Czy matematyka może zwalczyć epidemie?

W dniu 25 marca 2017 r. na Politechnice Gdańskiej odbyło się kolejne spotkanie akademickie organizowane w ramach projektu „Zdolni z Pomorza – Politechnika Gdańska”, tym razem z zakresu matematyki. Na pytanie: „Czy matematyka może zwalczyć epidemie?” mieli poznać odpowiedź uczniowie szkół ponadgimnazjalnych.

Powszechnie wiadomo, że informacje o chorobach zakaźnych pomagają w kontrolowaniu problemów zdrowotnych naszego społeczeństwa oraz umożliwiają badania nad wybuchem epidemii. Aby podkreślić istotę problemu należy wspomnieć takie epidemie w dziejach ludzkości jak czarna śmierć (dżuma) – jedna z największych epidemii XIV w., która przyczyniła się do śmierci 1/3 populacji Europy, hiszpanka – pandemia grypy, która w latach 1918–1919 pochłonęła ponad 50 mln ofiar śmiertelnych na całym świecie, czy wreszcie pandemia grypy A/H1N1 w 2009 r.

Po wykładzie, podczas części praktycznej spotkania akademickiego uczniowie konstruowali odpowiednie modele matematyczne, aby odpowiedzieć na pytania stawiane przez epidemiologów, takie jak: Czy dojdzie do wybuchu epidemii? Jeśli tak, to ile osób zostanie zainfekowanych? Czy choroba będzie wyeliminowana? Na ćwiczeniach i zajęciach laboratoryjnych uczestnicy spotkania wcielili się w rolę matematyków/informatyków, którzy badali rozwój epidemii chorób zakaźnych. Tworzyli proste modele matematyczne rozprzestrzeniania się infekcji oraz przygotowali symulacje, które ilustrowały sposób rozwoju danej choroby. Sprawdzali również, czy udaje się przejąć nad nią kontrolę, a przy okazji dowiedzieli się, która z masek karnawału w Wenecji ma swoje źródła w stroju ochronnym lekarza podczas epidemii dżumy w XVII w.

Wybrane opinie uczestników:

„Zajęcia były przeprowadzone bardzo fajnie, w sposób zrozumiały. Dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy i miałam okazję zobaczyć, jak szybko zombie opanowują świat. To było super. Bardzo mi się podobało.”

Rozalia z Rumii

 

„Podobało mi się smiley Z chęcią przyjadę następnym razem smiley

Ciekawa forma zajęć, nietypowy temat, interesujące zagadnienie.

Sympatyczne osoby prowadzące, miły stosunek do uczestników.

Troska o to, czy na pewno treści zostały zrozumiane.

Zaangażowanie w zadania, dyspozycyjność osób prowadzących (pomoc ipt.)

Dziękuję!”

Agata Cyna z 1 LO w Bytowie

 

„Zajęcia są bardzo ciekawe, pokazują nam, że matematyka jest obecna w każdej dziedzinie życia. Wiele z tych tematów zajęć może być bardzo przydatne w późniejszej edukacji.”

Dawid z Tczewa

 

GALERIA