Algorithmic Battle | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-08-26

Algorithmic Battle

algorytmy

UNIWERSYTET

  • RWTH Aachen

OBSZAR TEMATYCZNY

  • Cyfryzacja i sztuczna inteligencja

KATEGORIA

  • Projekty projektowe / Konkursy

DLA KOGO

  • Studenci studiów licencjackich (BSc) i magisterskich (MSc)
Opis

To laboratorium projektowe jest przeznaczone dla studentów informatyki i ma na celu rozwijanie wiedzy z zakresu algorytmów oraz umiejętności programistycznych – ze szczególnym naciskiem na aspekty, które często są pomijane w innych kursach.

Studenci zostaną podzieleni na grupy liczące około 6 osób, które będą rywalizować między sobą, rozwiązując pięć różnych problemów.

Każdy problem skupi się na innym aspekcie projektowania algorytmów. Niektóre z nich będą możliwe do rozwiązania w czasie wielomianowym, inne będą problemami parametryzowanymi, kolejne skupią się na heurystykach, efektywnym zarządzaniu pamięcią, strukturach grafowych lub problemach na ciągach znaków.

Dla każdego problemu zespoły muszą stworzyć generator przypadków testowych oraz rozwiązujący problem algorytm. Przypadki wygenerowane przez jedną grupę zostaną przekazane do rozwiązania przez inne zespoły – to tzw. „bitwy”. Następnie mierzone będzie, jak duży przypadek może zostać rozwiązany przez dany solver w określonym czasie. Punkty będą przyznawane za wyniki uzyskane w bitwach.

Po każdej rundzie zadaniowej zespoły zaprezentują swoje strategie na spotkaniu online.

Oczekiwane efekty uczenia się
  • Dobre zrozumienie omawianych problemów oraz rozwój ogólnych umiejętności programistycznych.

  • Zrozumienie, co sprawia, że dany problem jest trudny oraz jak tworzyć przypadki testowe, które sprawią trudność innym zespołom (np. jak wyglądają trudne instancje problemu SAT?).

  • Umiejętność prowadzenia badań nad problemami, ocena, co warto zaimplementować samodzielnie, a co można zaadaptować (brak ograniczeń co do języka programowania, bibliotek czy narzędzi – wszystko działa w kontenerze Docker).

  • Znaczenie rygorystycznych testów – inne zespoły mogą wykorzystać pominięte przypadki brzegowe (np. puste dane wejściowe).

  • Umiejętność współpracy w międzynarodowym zespole.

Struktura kursu

W pierwszym tygodniu uczestnicy otrzymają proste zadanie wprowadzające (rozgrzewka), aby zapoznać się z systemem kursu.

Następnie przez 10 tygodni będą rozwiązywać 5 problemów (po dwa tygodnie na każdy), każdy z innego obszaru algorytmiki.

Forma oceny

Nie ma testów ani egzaminów.

Ocena końcowa opiera się na indywidualnym wkładzie w pracę zespołu, co będzie oceniane głównie na podstawie dokumentacji oraz historii w systemie kontroli wersji (git).

Zapewnienie jakości

Nieformalne mechanizmy zapewniania jakości.

System oceniania

Indywidualna ocena w skali niemieckiej:

  • 1.0 (celujący) – 4.0 (dostateczny – najniższa ocena pozytywna)

  • 5.0 = niezaliczony

Ocena końcowa zależy od indywidualnego wkładu, a nie od siły zespołu. W poprzednich edycjach większość uczestników otrzymywała bardzo dobre oceny – dobra wydajność zespołu świadczy zwykle o większej motywacji jego członków, a nie o przewadze technicznej.

Jak się zapisać
  • Liczba miejsc: 30
  • Zasada: kto pierwszy, ten lepszy
  • Udział w kursie jest bezpłatny

Dla studentów RWTH Aachen:

  • Rejestracja poprzez system uczelniany (terminy różnią się w zależności od programu studiów)

Dla studentów z uczelni partnerskich ENHANCE (wirtualnych studentów przyjeżdżających):

  • Wyślij e-mail na adres:
    📧 enhance@rwth-aachen.de oraz
    📧 tcs-teaching@informatik.rwth-aachen.de

Użyj uczelnianego adresu e-mail i podaj:

  • imię i nazwisko

  • uczelnię macierzystą

  • kierunek studiów

Dodatkowe informacje

 
Strona Kursu:

Zapisz się na Algorithmic Battle

Punkty ECTS: 6 ECTS

Europejskie Ramy Kwalifikacji (EQF): Poziom 6

Język wykładowy: Angielski

Okres rejestracji: 01 sierpnia 2025 – 31 sierpnia 2025

Liczba miejsc: Ograniczona

Forma uczestnictwa: Online

Okres nauczania: 01 października 2025 – 19 grudnia 2025

Czas trwania: 1 semestr

14 wyświetleń