Warto poszerzać startupowe horyzonty – doświadczenia przywiezione przez uczestników konkursu Stage Two | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2023-12-20

Warto poszerzać startupowe horyzonty – doświadczenia przywiezione przez uczestników konkursu Stage Two

EduBoost
Kamil Szefler i Oskar Gutowski z zespołu EduBoost podczas Demo Day Gdańsk Tech Startup School 15 lutego 2023 r. na Politechnice Gdańskiej. Fot. Ireneusz Jelonek
Stage Two to konkurs dla startupów związany z europejskim sojuszem uczelni technicznych ENHANCE, do którego Politechnika Gdańska przystąpiła ponad rok temu. Jest to największy paneuropejski konkurs dla startupów wywodzących się z uczelni wyższych. Politechnikę Gdańską na tegorocznej edycji konkursu reprezentował zespół EduBoost, wyłoniony spośród zespołów startupowych – absolwentów programu Startup School One prowadzonego na PG przez Gdańsk Tech Startup School.

Finał konkursu Stage Two 2023 odbył się pod koniec października 2023 roku w Berlinie, wcześniej prowadzone były eliminacje zespołów na szczeblu uczelnianym. Uczestnicy prezentowali swoje projekty przed ponad 50 topowymi funduszami venture capital oraz przeszło 30 liderami biznesowymi. Za organizację wydarzenia odpowiedzialne są RWTH Aachen University oraz Leipzig Graduate School of Management. Zespół EduBoost wywodzący się z Politechniki Gdańskiej współtworzą Kamil Szefler – lider projektu, odpowiedzialny za stronę techniczną, oraz Oskar Gutowski – realizujący działania marketingowe. Co prawda zespół nie przywiózł żadnej nagrody ze Stage Two, ale wrócił bogatszy w doświadczenia i refleksje na temat rozwoju startupów w środowisku akademickim. Z Kamilem i Oskarem rozmawia Aleksandra Kocińska z Centrum Transferu Technologii.

Aleksandra Kocińska: Z jakimi wrażeniami wracacie z konkursu Stage Two? Czy coś Was tam mocno zaskoczyło?
Kamil Szefler: Stage Two było przede wszystkim niezwykle dobrze zorganizowanym wydarzeniem, którego oprawa była na bardzo wysokim poziomie. Niewątpliwie jednym z największych zaskoczeń była obserwacja tego, jak bardzo rozwinięta jest kultura tworzenia startupów w środowiskach akademickich w innych krajach.

Czym szczególnie wyróżniały się startupy z innych krajów? Czy zetknięcie się z projektami na wyższym poziomie rozwoju było dla Was inspiracją czy wręcz przeciwnie?
Oskar Gutowski: Inne projekty prezentowane w Berlinie zdecydowanie nas zainspirowały. Chociaż byliśmy pod wrażeniem zaawansowania niektórych zespołów, również zrozumieliśmy, że konkurencja w świecie startupów jest ogromna i wymaga ciężkiej pracy i determinacji.
Kamil Szefler: Można było dostrzec bardzo duże różnice w stopniu zaawansowania zespołów w kontekście tego, jak długo już działają oraz jakimi zasobami dysponują. Były startupy na początku drogi, takie jak nasz, czy nawet takie, które dopiero są w fazie koncepcyjnej, ale też takie, które notują przychody roczne w milionach złotych. Niektóre z zespołów były również bardzo dobrze dofinansowane przez swoje uczelnie macierzyste.

Które doświadczenia z udziału w konkursie tej rangi są dla was najcenniejsze?
Kamil Szefler: Osobiście dużo bardziej poszerzyłem swoje horyzonty dzięki rozmowie z ludźmi, którzy jeszcze rok temu byli w tym samym miejscu co ja, a dziś udaje im się zebrać miliony w pierwszych rundach inwestycyjnych. Wiedza, którą zdobyłem, oraz możliwości, które dopiero teraz dostrzegam, są nieocenioną wartością.
Oskar Gutowski: Co prawda nie udało nam się spotkać z inwestorami, ale mieliśmy okazję od podszewki zaobserwować międzynarodowe środowisko startupowe i doświadczyć tego, że „sky is the limit” – dosłownie spotkaliśmy tam startupy, które mogą zmienić świat.

Opowiedzcie krótko o waszym projekcie EduBoost, z którym pojechaliście do Berlina. Czy zmienił się on od momentu pierwszej publicznej prezentacji podczas Demo Day na PG na początku 2023 roku?
Kamil Szefler: Istotą EduBoost jest udostępnienie nowoczesnych narzędzi dla uczniów oraz szeroko rozumianych edukatorów. Tworzymy narzędzie, które za pomocą kilku instrukcji dla sztucznej inteligencji pozwala na wygenerowanie angażujących treści z materiałów, które użytkownik już posiada. Dla ucznia może to oznaczać, że dzięki naszej aplikacji w jego telefonie przygotuje się do ważnego egzaminu poprzez spersonalizowane quizy, fiszki, które będą podane w atrakcyjnej formie, przypominającej prawdziwą grę z fabułą. Natomiast edukatorowi otwiera się nowa, niedostępna do tej pory ścieżka tworzenia niezwykle angażujących kursów, które wspierają utrzymanie zaangażowania uczniów – wszystko to za pomocą jednej platformy w zaledwie kilka minut. W najbliższych miesiącach planujemy wydanie demo naszej aplikacji i będziemy starać się o grant na jej rozwój.
Oskar Gutowski: Zdobycie informacji zwrotnych od ekspertów i widzów podczas Demo Day pomogło nam doskonalić naszą platformę i dostosować ją do potrzeb użytkowników. Początkowo nie planowaliśmy tworzenia narzędzia, a raczej platformy z już gotowymi treściami. Teraz sięgamy zdecydowanie wyżej, chcemy udostępnić narzędzie, które pozwoli w banalny wręcz sposób tworzyć nowoczesne treści edukacyjne. Wiedza pozyskana podczas Stage Two pozwoliła nam nabrać świeżego spojrzenia na strategię rozwoju, dlatego planujemy skupić się na dostarczaniu jak największej wartości poprzez nasze rozwiązanie.

Jakie rady na bazie waszych doświadczeń chcielibyście przekazać innym startupom, które powstają na naszej uczelni?
Oskar Gutowski: Najważniejsze to udowodnić zasadność swojego startupu poprzez zdobycie klientów i sprzedaż. Konkursy mogą być świetną okazją do zdobycia uwagi i feedbacku, ale prawdziwa walidacja rynku następuje przez użytkowników i klientów. Nie zapominajcie o tym w swojej pracy nad projektem.
Kamil Szefler: Wcale nie trzeba mieć pomysłu na konkretny produkt, aby zacząć budować startup! Jeśli tylko widzicie jakiś problem, który jest bolesny, nie da się go rozwiązać dostatecznie skutecznie za pomocą obecnych narzędzi, to zacznijcie już dziś nad nim pracować. Wyjdźcie do ludzi, którzy mają ten problem, a pomysł na produkt urodzi się z samych rozmów z nimi. Udział w konkursach to kolejne źródło doświadczeń i inspiracji, których nie zdobędziecie, siedząc za biurkiem.

Aleksandra Kocińska
alekocin@pg.edu.pl

73 wyświetleń