Data dodania: 2023-06-30
Studenckie Dni Jakości: Młode umysły, wielkie zmiany. Uczelnia przez pryzmat studentów
Część panelowa tegorocznych Studenckich Dni Jakości przypadła na 31 maja i tradycyjnie została przeprowadzona przez Komisję Dydaktyki i Jakości Kształcenia (komisję programową Samorządu Studentów Politechniki Gdańskiej). Wybrane do tegorocznej edycji zostały następujące tematy – regulamin oceniania, idealny kurs na eNauczaniu oraz praca w grupie. Każdy z tych tematów został przedstawiony przez przedstawiciela KDiJK,
a następnie przedyskutowany. Zebraliśmy się w sali seminaryjnej w nowym budynku Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki wraz z przedstawicielami wszystkich wydziałów Politechniki Gdańskiej. Pozwoliło to na zebranie bardzo zróżnicowanych pomysłów i spojrzenie na analizowane problemy z wielu stron.
Transparentność i ocenianie kompetencjami
Na pierwszy ogień poszedł temat regulaminu oceniania. Dorota Nagórska – tegoroczna zastępczyni przewodniczącej SSPG ds. dydaktyki i jakości kształcenia – przedstawiła zebranym sprawdzone sposoby oceniania i przykładowe dokumenty z innych, również zagranicznych uczelni. Zostało też wyszczególnionych kilka ważnych aspektów przy tworzeniu regulaminu oceniania – m.in. jawne informacje o zaliczeniu, ankietyzacja ze studentami i rozwiązywanie problemów na przyszłe semestry, wprowadzanie zmian wynikających z wyciągniętych wniosków czy dokładne rozpisanie, jakich umiejętności i kompetencji potrzebuje student, by dostać konkretną ocenę, zamiast czystej reprezentacji procentowej. Dzięki takim zabiegom studenci będą wiedzieli lepiej, czego od nich oczekują prowadzący, a przedmioty będą stale udoskonalane. W końcu może uda się zmienić podejście „po co coś zmieniać, skoro działa” na „przecież zawsze może działać lepiej”.
Dowiedzieliśmy się, że progi oceniania pozostaną różne w zależności od przedmiotów, ale ocenianie kompetencjami zostało przyjęte z dużym zaciekawieniem. Dodatkowo pilotażowo zostanie wprowadzony taki udoskonalony regulamin na każdym wydziale dla przedmiotu najtrudniejszego i sprawiającego studentom najwięcej problemów. W regulaminie zostaną uwzględnione kryteria oceniania zapewniające większą obiektywność oceny na podstawie nabytych kompetencji, a nie liczby zdobytych punktów na egzaminie. Zostanie także przygotowany zestaw dobrych praktyk, jak uczynić regulaminy oceniania bardziej przejrzyste
i jasne dla studentów.
Poruszony został też temat oceniania prezentacji studentów – rozmawialiśmy, jak w kreatywny i właściwy sposób przekazywać konstruktywne uwagi studentom, bez niepotrzebnego narażania ich na stres i wyśmiewanie ich błędów. Również przy samym temacie prezentacji podzieliliśmy się pomysłami, jak oceniać takie wystąpienia i sprawić, by były jak najlepsze dla rozwoju kompetencji studentów.
Potencjał i wyzwania platformy eNauczanie
Następny na tapet wzięto temat idealnego kursu na eNauczaniu, który zaczęliśmy od powiedzenia wprost, że taki nie istnieje, ale możemy się starać, by był jak najlepszy. Ze ten fragment Studenckich Dni Jakości odpowiadałam ja – Marta Muchewicz – i tym razem moim zadaniem było przedstawienie studenckiego spojrzenia na możliwości kursów oraz samego eNauczania. Na początku padło parę truizmów, które okazały się wcale nie taką oczywistością w naszych dotychczasowych doświadczeniach na studiach. Mówiliśmy o tym, że kursy powinny przede wszystkim być i to być aktualne – zarówno datami, jak i prezentowanymi treściami, że wszyscy prowadzący powinni mieć dostęp do przedmiotu, który prowadzą, nawet jeśli nie są osobą za niego odpowiedzialną, oraz jak ważne są szkolenia z eNauczania.
