskie impresje" - kolejny koncert z cyklu Akademia Muzyczna w Politechnice, który odbędzie się 23 października 2018 r. o godz. 18.00 w Auli Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej. 

Ideą koncertu zainicjowanego przez skrzypaczkę prof. dr hab. Krystynę Jurecką, wieloletniego pedagoga w Katedrze Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest przedstawienie francuskiej twórczości skrzypcowej przełomu XIX i XX wieku w związku z 100. rocznicą śmierci Claude'a Debussy'ego. Wszystkie wykonawczynie są pedagogami Wydziału Instrumentalnego gdańskiej uczelni.

 

 

 

W programie:
C. Debussy – Sonata na skrzypce i fortepian, L. 140
wyk. Paula Preuss – skrzypce
Bogna Czerwińska-Szymula – fortepian

M. Ravel – Sonata op. posthume na skrzypce i fortepian
wyk. Krystyna Jurecka – skrzypce
Katarzyna Markiewicz – fortepian

M. Ravel – Sonata G-dur nr 2 na skrzypce i fortepian
wyk. Anna Wandtke-Wypych – skrzypce
Katarzyna Markiewicz – fortepian

M. Ravel – Tzigane
wyk. Paula Preuss – skrzypce
Bogna Czerwińska-Szymula – fortepian

Wstęp wolny.

O ARTYSTKACH

prof. dr hab. Krystyna Jurecka ukończyła studia w gdańskiej PWSM (obecnie Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki) w klasie prof. Tadeusza Kochańskiego w 1968 r. oraz – jako stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki – odbyła w latach 1971-1973 studia podyplomowe w Królewskim Konserwatorium w Brukseli pod kierunkiem André Gertlera.

Jako solistka i kameralistka występowała w większości Filharmonii w Polsce, a także w Europie (Czechy, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Niemcy, Belgia, Austria, Francja, Włochy, Szwecja), Azji (Japonia, Korea, Chiny) i Izraelu. Brała udział w liczących się festiwalach w Polsce i w Europie. Była koncertmistrzem Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, a także – gościnnie – Sinfonietty Beer Sheva w Izraelu.

Pracę pedagogiczną rozpoczęła jeszcze w trakcie studiów (w PSM I stopnia w Sopocie) i – poza dwoma latami pobytu w Brukseli – kontynuuje ją nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Po powrocie z Belgii została zatrudniona w macierzystej Uczelni. W 1992 uzyskała tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych, a w 1999 stanowisko profesora zwyczajnego. W gdańskiej Akademii wychowała już ponad 60 absolwentów. Pracują oni jako muzycy orkiestrowi – nierzadko na stanowisku koncertmistrza – w Polsce, Europie i Australii oraz jako pedagodzy. Sześcioro jej wychowanków jest zatrudnionych w macierzystej Uczelni – w tym jeden z tytułem profesora, dwóch ze stopniem doktora habilitowanego, dwie wychowanki ze stopniem doktora. Krystyna Jurecka pełniła funkcje prodziekana, kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych, była członkiem RWSA, jest zapraszana jako recenzent w przewodach doktorskich i habilitacyjnych oraz w postępowaniach o nadanie tytułu profesora, była zapraszana jako ekspert Komisji Akredytacyjnej oraz jako recenzent doktoratu h.c. Wandy Wiłkomirskiej w AM w Łodzi.

