Uczniowie ULO w europejskim projekcie o przyszłości edukacji | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-10-02

Uczniowie ULO w europejskim projekcie o przyszłości edukacji

test
Przyszłość edukacji nie jest pisana wyłącznie przez dorosłych. Młodzież z Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego wzięła udział w międzynarodowym laboratorium idei, by wspólnie z rówieśnikami z Europy stworzyć nową wizję szkoły – bardziej otwartej, nowoczesnej i ludzkiej.

W dniach 15–19 września uczniowie Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza uczestniczyli w międzynarodowych warsztatach edukacyjnych, zorganizowanych w ramach projektu Enhance Future Lab. Inicjatywa ta realizowana była dzięki współpracy Politechniki Gdańskiej z europejskimi uczelniami technicznymi w ramach programu ENHANCE+.

🎬 Zanurz się w atmosferze inspirującego tygodnia dzięki temu krótkiemu wideo 😊

Tegoroczna edycja warsztatów skupiła się na wpływie sztucznej inteligencji na edukację – zarówno w perspektywie zagrożeń, jak i potencjalnych możliwości. W wydarzeniu uczestniczyło 16 uczniów z sześciu krajów: Polski, Niemiec, Szwecji, Włoch, Hiszpanii i Norwegii.

Program podzielono na dwa równoległe moduły – dla uczniów i ich opiekunów. Młodzież koncentrowała się na analizie wpływu narzędzi AI na proces nauczania i uczenia się, a także na refleksji nad kształtem szkoły przyszłości. Już pierwszego dnia uczestnicy wspólnie nakreślili dystopijną wizję edukacji zdominowanej przez sztuczną inteligencję – szkołę pozbawioną relacji międzyludzkich, kreatywności i empatii, gdzie AI zastępuje nauczycieli, a jedyną formą nauki są zajęcia online.

W kolejnych dniach uczniowie poznawali techniczne podstawy działania AI dzięki wykładowi przygotowanemu przez Uniwersytet Techniczny w Berlinie. Rozwijali również własne wizje edukacji – tej formalnej, jak i nieformalnej – oraz definiowali jej kluczowe cele. Wspólna praca w międzynarodowych grupach zachęcała do dyskusji i argumentowania swoich wyborów, co sprzyjało rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i komunikacji.

Jednym z ciekawszych elementów programu było zadanie zatytułowane Break Up Letter – symboliczne „zerwanie” z tradycyjnym systemem edukacji. Uczestnicy formułowali w nim swoje zastrzeżenia wobec aktualnych modeli nauczania i wskazywali obszary, które wymagają zmiany. Finałem warsztatów była prezentacja autorskich projektów, w których uczniowie przedstawiali swoją wizję edukacji przyszłości – w formie grafik, filmów, ulotek czy reklam. Spotkanie podsumowujące zgromadziło również nauczycieli oraz koordynatorów projektu, w tym prof. Susann Fegter z Uniwersytetu Technicznego w Berlinie.

Równolegle do zajęć uczniowskich, intensywny program realizowali nauczyciele. Poruszano m.in. tematy związane z funkcjonowaniem sztucznej inteligencji, jej ograniczeniami oraz możliwościami wspierania pracy dydaktycznej. Ważnym obszarem dyskusji były również zagadnienia wdrażania AI w proces edukacyjny, sposoby oceny wiedzy w erze nowych technologii oraz potencjalne zmiany roli nauczyciela. Uczestnicy warsztatów podjęli próbę sformułowania konkretnych działań i strategii, które mogą zostać wykorzystane w codziennej praktyce szkolnej.

Nie zabrakło także aspektu kulturowego. W ramach programu zwiedzono m.in. gmach Reichstagu, centrum Berlina oraz nowoczesne muzeum przyszłości – Futurium, oferujące interaktywne spojrzenie na możliwe scenariusze rozwoju świata.

Udział w projekcie Enhance Future Lab nie kończy się na berlińskich warsztatach. Przeciwnie – zdobyte doświadczenia i nawiązane relacje stanowią impuls do dalszych działań, zarówno w wymiarze lokalnym, jak i międzynarodowym. Dla społeczności ULO to nie tylko prestiżowe wyróżnienie, ale przede wszystkim szansa na realny wpływ na kształtowanie edukacji jutra.

3 wyświetleń