Spotkanie akademickie „Między teorią a praktyką” na Politechnice Gdańskiej

W dniu 8 grudnia 2018 roku odbyło się kolejne spotkanie akademickie organizowane na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej – tym razem pod hasłem „Między teorią a praktyką”. W spotkaniu wzięło udział 44 uczniów z całego województwa pomorskiego.

Spotkanie rozpoczął wykład dr. inż. Andrzeja Okuniewskiego, podczas którego uczestnicy dowiedzieli się jak ewoluowały teorie budowy atomu oraz jakie mają one dziś znaczenie. Poznali kluczowe eksperymenty, które pozwoliły na udowodnienie, bądź obalenie szeregu poglądów. Na zakończenie było kilka słów o mechanice kwantowej oraz o tym, co ma ona wspólnego z otaczającą nas rzeczywistością.

Po wykładzie uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy – jedna z nich udała się na zajęcia rachunkowe, a druga do laboratorium. Podczas ćwiczeń rachunkowych prowadzonych przez mgr inż. Aleksandrę Ziółkowską i mgr inż. Annę Ordyszewską uczniowie poznali prawa gazowe oraz dowiedzieli się czym jest gaz doskonały i jak stosować równanie Clapeyrona.

W ramach zajęć laboratoryjnych dr inż. Anna Ciborska, mgr Katarzyna Kowalewska oraz inż. Agnieszka Kierył przygotowały zestaw aż 4 doświadczeń poświęconych teoriom kwasów i zasad, kinetyce chemicznej i elektrochemii. W pierwszym doświadczeniu uczniowie badali odczyn różnych substancji znajdujących się w gospodarstwie domowym przy pomocy wskaźnika zawierającego antocyjany. Żywe barwy budziły duże zainteresowanie. Następnie wykorzystując prąd stały z baterii uczniowie dokonali elektrolizy roztworu chlorku cyny(ii), czemu towarzyszyło powstawanie efektownych kryształów metalicznej cyny. W drugiej części tego doświadczenia uczniowie prowadzili elektrolizę wodnego roztworu siarczanu(vi) sodu, którym nasączona była bibuła. Zmianę pH można było zaobserwować poprzez powstawanie różowego zabarwienia fenoloftaleiny. W ten sposób przy pomocy elektrody uczniowie mogli wykonać dowolny napis na bibule. Doświadczenie z kinetyki było najbardziej czasochłonne, gdyż uczniowie sprawdzali jak stężenie reagentów wpływa na czas rozkładu tiosiarczanu sodu pod wpływem kwasu solnego.

Po przerwie na posiłek i aktywność ruchową uczniowie powrócili na Wydział Chemiczny i grupy zamieniły się – osoby uczestniczące poprzednio w ćwiczeniach poszły na zajęcia do laboratorium i odwrotnie.

Jest nam bardzo miło, że organizowane przez nas zajęcia cieszą się nieustannie dużym zainteresowaniem, i że uczniowie są zadowoleni z naszej pracy. Oto kilka opinii:

Zajęcia były bardzo ciekawe i przystępne. Prowadzący laboratoria służyli pomocą i w razie wątpliwości tłumaczyli zachodzące zjawiska. Wykład był na wysokim poziomie merytorycznym.
– Martyna z Tczewa

Uważam, że zajęcia są bardzo wartościowe. Powtórzyłam sporo rzeczy do matury. Wykładowcy byli bardzo sympatyczni i pomocni. Zdecydowanie polecam.
– Natalia z Gdyni

Zajęcia były ciekawe, dobrze przeprowadzone. Doświadczenia były dość efektowne, a na zajęciach obliczeniowych można było dowiedzieć się nowych rzeczy i rozwiązać zadania z „wyższej półki”.
– Zuza z Kwidzyna

Zajęcia prowadzone są na poziomie akademickim. Poszerzyły moją wiedzę oraz dały możliwość treningu moich umiejętności.
– Jarosław z Tczewa

 

Opracowanie:

Dr inż. Andrzej Okuniewski
Katedra Chemii Nieorganicznej
Wydział Chemiczny
Politechnika Gdańska