Platforma została za to wskazana jako idealne narzędzie do oficjalnej komunikacji na linii prowadzący–studenci, a także publikowania wszystkich istotnych informacji o przedmiocie, danych kontaktowych do prowadzącego oraz informacji o konsultacjach przez niego prowadzonych, harmonogramu zajęć, zasad zaliczenia, a nawet karty przedmiotu. Dodatkowo eNauczanie pozwala na urozmaicenie nauki poprzez aktywizowanie studentów do zdobycia dodatkowych punktów za rozwiązanie quizów z wykładu lub wykonanie zadań oraz jest świetnym miejscem do prowadzenia różnych typów zaliczeń czy umieszczania sprawozdań z laboratoriów. Studenci mogą na bieżąco obserwować, ile czasu zostało im na wykonanie danego zadania, i mieć pewność, że wysłane przez nich sprawozdanie nie wpadło do spamu. Mają też możliwość uzyskania feedbacku w komentarzu lub nawet adnotacji na samej pracy. W dyskusji po prezentacji poruszyliśmy tematy filmów z wykładów, sensowności wejściówek online, dodatkowego publikowania karty przedmiotu na kursie. Dowiedzieliśmy się, że nikt dotychczas nie skorzystał z proponowanych przez naszą uczelnię konsultacji dla prowadzących, a problemy z korzystania z kursów nie zniknęły. Okazało się też, że wiele stoi po stronie studentów, którzy nie zawsze wchodzą w podlinkowane na kursie dokumenty i zakładki, co bardzo demotywuje nauczycieli, którzy dużo wysiłku wkładają w stworzenie dobrego kursu. Tutaj wszyscy mamy do odrobienia zadanie domowe – Komisja Dydaktyki i Jakości Kształcenia zadba o zawarcie większej ilości informacji o kursach w szkoleniach dla studentów pierwszego roku, zachęcając do aktywnego korzystania z kursów podczas całego semestru, a odpowiednie komisje uczelniane zajmą się przygotowaniem zbioru wskazówek i dobrych praktyk dla prowadzących.
Mamy nadzieję, że potencjał eNauczania zostanie wykorzystany jak najlepiej i w najbliższym czasie zobaczymy efekty wspólnych działań.
Aspekty pracy grupowej – droga do praktycznego wykorzystania wiedzy
Ostatnim poruszonym tematem była praca w grupie. Tutaj głos przejęła ponownie Dorota Nagórska i zaprezentowała pozytywne oraz negatywne aspekty pracy w grupie. Do pozytywnych można było zaliczyć m.in.: zwiększenie efektywności, wielostronne spojrzenie na problem, motywację i wsparcie, rozwój umiejętności interpersonalnych czy wzajemną kontrolę i wymyślanie koncepcji. Wśród negatywnych znalazły się natomiast: brak chęci członków grupy do pracy, trudności z podziałem pracy lub jego brak, słaba komunikacja, różne charaktery, trudny sposób oceniania.
Porozmawialiśmy o tym, jak istotna jest praca w grupach dla rozwoju kompetencji studentów, a projekty grupowe motywują studentów do wykorzystywania zdobytej wiedzy w sposób praktyczny. Ważne będzie to, jak student będzie umiał wykorzystać wiedzę i gdzie ją znaleźć, a nie, czy spamiętał całą prezentację przedmiotu. Co ważne, jest to też bardzo dobra droga do przygotowania studenta nie tylko do pracy badawczej, ale również tej w przemyśle. Ciekawym pomysłem było również tworzenie osobnych sprawozdań przez członków zespołu, by zmusić ich w ten sposób do podzielenia się wiedzą zdobytą podczas projektu czy laboratorium i zrozumienia przedstawionych na nim treści.
Dowiedzieliśmy się również, że właśnie dlatego powstała idea projektu grupowego już na studiach inżynierskich i po pilotażu przeprowadzonym na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki przedmiot będzie stopniowo wdrażany na innych wydziałach. Zostały jednak odnotowane uwagi i wskazówki, by dobrze przygotować wprowadzenie przedmiotu w program studiów, nie przeciążając studentów.
Kończąc temat na sposobach oceniania pracy grupowej, zatoczyliśmy niemal pełne koło, wracając do tematu regulaminu oceniania. Można zatem wyciągnąć wniosek – wszystkie aspekty dotyczące dydaktyki i jakości kształcenia się przenikają i zmieniając nawet jeden
z nich, nieuchronnie mamy wpływ na inne. A to, jak praca w grupie i prawdopodobnie wszystko, ma swoje pozytywne i negatywne strony.
Praca dla lepszej jakości kształcenia – ważne wydarzenie dla wszystkich stron uczelni
Tematy i chęci do dyskusji się nie wyczerpały, upłynął jednak przeznaczony na spotkanie czas. Myślę, że żaden z uczestników nie spodziewał się aż tak gorącej dyskusji i tak wielkiego zaangażowania ze strony reprezentantów władz i pracowników uczelni. Jako przedstawicielka studentów – mogę śmiało przyznać – zostaliśmy wysłuchani i jesteśmy niezmiernie wdzięczni za taką możliwość. Najwspanialsze w całym wydarzeniu było to, że w kulturalny sposób mogliśmy wymienić się pomysłami i doświadczeniami z różnych wydziałów.
Dobrze było zobaczyć efekty prężnej pracy Komisji Dydaktyki i Jakości Kształcenia, która w swoim składzie ma reprezentantów niemal wszystkich wydziałów Politechniki Gdańskiej. Mamy szczerą nadzieję, że zadeklarowane zadania zostaną już niedługo wdrożone, a przynajmniej rozpoczęte, bo część z nich będzie
z pewnością długotrwałym procesem. Podczas spotkania doszliśmy do wspólnych wniosków, że takie wydarzenia jak Studenckie Dni Jakości są potrzebne i dają niezwykle dużo inspiracji – zarówno prowadzącym, władzom uczelni, jak i studentom.
Serdecznie dziękujemy za tegoroczne spotkanie i do zobaczenia za rok!
Marta Muchewicz
marta.muchewicz@sspg.pl
-
2024-10-28
„Dziady” w Katedrze