Konferencja „Osoby Neuroróżnorodne w Edukacji i na Rynku Pracy” – Gdańsk, Centrum Hevelianum | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-06-03

Konferencja „Osoby Neuroróżnorodne w Edukacji i na Rynku Pracy” – Gdańsk, Centrum Hevelianum

Osoby Neuroróżnorodne w Edukacji i na Rynku Pracy

W dniu 28.05.2025 w Centrum Hevelianum w Gdańsku odbyła się konferencja zatytułowana „Osoby Neuroróżnorodne w Edukacji i Na Rynku Pracy”- szanse i wyzwania, zorganizowana przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczną „Osiek” i Gdańską Fundację Oświatową oraz Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Wydarzenie to podkreśla potrzebę inkluzywnego podejścia do osób o różnorodnych profilach poznawczych takich jak:

  • ADHD

  • dysleksja,

  • dysortografia,

  • dysgrafia,

  • diskalkulia

  • spektrum autyzmu,

  • zespół Aspergera

W szczególności zwrócono uwagę na wyzwania i potrzebę wspierania tych grup, oraz podkreśla potencjał możliwości drzemiących w osobach neuroróżnorodnych, wskazując drogę uwzględnienia potrzeb, niezbędnych do wydobycia potencjału i pokazania ich wartości dla społeczeństwa. Stworzona została przestrzeń do wymiany doświadczeń ekspertów, praktyków i osób z własnym doświadczeniem, dzielacych się spostrzeżeniami, wiedzą, korzyściami oraz trudnościami dotyczącymi wsparcia, oraz budowania przyjaznego środowiska i dostosowania warunków na uczelniach, szkołach i w miejscach pracy dla osób neuroatypowych.

Program konferencji zawierał wystapienia prelegentów przybliżajacych nam następujęce tematy:

  • dr Wojciech Glac neurobiolog, profesor UG, wykładowca – „Neuromity a rzeczywistość- co nauka mówi o mózgach osób neuroróżnorodnych"

  • dr hab. Łukasz Sienkiewicz, prof. Politechniki Gdańskiej, doktor habilitowanyw dziedzinie nauk społecznych – „Kompetencje przyszłości a neuroróżnorodność – jak budować kariery zgodne z naszymi zasobami”

  • dr hab. Michał Tomczak, profesor Politechniki Gdańskiej, naukowiec zajmujacy się badaniami nad neuroróżnorodnością – „Dojrzałość organizacyjna jako wsparcie zatrudnialności osób neuroróżnorodnych”

  • Agnieszka Wiankowska i Agnieszka Gurzyńska-Ellwart psycholożki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ‘Osiek” – „Diagnoza neuroatypowości i jej znaczenia w edukacji”

Jedną z części konferencji były prezentacje dotyczące inkluzywności w firmach, na uczelniach, szkołach:

  • Politechnikę Gdańską w ramach Sojuszu Uniwersytetów Technicznych ENHANCE reprezentowały Aleksandra Drelicharz i Paulina Chobot, które przedstawiły projekt „Human Dimension”, oferujący podnoszenie kwalifikacji dla pracowników znajdujących się w mniej uprzywilejowanej sytuacji o zróżnicowanych funkcjonalnościach, w tym neuroróżnorodności oraz różnych środowisk. Oferta jest kierowana do wszystkich zainteresowanych pracowników i obejmuje zasoby online.
    Nasze reprezentantki wspomniały również o współpracy z ENHANCE Diversity Office w celu wspierania i promocji różnorodności, inkluzywności oraz równych szans wśród wszystkich pracowników Politechniki Gdańskiej.

    • W ramach naszej uczelni rusza cykl seminariów o Well-beingu, mówiących o dobrostanie psychicznym. Są to spotkania otwarte z rozmowami o zdrowiu psychicznym.

    • Wspomniano również o szerokim wyborze szkoleń online na PG, dostępnych dla każdego, by uczył się we własnym tempie.

    • Wymienione zostały takie jednostki działające na PG jak:
      Biuro do spraw Osób z Różnorodnością Funkcjonalną – wspierające osoby z niepełnosprawnościami,
      Rzecznik Praw i Wartości Akademickich na PG – czuwający nad przestrzeganiem wartości akademickich,
      Rzecznik do spraw Równego Traktowania – dla równości i szacunku.

  • NeuroBooster, czyli platformę łączącą neuroróżnorodnych kandydatów z neuroinkluzywnymi pracodawcami, reprezentowała Marta Doroba.

  • O „Autyźmie i życiu z zespołem Aspergera” opowiedział psycholog Krzysztof Tokarski.

  • Justyna Grzybowska przedstawiła temat „Bulling wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.

Całe wydarzenie przyczyniło się do budowania zrozumienia i inkluzywności oraz perspektyw dla włączenia potencjału osób neuroróżnorodnych w naszym społeczeństwie.

90 wyświetleń