Krystyna Jurecka pracowała też w szkolnictwie I i II stopnia – w Gdańsku, Gdańsku-Wrzeszczu, Koszalinie, Olsztynie i Elblągu (gdzie jest pedagogiem również obecnie). Często jest zapraszana do prowadzenia wykładów, seminariów i lekcji otwartych w szkołach I i II stopnia (oprócz wyżej wymienionych także m.in. w Zamościu, Tomaszowie Lubelskim, Kołobrzegu, Kętrzynie, Warszawie), w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Poznaniu, na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie, Letnich Akademiach w Żaganiu i Bałoszycach, Międzynarodowym Seminarium „Gdańska Wiosna”, na Festiwalu „Gwiazdy promują” w Jeleniej Górze. Jest jurorem konkursów muzycznych. Ma na swoim koncie uczestnictwo w pracach jury – niejednokrotnie jako przewodnicząca – konkursów i przesłuchań regionalnych (Gdańsk-Orunia, Starogard Gdański, Kwidzyn, Sopot, Olsztyn, Toruń, Wałbrzych, Łódź i in.), ogólnopolskich (Konkurs im. Z. Jahnkego w Poznaniu, Konkurs pamięci Aleksandry Januszajtis w Gdańsku, przesłuchania szkół I stopnia w Olsztynie i Warszawie, przesłuchania szkół II stopnia w Elblągu i in.) oraz konkursów międzynarodowych (Konkurs im. Louisa Spohra we Freiburgu, Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Skrzypcowy w Gdańsku, Międzynarodowy Konkurs „Talents for Europe” w Dolnym Kubinie na Słowacji).

Uczniowie i studenci Krystyny Jureckiej zdobyli ok. 50 nagród i wyróżnień na skrzypcowych konkursach ogólnopolskich oraz ponad 20 na konkursach międzynarodowych. Mogą poszczycić się też nagrodami – blisko 20 na ogólnopolskich i 25 na międzynarodowych (Austria, Białoruś, Francja, Litwa, Polska, Rosja) konkursach kameralnych.
Wielu spośród uczniów i studentów Krystyny Jureckiej jest stypendystami Ministra Kultury, prezydentów miast Gdańska, Koszalina, Elbląga, Bydgoszczy, Krajowego Funduszu na rzecz dzieci, „Agrafki Muzycznej”, a czworo z nich otrzymało Nagrodę dla Młodych Twórców Prezydenta Gdańska. Często biorą oni udział w koncertach szkolnych, uczelnianych, środowiskowych, a także występują z orkiestrami filharmonicznymi Gdańska, Olsztyna, Koszalina, Zielonej Góry, Sopotu, orkiestrami kameralnymi w Słupsku, Elblągu, Toruniu, Capellą Gedanensis, Capellą Bydgostiensis, orkiestrami szkolnymi oraz Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Kameralną AM w Gdańsku – w tym również za granicą (Słowacja, Austria, Czechy, Niemcy, Francja).

 

ad. dr Anna Wandtke-Wypych

Uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie swe umiejętności gry na skrzypcach doskonaliła w klasie prof. Krystyny Jureckiej. Później ukończyła również z wyróżnieniem Hochschule fuer Musik, w klasie prof. Waleriego Gradowa w Mannheim (Niemcy).

Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych w kraju i za granicą.

Była stypendystką Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Lata 2000 i 2001 przyniosły nominacje do Nagród „Czerwonej Róży”, a w roku 2002 gdańska skrzypaczka zdobyła Nagrodę dla Młodych Twórców w Gdańsku. W roku 2003 otrzymała Stypendium Artystyczne „DAAD” w Niemczech, wygrywając akademicki konkurs w Hochschule fuer Musik w Mannheim.

W latach 2004-2005, jako muzyk-kameralista, współpracowała z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywała dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2.

W latach 2005-2008 była członkiem międzynarodowej orkiestry kameralnej Maxima Vengerova. Zespół ten współpracował z wytwórnią EMI.

Koncertowała na całym świecie (USA, Ameryka Południowa, Chiny, Japonia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Anglia, Holandia, Austria, Polska na największych scenach: Carnegie Hall, Royal Albert Hall, Barbican Hall, Musikverein, Concertgebouw i wielu innych). Współpracowała z najwybitniejszymi Artystami naszych czasów (Roby Lakatos, Maksim Vengerow, Joshua Bell, Julian Rachlin, Rene Capusson, Juri Bashmet, Sarah Chang), a także polskimi gwiazdami (Jerzy Maksymiuk, Wojciech Rajski, Krzysztof Penderecki, Tytus Wojnowicz, Grzech Piotrowski, Krzysztof Herdzin, Robert Kabara, Karol Radziwonowicz, Alicja Węgorzewska). Współpracowała z takimi dyrygentami jak: James Levine, Paavo Jarvi, Kurt Masur, Valeri Giergiev.

