Muzyka XX i XXI wieku - koncert z cyklu "Akademia Muzyczna w Politechnice"

Ideą koncertu, który odbędzie się odbędzie się we wtorek, 19 lutego o godz. 18:00 w Auli PG, jest przybliżenie słuchaczom różnorodnego repertuaru muzyki XX i XXI wieku.

Wykonawcy – pedagodzy oraz studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, zaprezentują solo i z towarzyszeniem fortepianu dzieła kompozytorów polskich i zagranicznych.

Emilia Maciak – klarnet
Adam Bruderek – skrzypce
Igor Torbicki, Anna Prabucka-Firlej  – fortepian
Anna Prabucka-Firlej - fortepian

19 lutego, wtorek, godz. 18:00, Aula w Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej. Wstęp wolny. 

Wydarzenie na Facebooku

 

Program koncertu:

  • Aaron Copland – Sonata na skrzypce i fortepian (1943)

wyk. Adam Bruderek – skrzypce, Anna Prabucka-Firlej – fortepian

  • Astor Piazzolla – Tango Etude nr 3 (1987)
  • Krzysztof Penderecki – Preludium (1987)
  • Gregory Vajda – Lightshadow-Trembling (1993)
  • Marcel Chyrzyński – Dance of Death (2013)

wyk. Emilia Maciak – klarnet, Igor Torbicki – fortepian

  • Paweł Szymański – Sonat(in)a (1995)
  • John Adams – China Gates (1977)
  • Pascal Dusapin – Etiuda nr 6 (2001)
  • Dymitr Kabalewski – Rondo a-moll, op. 59 (1958)

wyk. Igor Torbicki – fortepian

Organizatorzy:
Politechnika Gdańska
Akademia Muzyczna w Gdańsku

 

O ARTYSTACH 

Emilia Maciak – klarnecistka

Urodzona w 1996 roku. Naukę gry na klarnecie rozpoczęła w wieku 13 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Studia pierwszego stopnia ukończyła z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Aktualnie studentka IV roku Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Bogdana Ocieszaka oraz dr. hab. Andrzeja Wojciechowskiego. 

Jest laureatką wielu konkursów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Do najważniejszych osiągnięć można zaliczyć m.in: I miejsce w III uczelnianym konkursie „ Polska Miniatura Instrumentalna” (2018), IV miejsce w XVII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach (2018), wyróżnienie w VIII Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie (2018), I Miejsce oraz tytuł Internet Music Champion of the World w VIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (online) w Belgradzie (2017), III miejsce w VI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Sztokholmie (2017), wyróżnienie w XI Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie (2017), wyróżnienie w V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Sztokholmie (2016), wyróżnienie w XXXVII Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku (2016). 

Jako kameralistka współtworzy dwa duety, wraz z pianistą – Igorem Torbickim oraz klarnecistką – Sylwią Adamską. Współpracowała z wieloma orkiestrami, m.in. z Cappellą Gedanensis, orkiestrą symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej, Elbląską Orkiestrą Kameralną. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Irvina Venysa, Vlatsimira Maresa, Andrew Marrinera.

Igor Torbicki – pianista
Urodzony w roku 1994. Naukę fortepianu rozpoczął w wieku 6 lat, ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Płocku, ucząc się przez 12 lat u prof. Mariusza Tytmana i kończąc szkołę z wyróżnieniem. W roku 2013 zajmując I miejsce w rankingu zdał egzaminy wstępne na Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku, kontynuując kształcenie muzyczne u prof. Andrzeja Artykiewicza.

Jest laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych – m.in. zdobył III i II nagrody w XII i XIII edycjach Konkursu Pianistycznego im. Ludwika Stefańskiego i Haliny Czerny-Stefańskiej (2010, 2012), na obu edycjach zdobywając Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworów J.S. Bacha. W 2012 zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Augustowie. Jest laureatem Przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej. W sierpniu 2014 zdobył III nagrodę i Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworów F. Chopina na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Wiktora Mierżanowa w Bułgarii, odbywającego się w ramach Festiwalu im. Mierżanowa, w którym brał udział jako wykonawca. W wyniku tego sukcesu został wytypowany do udziału w Festiwalu im. Wiktora Mierżanowa w Moskwie (2015, Konserwatorium Moskiewskie). W 2016 koncertował w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (przedsięwzięcie organizowane przez pomorski oddział Międzynarodowego Czerwonego Krzyża) oraz w Zamku Królewskim w Warszawie (ceremonia zamknięcia projektu „Akcja Dyplomacja” z udziałem ambasadorów wielu państw).

W latach 2008-2012 corocznie brał udział w Warszawskich Warsztatach Pianistycznych, doskonaląc swoje umiejętności przy pomocy wielu pedagogów, m.in. Alexeya Sokolova, Czesława Stańczyka, Adama Podreza i Joanny Kurpiowskiej. Poza Warsztatami wielokrotnie brał udział w lekcjach prowadzonych takich pedagogów, jak prof. Elżbieta Stefańska, Waldemar Wojtal, Zofia Antes, Piotr Paleczny, Anna Jastrzębska-Quinn, Marek Toporowski, Paweł Skrzypek, Alexey Peskanov, Berndt Goetzke, Volker Stenzl, Aleksander Wierszynin, Ewa Pobłocka, Andriej Pietuchow, Atanas Kurtev, Ilja Ivari i innych. Przyznano mu Nagrodę Prezydenta Miasta Płocka za osiągnięcia artystyczne, jest także wielokrotnym laureatem Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku dla najlepszych studentów.
Występował w wielu miastach Polski, a także w Rosji, Włoszech, Bułgarii i Białorusi.

