Program mentoringowy dla badaczek i badaczy na wczesnym etapie kariery

W ramach naszego zaangażowania w rozwój inkluzywnych i międzynarodowych społeczności naukowych uruchamiamy ponadgraniczny program mentoringowy otwarty dla wszystkich początkujących naukowców w dziedzinach STEM (nauki ścisłe, technologia, inżynieria, matematyka) w ramach sojuszu uniwersytetów ENHANCE. Program ma na celu wspieranie rozwoju zawodowego, promowanie współpracy międzynarodowej oraz poszerzanie akademickich i zawodowych perspektyw uczestników.
 

📅 Kluczowe terminy:

  • Rekrutacja Mentorów: 1 – 30 września 2025
  • Okres aplikacji Mentee: 1 – 31 października 2025
  • Badanie Extended DISC® dla Mentee: 17 – 21 listopada 2025
  • Open Call dla Mentee – 17 listopada, 10:00 – 11:00 CET
  • 1 grudnia – informacja o wynikach dopasowania (mailowo)
  • Styczeń 2026 – rozpoczęcie spotkań Mentor – Mentee
  • 31 stycznia 2026 – wspólna deklaracja kontynuacji programu / prośba o ponowne dopasowanie
 
Co oferujemy
Inicjatywa ta łączy doświadczonych naukowców z jednego uniwersytetu członkowskiego ENHANCE z początkującymi naukowcami z innej uczelni należącej do sojuszu. Dzięki strukturalnemu i celowemu podejściu do mentoringu, program wspiera uczestników w rozwijaniu ich kompetencji badawczych oraz eksplorowaniu różnorodnych ścieżek kariery – zarówno w środowisku akademickim, jak i poza nim.
Najważniejsze elementy programu to:
  • Ponadgraniczne relacje mentoringowe, sprzyjające współpracy międzynarodowej
    i wymianie różnych perspektyw;
  • Roczny cykl mentoringowy, oparty na samodzielnie organizowanych spotkaniach dostosowanych do celów i dostępności mentee;
  • Dostęp do istniejących ofert szkoleń online, udostępnianych przez uczelnie ENHANCE i partnerów, wspierających rozwój naukowców w STEM;
  • Możliwości budowania sieci kontaktów międzynarodowych oraz społeczności między mentorami a mentee;
  • Włączenie absolwentów zajmujących stanowiska kierownicze poza środowiskiem akademickim jako mentorów, oferujących wgląd w ścieżki kariery pozanaukowej;
  • Wykorzystanie narzędzia diagnostycznego Extended DISC® do określenia indywidualnych potrzeb mentee.
 
 
Extended DISC® – wspieranie samoświadomości i rozwoju
W ramach procesu onboardingowego mentee zostaną zaproszeni do wypełnienia badania Extended DISC®. To międzynarodowe, uznane narzędzie diagnostyczne bada style zachowań i służy pogłębianiu samoświadomości, poprawie komunikacji i budowaniu relacji.
Narzędzie to pomaga:
  • Poprawić komunikację między mentorem a mentee;
  • Zidentyfikować mocne strony oraz preferencje behawioralne;
  • Wyznaczać cele w relacji mentoringowej;
  • Wspierać lepsze wyniki przy mniejszym nakładzie czasu i wysiłku.
Model Extended DISC® opiera się na koncepcji szwajcarskiego psychologa Carla Gustava Junga. Po raz pierwszy wprowadzony został w Finlandii w 1994 roku i od tego czasu skorzystało z niego ponad milion osób w około 40 krajach. W Polsce narzędzie jest stosowane od 2003 roku w różnych kontekstach rozwoju zawodowego.
 
🗂️ Struktura programu
  • Opracowanie koncepcji programu: szczegółowe ramy wspierające proces mentoringu, określające role, oczekiwania i rekomendowany harmonogram;
  • Uruchomienie dedykowanej strony internetowej: wszystkie informacje o programie, instrukcje aplikacyjne i zasoby dostępne w jednym miejscu;
  • Wydarzenie inaugurujące online: oficjalna inauguracja programu, przedstawienie celów, narzędzi i zasad uczestnictwa;
  • Otwarte nabory dla mentorów i mentee: centralnie koordynowany proces rekrutacji, z naciskiem na zaangażowanie, motywację i dopasowanie;
  • Proces parowania: staranne łączenie par mentor–mentee z różnych uczelni i krajów, zapewniające wartościową i różnorodną wymianę doświadczeń.
🎯 Cele programu
  1. Wspierać początkujących naukowców w STEM, dostarczając im umiejętności, wiedzy i pewności siebie niezbędnych do rozwoju kariery;
  2. Oferować wsparcie w kluczowych obszarach takich jak metodologia badań, pisanie wniosków grantowych, publikowanie, planowanie kariery i rozwój przywództwa;
  3. Wzmacniać współpracę międzynarodową i międzyinstytucjonalną, umożliwiając rozwój sieci kontaktów zawodowych oraz poznanie różnorodnych kultur akademickich;
  4. Promować uczenie się poprzez wymianę międzykulturową, łącząc mentorów i mentee z różnych krajów i środowisk badawczych.
 
💡 Potencjalne korzyści dla mentee
Uczestnictwo w programie wiąże się z szeregiem korzyści zarówno osobistych,
jak i zawodowych. Regularne spotkania z doświadczonym mentorem umożliwiają uzyskanie wsparcia w konkretnych kwestiach badawczych i dotyczących rozwoju kariery, dając jasność i kierunek na kluczowym etapie życia zawodowego. Relacja mentoringowa wspiera mentee w planowaniu przyszłych ścieżek zawodowych nie tylko w krajowym, ale również europejskim i międzynarodowym kontekście. Dzięki dialogowi ponad granicami, uczestnicy zyskują nowe spojrzenie na różne kultury i praktyki badawcze, a także rozwijają umiejętności językowe i komunikacji międzykulturowej.
 
Proces mentoringu sprzyja osobistemu rozwojowi i budowaniu pewności siebie, jednocześnie wzmacniając umiejętność rozwiązywania problemów dzięki refleksji
i informacji zwrotnej. Udział w programie to także szansa na nawiązanie nowych kontaktów akademickich i zawodowych w Europie – z mentorami, rówieśnikami
i instytucjami, do których dostęp byłby trudniejszy w innych warunkach. Dodatkowo, doświadczenie zdobyte w ramach programu mentoringowego stanowi cenne uzupełnienie CV, potwierdzające inicjatywę, gotowość do zaangażowania międzynarodowego oraz długofalowego rozwoju zawodowego.
 

Formularz Aplikacyjny dla Mentee

Lista Mentorów Programu