![]() | ![]() | ![]() |
Fraktale czyli dywany, paprocie i smoki
Poziom: gimnazjalny
Czas trwania: 18.04-04.06.2017 r.
Liczba uczestników: maks. 40
Cel kursu:
Celem kursu jest wprowadzenie uczniów w magiczny świat fraktali, zapoznanie z metodami ich tworzenia i analizowania.
Opis kursu:
Każdy z nas spotkał się w życiu z fraktalami, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, bo świat przyrody wokół nas zbudowany jest z fraktali. Nie znaczy to, że składa się z okręgów, kwadratów i odcinków, ale rośliny, płatki śniegu, linie brzegowa, czy chmury na niebie charakteryzują się strukturą fraktalną. Czerpiąc inspiracje z przyrody znaleźliśmy zastosowanie fraktali w technice i architekturze, zaprzęgliśmy je, by dostarczały nam rozrywki jako animacje komputerowe w grach i filmach.
W trakcie kursu poznamy różne fraktale: trójkąt Sierpińskiego, dywan Sierpińskiego, smoka Heighwaya, zbiór Mandelbrota i inne. Poznamy własności fraktali i algorytmy do ich tworzenia. Wygenerujemy komputerowo liść paproci i inne fraktale, a nawet zbudujemy fraktale własnymi rękami.
Certyfikat:
Uczniowie, którzy będą aktywnie uczestniczyć w e-zajęciach i zrealizują wymagane zadania potwierdzając nabytą wiedzę i pozyskane umiejętności otrzymają certyfikat ukończenia kursu na Politechnice Gdańskiej.
Metody dydaktyczne:
Zajęcia prowadzone będą w formie kursu e-learningowego na platformie Moodle, w ramach którego dostępne będą aplikacje, animacje i materiały filmowe demonstrujące określone treści w zakresie tworzenia i analizowania struktury fraktali. W trakcie trwania kursu uczniowie otrzymają do wykonania różne zadania, będą też mieli możliwość komunikacji i konsultacji z prowadzącym poprzez forum dyskusyjne i czat.
Prowadzący:
dr Magdalena M. Musielak
Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość
Politechnika Gdańska
Termin przyjmowania formularzy zgłoszeniowych: 11 kwietnia 2017 r.
Wyniki rekrutacji do 13 kwietnia 2017 r.
HARMONOGRAM
Moduł | Temat | Zagadnienie | Liczba godzin (w tym pracy własnej) |
---|---|---|---|
I | 1 | Fraktale są wśród nas: rośliny, płuca, neurony i inne | 2 |
2 | Spirale i rozgałęzienia, czyli rodzaje fraktali w naturze | 2 | |
II | 3 | Jak powstają fraktale: fraktale Sierpińskiego | 4 |
III | 4 | L-systemy, czyli jak uprawiać rośliny | 4 |
IV | 5 | Zbiór Mandelbrota – najsławniejszy fraktal | 2 |
6 | Skąd bierze się zbiór Mandelbrota | 2 | |
V | 7 | Mierzymy fraktale: wymiary przestrzeni a wymiar fraktalny | 4 |
VI | 8 | Wymiary fraktali geometrycznych i jak to się ma do długości wybrzeża | 4 |
VII | 9 | Ciąg Fibonacciego, złoty podział | 2 |
10 | Spirale Fibonacciego: słonecznik, muszla i kaktus | 2 |
Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej: https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/
[ Pobierz PDF ]