Jest współzałożycielką znakomitego zespołu The New Art Ensemble, który w przeciągu kilkuletniej działalności dał się poznać publiczności większości filharmonii w Polsce.

Anna Wandtke-Wypych prowadzi bardzo aktywna działalność kulturalną, biorąc udział w licznych przedsięwzięciach artystycznych w kraju i za granicą.

W roku 2016 Anna Wandtke-Wypych nagrała swój debiutancki album „VIOLIN SOUL”, który został wydany przez prestiżową oficynę DUX. Na płycie gościnnie wystąpił światowej sławy skrzypek Roby Lakatos. Krążek ten otrzymał znakomite recenzje prasowe. Premiera płyty odbyła się 02.09.2016 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Szerokie spektrum repertuaru w jakim porusza się Anna Wandtke-Wypych, pozwala dostrzec wszechstronność artystki. Śmiało sięga do stylistyki baroku, klasyki, ale i „klasyki złamanej”, łącząc utwory literatury poważnej z flamenco, muzyką filmową oraz improwizacją.

Obok grania – jej drugą pasją jest pedagogika. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, w ciagu roku prowadzi rownież mistrzowskie kursy i warsztaty skrzypcowe.

W roku 2014 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie instrumentalistyka.

Od roku 2012 jest również pedagogiem w Zespole Szkół Muzycznych I i II Stopnia im. K. Szymanowskiego w Warszawie.

Artystka jest założycielką i prezesem Stowarzyszenia Humana Ars Musica. Od roku 2007 związana z Agencją Artystyczną Best Art Management (www.bamanagement.pl). Jako Best Art Events – Anna Wandtke-Wypych corocznie współorganizuje Festiwal „Piękny brzeg sztuki” w Warszawie. www.jolibordfestival.pl

Strona internetowa: www.annawandtke.pl

 


dr Paula Preuss

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej, a w 2017 r. obroniła tytuł Doktora Sztuki. Jest laureatką wielu konkursów solowych jak i kameralnych, m.in. w Gdańsku, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu, Zielonej Górze, Łodzi. W 2008 r. zajęła III miejsce na V Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku. Brała udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego, który odbył się w Poznaniu, w październiku 2011 r. W 2013 r. wraz z kwartetem fortepianowym AKME zajęła I miejsce na X Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. M.K. Ogińskiego w Smorgonie (Białoruś), w 2014 również z Kwartetem AKME, zajęła I miejsce i otrzymała nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu J. Brahmsa na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv (Bułgaria). Uczestniczyła w Kursach Muzycznych w Łańcucie, Bałoszycach, Jadwisinie, Gdańsku, Bagneres de Bigorre, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem tak znamienitych pedagogów jak m.in.: Wanda Wiłkomirska, Konstanty Andrzej Kulka, Yair Kless, Siergiej Stadler, Marianne Piketty, Michael Vaiman, Zakhar Bron, Maxim Vengerov.

Była stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska oraz „Agrafki muzycznej”. W latach 2009-2011 oraz 2014-2015 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzięki programowi stypendialnemu Erasmus studiowała w Conservatoire National Superieur de Musique et de Dans w Lyonie we Francji, w klasie prof. Marianne Piketty. Prowadzi ożywioną działalność koncertową na terenie całego kraju, jak i poza granicami: w Niemczech, Francji, Estonii, Turcji, Litwie, Łotwie i Czechach. Występowała jako solistka z Orkiestrą Symfoniczną oraz Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Filharmonią Bałtycką, Bałtycką Filharmonią Młodych, Elbląską Orkiestrą Kameralną.

