Data dodania: 2023-11-03
Ścieżka do własnego startupu jest pełna niespodzianek
Aleksandra Kocińska: Jako absolwentka PG zdecydowałaś się wziąć udział w programie preinkubacyjnym Startup School One, który pomaga zespołom uczestników w rozwoju innowacyjnych projektów o potencjale biznesowym. Co przyniósł Ci udział w programie i jakie są losy zgłoszonego projektu?
Anna Marchewka: Dowiedziałam się o programie Startup School One poprzez Biuletyn Politechniki Gdańskiej. W tamtym czasie byłam zaangażowana w pracę nad projektem magisterskim, związanym z komorą klimatyczną opartą na technologii IoT. Aplikowałam do programu, aby przetestować mój pomysł na rynku i ocenić jego potencjał. Chociaż moja pierwotna koncepcja nie przeszła weryfikacji, program dostarczył mi solidnych fundamentów w dziedzinie biznesu i zainspirował do dalszych działań. W trakcie trwania programu szkoleniowego na PG nawiązałam kontakt z moimi obecnymi partnerami biznesowymi. Razem doszliśmy do wniosku, że nasze komplementarne umiejętności i wizje mogą przyczynić się do stworzenia czegoś większego. To była kluczowa chwila, która zapoczątkowała naszą współpracę.
Wykonałaś tzw. pivot i podjęłaś decyzję o porzuceniu pierwotnego projektu na rzecz rozwoju kolejnego, który był bardziej perspektywiczny. W międzyczasie zmieniłaś skład swojego zespołu. Czy było to dla Ciebie duże wyzwanie, czy raczej coś, co przyszło naturalnie?
Myślę, że najważniejszym bodźcem był dialog z mentorami, do których dostęp uzyskałam dzięki Szkole Startup. Podkreślali oni, że istotne jest dążenie do własnego startupu, a pomysł na realizację tego celu będzie ewoluował. To były uspokajające słowa, które pokazały, że wartość tkwi w rozwiązaniu problemów, niekoniecznie w trzymaniu się początkowej wizji za wszelką cenę. W toku rozwoju projektu i angażowania się w środowisko startupowe zdałam sobie sprawę, że ścieżka do startupu jest pełna niespodzianek. Równie inspirujące były rozmowy z moimi obecnymi partnerami biznesowymi, których kompetencje wnoszą nowy wymiar do projektu. To przekonanie i współpraca zarówno z mentorami, jak i z doświadczonymi profesjonalistami napędzały mnie do podjęcia pivotu i eksploracji nowych dróg. Po ukończeniu programu Startup School One na Politechnice wzięłam udział w programie Shesnnovation Academy Perspektywy Women in Tech, który dodatkowo wspierał rozwój mojego projektu startupowego. Udział w tym programie dostarczył mi cennej wiedzy i zbliżył mnie do celu, jakim było stworzenie Cut My Costs. Motywacja płynąca z uczestnictwa w obydwu programach oraz zdobyta wiedza były kluczowymi czynnikami, które napędzały mnie do działania i przyspieszenia procesu wprowadzenia mojego startupu na rynek.
Co aktualnie oferuje firma Cut My Costs?
Pomysł na produkt i usługi Cut My Costs narodził się z potrzeby wypełnienia luki na rynku. Zauważyliśmy, że wiele firm ma trudności z identyfikacją i optymalizacją kosztów. Naszym celem było dostarczenie holistycznego audytu, który pomagałby przedsiębiorcom zrozumieć, w jakim stanie znajduje się ich firma i jak poprawić zarządzanie kosztami. Oprócz tego, że oferujemy wsparcie i porady, angażujemy się również w tworzenie własnego produktu, który odgrywa kluczową rolę w naszej misji. Jest to innowacyjny audyt przedsiębiorstw, którego celem jest nie tylko zidentyfikowanie obszarów do poprawy, ale także certyfikowanie przedsiębiorstw, które osiągają wysoki poziom jakości, efektywności i zrównoważonego rozwoju. Wierzymy, że nasz audyt pomoże przedsiębiorstwom nie tylko lepiej zrozumieć ich mocne strony i obszary wymagające pracy, ale także zyskać uznanie wśród klientów i partnerów dzięki oficjalnym certyfikatom.
Rynek firm audytorskich jest bardzo rozwinięty, czym wyróżniacie się na tle konkurencji?
W podejściu do optymalizacji i automatyzacji wykorzystujemy autorską metodologię, opartą na naszym doświadczeniu i wiedzy ekspertów. W obecnej chwili brak bezpośredniej konkurencji, która oferowałaby tak holistyczne podejście do audytowania firm. Nasza różnorodność, umiejętności oraz autorskie podejście stanowią o przewadze konkurencyjnej. Ponadto pracujemy nad nowymi pomysłami, które poszerzą nasze portfolio. Zatem w największym skrócie, nasza unikalność polega na wszechstronnym i spersonalizowanym podejściu. Tym odróżniamy się od innych na rynku.
Z perspektywy osoby, która rozwija już pomysł biznesowy, z ambicjami ekspansji na rynki zagraniczne, co poradziłabyś mniej doświadczonym zespołom, które dopiero będą przygotowywały prezentację swojej koncepcji dla potencjalnych inwestorów i partnerów biznesowych?
Pitchowanie to kluczowy element życia startupowego. Warto skupić się na trzech aspektach: klarowności przekazu, wyróżnieniu się i zaufaniu. W trakcie prezentacji trzeba umiejętnie wyeksponować sedno pomysłu, pokazać, czym nasza koncepcja wyróżnia się na tle konkurencji, oraz zbudować zaufanie, pokazując, że mamy kompleksowe rozwiązanie i plan działania.
Programy Gdańsk Tech Startup School
Od początku października 2023 roku na Politechnice Gdańskiej trwa nabór do 4. edycji programu Startup School One pn. „Sprawdź swój pomysł”, na którego temat więcej można znaleźć na stronie pg.edu.pl/startup. W listopadzie z kolei zostanie uruchomiony program Startup School Two pn. „Rozwiń skrzydła”, w którym zespoły startupowe dostaną szansę na zdobycie grantu o wartości 50 tys. zł na rozwój swoich projektów oraz 6-miesięczny okres wsparcia w formie indywidualnego doradztwa i mentoringu.
Aleksandra Kocińska
aleksandra.kocinska@pg.edu.pl
-
2024-10-28
„Dziady” w Katedrze