Nauka w świecie cyfrowym okiem młodego inżyniera – trendy w aplikacjach mobilnych | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-10-24

Nauka w świecie cyfrowym okiem młodego inżyniera – trendy w aplikacjach mobilnych

Mobile
Fot. AdobeStock
Aplikacje mobilne zyskały ogromną popularność wraz z postępem technologicznym i rozwojem telefonów komórkowych, które w dzisiejszych czasach nie są już wykorzystywane tylko do komunikacji za pomocą połączeń głosowych czy wiadomości SMS. Za pomocą smartfonów możemy dokonywać zakupów w Internecie, przeglądać sieci społecznościowe, wykonywać operacje bankowe. Ciągły rozwój tej dziedziny technologii daje szereg możliwości deweloperom tworzącym aplikacje mobilne.
Rynek aplikacji mobilnych

W 2007 roku Steve Jobs zaprezentował światu pierwszy telefon od Apple wraz z pierwszą generacją systemu mobilnego – iOS, a w 2008 roku ta sama firma przedstawiła App Store, czyli sklep z aplikacjami mobilnymi, w którym wszyscy deweloperzy za opłatą mogą udostępniać swoje aplikacje. W tym samym okresie, bo już w listopadzie 2007 roku stowarzyszenie OHA (Open Handset Alliance) zaprezentowało platformę Android oraz opublikowało pierwszą wersję Android SDK (Software Development Kit) dla programistów. W październiku 2008 roku uruchomiono Android Market (obecnie Google Play), czyli odpowiednik sklepu App Store na urządzenia z systemem operacyjnym Android. Z perspektywy rozwoju aplikacji mobilnych był to przełomowy okres, ponieważ powstanie takich platform spowodowało masowy wzrost produkcji smartfonów, co jest ściśle skorelowane ze wzrostem popularności aplikacji mobilnych, a przez udostępnione SDK programowanie aplikacji na urządzenia mobilne, co za tym idzie – rozszerzanie funkcjonalności tych urządzeń – zależy już tylko od kreatywności i umiejętności deweloperów.

Kolejnym istotnym krokiem w procesie wzrostu popularności aplikacji mobilnych było powstanie cross-platformowych frameworków – szkieletów do tworzenia aplikacji mobilnych takich jak PhoneGap (później Apache Cordova), Xamarin, Ionic czy w końcu w 2015 roku React Native od Facebooka, a w 2017 roku Flutter od Google, które są najbardziej popularnymi do dziś frameworkami do tworzenia aplikacji mobilnych na wiele platform przy użyciu tego samego kodu źródłowego. To, jak dynamicznie wzrosła popularność aplikacji mobilnych oraz jak ogromny jest ten rynek, pokazano na rys. 1 oraz 2, gdzie przedstawiono liczbę dostępnych aplikacji w sklepach Google Play i App Store w ostatnich latach.

Rys. 1. Liczba dostępnych aplikacji w sklepie Google Play w latach 2009–2023. Źródło: www.statista.com
Rys. 2. Liczba dostępnych aplikacji w sklepie App Store w latach 2008–2023. Źródło: www.statista.com

Na wykresach wykazano gwałtowny wzrost liczby istniejących aplikacji dostępnych w sklepach w ciągu ostatnich 15 lat o charakterystyce zbliżonej do liniowej do roku 2018 z wyraźnym wyhamowaniem w późniejszych latach. Należy zauważyć, że w aktualna liczba aplikacji w sklepach oscyluje w granicach 4 milionów w App Store, a wliczając gry mobilne prawie 5 milionów, oraz 2,5 miliona aplikacji w Google Play.

nauka rys 1
Rys. 3. Liczba pobrań aplikacji mobilnych w latach 2016–2023. Źródło: www.statista.com

Kolejnym faktem dowodzącym bardzo dużej popularności aplikacji mobilnych jest przedstawiona na rys. 3 liczba pobrań aplikacji mobilnych w latach 2016–2023.
Na rysunku przedstawiono, że od roku 2019 roczna liczba pobrań aplikacji wynosi ponad 200 miliardów.

Najpopularniejsze aplikacje mobilne

Jak wykazano, aplikacje mobilne stały się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia, zmieniając sposób, w jaki komunikujemy się, pracujemy, uczymy się, a także spędzamy czas wolny. Pośród ogromnej liczby dostępnych aplikacji niektóre wyróżniają się swoją popularnością oraz wpływem na rynek. Analiza najpopularniejszych aplikacji mobilnych pozwala zrozumieć, jakie cechy i funkcjonalności przyciągają użytkowników, a także jakie trendy dominują obecnie w świecie technologii mobilnych.

W tym artykule przyjrzymy się najczęściej pobieranym i najaktywniej używanym aplikacjom na platformach iOS i Android. Poznanie tych aplikacji oraz zrozumienie przyczyn ich sukcesu może dostarczyć cennych informacji dla deweloperów i firm, które planują wejść na rynek aplikacji mobilnych lub poszukują inspiracji do ulepszenia swoich produktów.