Z nowszych osiągnięć w roku 2017 zdobył II nagrodę oraz Nagrodę Specjalną Dziekana Katedry Fortepianu Long Island Conservatory of Music (Nowy Jork, USA) na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Sawszyńskiego w Petersburgu. Później zdobył I Nagrodę na 7. Międzynarodowym konkursie „Musical Fireworks in Baden-Wurttemberg” w Niemczech (IV 2017) oraz II nagrodę na VI Stockholm International Music Competition w Szwecji (V 2017), a także III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie “Musica Classica” w Ruzie (Rosja, XI 2017).

W roku 2017 wziął udział w czterech festiwalach artystycznych: poznańskiej oraz gdańskiej odsłonie międzyuczelnianego festiwalu artystycznego Mikstury Kultury, gdzie solo oraz w zespole wykonywał muzykę modernistyczną i awangardową, czwartej odsłonie festiwalu Gdańscy pianiści miastu w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku oraz wydarzeniu artystycznym Chopin nad wodami Motławy, gdzie przedstawił publice miks muzyki tradycyjnej i nowoczesnej. Udział w festiwalach gdańskich powtórzył w ich kolejnych odsłonach w roku 2018.
Dwukrotny uczestnik Ogólnopolskiej Sesji Naukowej „Idee muzyki – ideologie w muzyce”, gdzie wygłosił dwa referaty: „Wybrane zagadnienia ideologizacji muzyki w ZSRR” (2016) oraz „Koncepcja muzyki w platońskim państwie idealnym” (2017). Ukończył licencjat z fortepianu w klasie prof. Andrzeja Artykiewicza.

Na przełomie roku akademickiego 2017/2018 odbywał wymianę studencką w Konserwatorium Petersburskim w klasie fortepianu Ludowej Artystki Federacji Rosyjskiej prof. Jekatieriny Murinej. W marcu roku 2018 wziął udział w otwarciu festiwalu kompozytorskiego „Muzyka naszych czasów”, występując w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Wykonanie zostało zarejestrowane przez wytwórnię fonograficzną DUX. W tym samym roku otrzymał Nagrodę Główną na XII Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców, a w ramach koncertu laureatów tego konkursu wykonywał muzykę Pierre’a Jodlowskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncert został zarejestrowany przez Program Drugi Polskiego Radia.

We wrześniu 2018 z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Po pomyślnym zdaniu egzaminów wstępnych został także przyjęty na studia doktoranckie w macierzystej uczelni.

Adam Bruderek – skrzypek

W 2010 roku zakończył naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Olsztynie w klasie skrzypiec Doroty Obijalskiej oraz został absolwentem I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Olsztynie. W 2015 roku z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej i dr Anny Wandtke – Wypych oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. 
Jest laureatem licznych krajowych konkursów skrzypcowych, m.in. III nagroda na V Konkursie Skrzypcowym Polski Północnej w Gdyni (2004 r.), I nagroda na III Regionalnym Konkursie Skrzypcowym Uczniów Szkół Muzycznych II stopnia w Olsztynie (2007 r.). 

Swoje umiejętności gry na skrzypcach kształcił także na kursach mistrzowskich pod kierunkiem znamienitych osobistości sceny muzycznej: Zakhar Bron, Pierre Amoyal, Tomasz Tomaszewski, Michael Vaiman, Edward Gracz, Krzysztof Jakowicz, Elmira Darvarova. 

Wraz z kwartetem fortepianowym AKME był uczestnikiem oraz laureatem następujących konkursów muzyki kameralnej: IV nagroda oraz IV nagrody specjalne, w tym nagroda publiczności na  IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Sergiusza Taniejewa w Moskwie (2011 r.), III nagroda na VI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2012 r.), uczestnictwo w półfinale na 19. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej   w Poertschach (Austria, 2012 r.). W 2014 r.  w duecie z pianistą Arkadiuszem Godzińskim zdobył I nagrodę w kategorii muzyka kameralna na 13. Międzynarodowym Konkursie „Don Vincenzo Vitti ” w Castellana Grotte (Włochy). We wrześniu 2015 ten sam zespół zakwalifikował się do rundy finałowej I. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach. 

W 2018 r. wraz z Janem Lewandowskim oraz Danielem Ziomko, z którymi gra w trio fortepianowym został laureatem nagrody Grand Prix na IV International Youth Music Competition „With Music Through Europe” w Wilnie w kategorii muzyka kameralna.  Adam Bruderek od 2014 r. związany jest z Polską Filharmonią Bałtycką im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej

Absolwentka Akademi Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej. Debiutowała w wieku 11 lat, wykonując z orkiestrą Koncert fortepianowy D-dur J. Haydna. Ma na swoim koncie występy recitalowe, koncertowe i kameralne w większości ośrodków muzycznych w kraju i zagranicą.

Jest członkiem Tria Gdańskiego, z którym brała udział w wielu znaczących festiwalach muzycznych. Jako doskonały akompaniator towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego – byli to m.in. Eduard Melkus (Austria) i Thomas Zehetmair (Francja) – skrzypce, Peter Damm (Niemcy) – róg, Marina Czajkowska (Rosja), Peter Leisegang (Szwajcaria), Siegfried Palm (Niemcy) – wiolonczela, William Bennet (Wielka Brytania) – flet. W VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. R. Schumanna w Zwickau wyróżniono ją Dyplomem Honorowym.

Aktualnie pełni funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a jako profesor tytularny prowadzi klasę muzyki kameralnej. Od lat zapraszana jest na kursy mistrzowskie i seminaria w Niemczech, Grecji, Finlandii, Szwajcarii i Chile. Nagrała szereg audycji radiowych i telewizyjnych, a także 3 płyty CD.