Od 2015 r. pracuje na stanowisku koncertmistrza w Elbląskiej Orkiestrze Kameralnej.

 

ad. dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula

W 2003 roku z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk-Sienkiewicz. Ponadto w 2008 roku ukończyła również studia podyplomowe w tej samej klasie. W czasie studiów uczyła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. W 2012 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych. Jest cenioną kameralistką o bogatym repertuarze zwłaszcza muzyki na skrzypce i fortepian.

Od najmłodszych lat występuje i jest laureatką wielu konkursów krajowych i międzynarodowych jako pianista i kameralista, m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Kartuzach (1991 – III nagroda), Spotkań Młodych Kameralistów w Gdańsku (1997 – I nagroda), Bydgoskich Impresji Muzycznych (1997 – II nagroda), Makroregionalnych Przesłuchań Pianistów w Bydgoszczy (1998), XIV Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (2001 – finalistka), VII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M. Ogińskiego w Smorgonie (Białoruś 2002 – III nagroda), III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2003 – III nagroda i nagroda specjalna) oraz prestiżowego XXXIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Vittorio Gui we Florencji (Włochy 2010 – nagroda specjalna).

Również jako pedagog odnosi znaczące sukcesy na międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych w Nowym Jorku (2015), Paryżu (2014), Padwie (2014), San Marino (2012), Rzymie (2012), Gioia del Colle (2012), Warszawie (2012, 2013), Białymstoku (2011, 2015) i Ruse (2016).

Jako pianistka i kameralistka wystepowała w wielu ośrodkach Polski oraz we Włoszech, Francji, Niemczech, Anglii, USA i na Białorusi. Była zapraszana i koncertowała na międzynarodowych festiwalach muzycznych „Internationales Clavierfestival” w Niemczech i „Festimusical” we Francji oraz ogólnopolskich festiwalach muzycznych „Gwiazdy Promują”, „Sierpień Talentów” i w „Gdańskim Festiwalu Muzycznym”.

Była stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska, w 1998 roku otrzymała stypendium i uczestniczyła w 2-miesięcznych kursach muzycznych w Interlochen (USA) w klasie prof. Laurence`a Mortona. Ponadto uczestniczyła w kursach pianistycznych i kameralnych prowadzonych przez Nelsona Goernera, Duo Pepicelli, Jerzego Marchwińskiego.

Współpracuje w Polską Filharmonią Bałtycką, wykonując na koncertach partie fortepianu i celesty.

Bogna Czerwińska-Szymula jest również propagatorem zapomnianych utworów polskich kompozytorów XIX wieku: Julisza Zarębskiego, Karola Mikuli, Edwarda Wolffa, Emanuela Kani, Friedrich’a Kalkbrenner’a, Karola Lipińskiego, Ferdinanda Ries’a i Pauliny Szalit. Pod jej redakcją utwory te zostały wydane przez wydawnictwo Eufonium.

 

st. wykł. mgr Katarzyna Markiewicz

Pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie Grażyny Fiedoruk-Sienkiewicz. Od 2001 r. pracuje na macierzystej uczelni jako pianistka kameralistka, obecnie na stanowisku starszego wykładowcy w Katedrze Instrumentów Smyczkowych.

Od początku pracy zawodowej związana z klasą skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej.

Jako pianistka towarzysząca brała udział w kilkudziesięciu kursach mistrzowskich wybitnych skrzypków i flecistów.

Za wyróżniającą partię fortepianu otrzymała ponad 20 dyplomów uznania na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych w Polsce, Belgii, Słowacji i we Włoszech. W 2016 r. została nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Redaktorka kilkunastu zbiorów nut zapomnianych polskich kompozytorów.

Obecnie, poza pracą pedagogiczną i działalnością na polu muzyki kameralnej, zajmuje się poszukiwaniami i propagowaniem twórczości kobiet kompozytorek polskiego pochodzenia.