Ponadto przedstawimy dane dotyczące dziennego czasu spędzanego przez użytkowników w Internecie na urządzeniach mobilnych. Analiza tych danych pozwoli na lepsze zrozumienie, jaką rolę odgrywają urządzenia mobilne w konsumpcji treści i interakcji społecznych. Na rys. 4 przedstawiono dzienny czas spędzony z cyfrowymi mediami z podziałem na urządzenia desktopowe, mobilne oraz pozostałe.

Rys. 4. Dzienny czas spędzony na konsumpcji treści multimedialnych z podziałem na typy urządzeń. Źródło: www.bondcap.com

Jak wykazano, użytkownicy spędzają najwięcej czasu w Internecie, korzystając właśnie z urządzeń mobilnych, czego powodem może być wygoda z przeglądania treści przy wykorzystaniu aplikacji mobilnych. Według danych z platformy www.emarketer.com blisko 90 proc. czasu podczas korzystania z Internetu końcowy użytkownik spędza bowiem w aplikacjach mobilnych.

Analizując aplikacje pod względem liczby pobrań ze sklepów, nie sposób nie wywnioskować, że to aplikacje społecznościowe są najbardziej popularne wśród użytkowników. W tabeli 1 zamieszczono wykaz najczęściej pobieranych aplikacji w roku 2023.

Tabela 1. Najczęściej pobierane aplikacje w 2023 roku. Źródło: www.businessofapps.com

Przedstawione w tabeli dane dostarczają cennych informacji na temat preferencji użytkowników i dominujących trendów w świecie technologii mobilnych. Przede wszystkim wykazano wyraźną dominację mediów społecznościowych i komunikatorów. Aplikacje takie jak Instagram (696 mln), TikTok (654 mln), Facebook (553 mln), WhatsApp (475 mln), Telegram (355 mln) i Snapchat (343 mln) pokazują ogromne zapotrzebowanie na platformy, które umożliwiają różnego rodzaju interakcje społeczne, udostępnianie treści czy komunikację tekstową oraz wideo. Użytkownicy cenią sobie możliwość szybkiego kontaktu z innymi oraz dzielenia się multimediami.

Aplikacja CupCut (389 mln) i jej ogromna liczba pobrań pozwala na wnioskowanie, że popularność narzędzi edycji wideo to kolejny trend w świecie technologii mobilnych. Popularność tego typu aplikacji jest skorelowana z trendem tworzenia i udostępniania krótkich filmów na platformach społecznościowych jak TikTok czy Instagram.

Aplikacje e-commerce również zyskują na znaczeniu, czego przykładem jest aplikacja Temu z liczbą 274 mln pobrań. Coraz więcej osób korzysta z aplikacji mobilnych do dokonywania zakupów online, co podkreśla wygodę i szybkość tego rodzaju transakcji. Rozpowszechnienie specjalistycznych wersji popularnych aplikacji, takich jak WhatsApp Business (267 mln), pokazuje, że istnieje znaczące zapotrzebowanie na narzędzia przeznaczone dla firm i przedsiębiorców, które umożliwiają profesjonalne zarządzanie komunikacją z klientami.

Na końcu tej listy znalazła się aplikacja do strumieniowego przesyłania muzyki, Spotify (248 mln). Wskazuje to na zapotrzebowanie na rozrywkę, dostęp do multimediów w dowolnym miejscu i czasie.

Podsumowując, najpowszechniejsze aplikacje mobilne to głównie te, które zaspokajają potrzeby komunikacyjne, społeczne i rozrywkowe użytkowników. Dominacja mediów społecznościowych i komunikatorów podkreśla, jak ważne dla użytkowników jest pozostawanie w kontakcie z innymi, podczas gdy rosnące znaczenie aplikacji e-commerce i narzędzi do edycji wideo odzwierciedla zmieniające się zachowania i potrzeby konsumentów w cyfrowym świecie.

Popularność poszczególnych technologii

W dynamicznie rozwijającym się świecie technologii mobilnych wybór odpowiedniego frameworka do tworzenia aplikacji jest kluczowy dla sukcesu projektu. Jak wiadomo, deweloperzy i firmy mają do wyboru zarówno narzędzia cross-platformowe, jak i natywne. Różnorodność dostępnych rozwiązań, takich jak Xamarin, React Native, Flutter, Ionic, a także natywne technologie jak Swift i Kotlin, sprawia, że wybór staje się coraz bardziej skomplikowany.

Każdego roku serwis społecznościowy dla programistów Stack Overflow udostępnia ankiety mające na celu zebranie danych od deweloperów na całym świecie. Te badania dostarczają cennych informacji na temat preferencji technologicznych, trendów w programowaniu, zarobków, a także satysfakcji zawodowej wśród programistów. Wyniki tych ankiet są szeroko wykorzystywane przez branżę technologiczną do analizowania zmian i trendów w użyciu różnych narzędzi oraz technologii programistycznych, w tym frameworków do tworzenia aplikacji mobilnych.

