Data dodania: 2024-07-22
Centrum Analiz Strategicznych PG na konferencji „QS Higher Ed Summit: Europe 2024”
Konferencja została zorganizowana przez instytucję odpowiedzialną za publikowany od 2004 roku QS World Univeristy Ranking – jednen z najbardziej prestiżowych rankingów szkół wyższych na świecie.
W ramach konferencji przedstawiciele Centrum Analiz Strategicznych PG wzięli udział w licznych sesjach i panelach dyskusyjnych dotyczących globalnych wyzwań w edukacji wyższej i realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Organizatorzy poświęcili wiele miejsca na prezentację metodyk międzynarodowych rankingów szkół wyższych QS i budowanie partnerskich relacji z uczelniami. Konferencja była także doskonałą okazją do nawiązania współpracy między uczelniami biorącymi udział w rankingach QS.
Wyzwania Edukacji Wyższej
Podczas konferencji szczególną uwagę poświęcono globalnym trendom w edukacji wyższej. Mówiono m.in. o:
- Konkurencji ze strony uczelni azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich
Zauważono, że wiele europejskich uczelni nie zdaje sobie sprawy z rosnącej konkurencji ze strony szkół wyższych z innych kontynentów, które dynamicznie podnoszą swoje standardy edukacyjne.
- Przewadze krajów anglojęzycznych w przyciąganiu międzynarodowych studentów
Kraje, w których językiem wykładowym jest angielski, mają naturalną przewagę w przyciąganiu międzynarodowych studentów nad uczelniami nieanglojęzycznymi o porównywalnych standardach edukacyjnych.
- Zmianach w strukturze studentów
W Europie zauważalny jest spadek liczby studentów w sektorze uczelni państwowych, przy jednoczesnym wzroście liczby studentów na uczelniach prywatnych.
- Potrzebie ochrony wolności poglądów i otwartości uczelni
Dyskutowano o konieczności zachowania wolności akademickiej oraz promowania otwartości na różnorodne poglądy w środowisku akademickim.
- Etyce w korzystaniu ze sztucznej inteligencji (AI)
Dyskutowano na temat etycznych aspektów wykorzystania AI w edukacji.
Cele Zrównoważonego Rozwoju w działalności organizacji
Paneliści przedstawiali, w jakim zakresie Cele Zrównoważonego Rozwoju obecne są w ich organizacjach. Mowa była o działaniach w obszarze ekologii, takich jak np. całkowita rezygnacja z jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych w organizacjach, wprowadzenie elektronicznych dyplomów i certyfikatów czy wyznaczanie corocznych celów w zakresie redukcji zużycia mediów.
Ważnym tematem było także linkowanie Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) do publikacji naukowych oraz kursów oferowanych przez uczelnie. Podkreślano konieczność integracji wiedzy dotyczącej aspektów środowiskowych, społecznych i gospodarczych w ramach każdego przedmiotu nauczanego na uczelniach.
Podczas paneli dyskusyjnych mówiono o braku wystarczających dowodów na to, jaki wpływ ma edukacja z zakresu zrównoważonego rozwoju na życie absolwentów po zakończeniu studiów oraz związaną z tym potrzebę monitorowania ich wpływu w perspektywie np. 6, 12 i 18 miesięcy po zakończeniu edukacji. Wskazano również na potrzebę wprowadzenia wskaźników efektywności (eng. KPI – Key Performance Indicators) związanych ze zrównoważonym rozwojem, które wyznaczałyby cele organizacjom w zakresie np. redukcji wytwarzania odpadów, ograniczenia zużycia energii elektrycznej, cieplnej czy wody.
Zwrócono uwagę na błędny sposób postrzegania zrównoważonego rozwoju jako kosztu. W rzeczywistości jest to inwestycja, która w dłuższej perspektywie przyniesie oszczędności, na przykład poprzez redukcję zużycia mediów.
Podsumowując, realizacja działań na rzecz zrównoważonego rozwoju we współpracy z lokalnymi władzami, uwzględnianie głosu studentów w procesach decyzyjnych oraz monitorowanie efektywności tych działań są kluczowe dla przyszłości edukacji wyższej.
-
2024-10-25
Podsumowanie ankiety oceny nauczyciela