Stack Overflow Survey jest uznawane za jedno z najważniejszych źródeł informacji o stanie i kierunkach rozwoju rynku technologicznego. W 2023 roku przeprowadzono ankietę, w której wzięło udział niemal 90 tysięcy wyselekcjonowanych programistów ze 185 krajów, którzy byli wcześniej rekrutowani za pośrednictwem kanałów należących do Stack Overflow. Na pytanie dotyczące między innymi technologii mobilnych, „w jakich frameworkach i bibliotekach rozwijałeś swoje umiejętności w ciągu ostatniego roku i z którymi chciałbyś pracować w przyszłym roku” respondenci (po przefiltrowaniu technologii mobilnych) na pierwszym miejscu wskazali Fluttera z wynikiem 9,12 proc. Praktycznie tuż za nim, bo z wynikiem 8,43 proc., wybierany był React Native. Pozostałe technologie mobilne osiągnęły wyniki poniżej 4 proc. W tabeli 2 przedstawiono przefiltrowane wyniki ankiety.

Tabela 2. W jakich frameworkach i bibliotekach rozwijałeś swoje umiejętności w ciągu ostatniego roku i z którymi chciałbyś pracować (2023). Źródło: survey.stackoverflow.co

Kolejnym źródłem informacji na temat popularności technologii mobilnych wykorzystanym podczas przedmiotowej analizy jest Google Trends, narzędzie udostępnione przez firmę Google, pozwalające na analizę popularności wyszukiwanych fraz w wyszukiwarce Google. Narzędzie to umożliwia badanie trendów w wyszukiwaniach internetowych, pozwala również na zestawianie ze sobą i porównywanie wielu fraz. W ramach analizy popularności dokonano porównania fraz dotyczących omawianych technologii. Wyniki przedstawione są na wykresach zainteresowania w ujęciu czasowym, a liczby tego wykresu reprezentują poszczególne zainteresowania względem najwyższego punktu na wykresie. Wartość 100 oznacza najwyższą popularność hasła. Wartość 50 oznacza, że popularność hasła była dwukrotnie mniejsza. Wartość 0 wskazuje, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych. Wszystkie analizy wykonano, zbierając dane z lat 2022–2024. Na rys. 5 przedstawiono porównanie popularności wyszukiwanych fraz związanych z tematem analizy.

Rys. 5. Popularność wyszukiwanych fraz w serwisie google.com. Źródło: trends.google.com

Analizując dane z wyszukiwarki Google, wywnioskowano, że to Flutter jest najbardziej popularną technologią z wyraźnym szczytem wyszukiwań w styczniu 2023 roku. Dane wskazują na dużo większe zainteresowanie technologiami cross-platformowymi w ostatnim czasie, choć technologie natywne utrzymują stabilną pozycję. W ramach analizy popularności wykonano również porównanie najnowszych natywnych rozwiązań, tj. Jetpack Compose na urządzenia z systemem Android oraz SwitfUI dla urządzeń z systemem iOS. Wyniki przedstawiono na rys. 6.

Rys. 6. Popularność wyszukiwanych fraz w serwisie google.com. Źródło: trends.google.com

Znaczący wzrost zainteresowania Jetpack Compose zaczyna się dopiero w październiku 2022 roku, od kiedy to stopniowo rośnie, osiągając zauważalne wartości w listopadzie 2022 roku i stabilizując się na poziomie zbliżonym do połowy zainteresowania SwiftUI. Od tego momentu Jetpack Compose wykazuje stabilny wzrost popularności, choć pozostaje znacznie poniżej poziomu SwiftUI, który w 2023 roku nadal dominuje w wynikach wyszukiwań. Dane pokazują, że SwiftUI utrzymuje wysokie i względnie stabilne zainteresowanie przez cały okres analizy, z kilkoma szczytami, szczególnie w pierwszym kwartale 2023 roku. Jetpack Compose natomiast, choć zaczyna z opóźnieniem, szybko zdobywa popularność i wykazuje rosnący trend, co może wskazywać na rosnące zainteresowanie deweloperów Androida tą technologią.

Analiza rynku i trendów w sektorze aplikacji mobilnych dostarcza kluczowych wniosków na temat aktualnego stanu oraz kierunków rozwoju tej dynamicznie zmieniającej się branży. Wykazano, że technologie cross-platformowe zyskują na popularności w czasie, z kolei technologie natywne nadal odgrywają istotną rolę, na co wskazuje stabilność wykresów.

Ankieta Stack Overflow z roku 2023 dostarczyła cenne informacje o preferencjach deweloperów oraz, co istotne z punktu widzenia autorów pracy, dużym zainteresowaniu technologiami mobilnymi. Dane z serwisu Google Trends wskazują na stabilne zainteresowanie technologiami natywnymi z rosnącym trendem wykazywanym przez technologie cross-platformowe, co sugeruje ich większą adaptację w społeczności programistów.
***
Artykuł powstał w ramach realizacji pracy dyplomowej pt. Analiza oprogramowania natywnego i cross-platformowego w aplikacjach mobilnych.

Przemysław Falkowski-Gilski przemyslaw.falkowski-gilski@pg.edu.pl
Roman Dykyj, Julian German

204 wyświetleń