Szkolenia dla bibliotekarzy z zagranicznych ośrodków akademickich w ramach programu Erasmus+ w Bibliotece PG w latach 2018–2024 | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-10-25

Szkolenia dla bibliotekarzy z zagranicznych ośrodków akademickich w ramach programu Erasmus+ w Bibliotece PG w latach 2018–2024

Erasmus
Jednostkowe aktywności związane z programem Erasmus+ w Bibliotece PG były realizowane w latach 2011–2016. Zorganizowane działania w tym zakresie zostały zainicjowane w roku 2017 i trwają do dziś.

W pierwszym roku usystematyzowanych działań, a więc we wspomnianym 2017 roku, pracownicy naszej Biblioteki brali udział w wyjazdowych szkoleniach. Kolejny rok przyniósł zmiany w postaci nowych projektów „Erasmusowych”. Przez okres ostatnich siedmiu lat Biblioteka PG realizuje cztery rodzaje działań, tzw. projekty mobilności w ramach programu Erasmus+, przy czym dwa pierwsze z poniższej listy są zdecydowanie najczęściej realizowane przez bibliotekarzy PG:

  • wyjazdy szkoleniowe w ramach programu Erasmus+ (Erasmus+ staff mobility for training abroad);
  • szkolenia dla bibliotekarzy z zagranicznych ośrodków akademickich w ramach programu Erasmus+ (Erasmus+ staff mobility for training at Gdańsk Tech Library);
  • staż zawodowy w ramach programu Erasmus+ (Erasmus+ student mobility for traineeship);
  • międzyinstytucjonalne projekty w ramach programu Erasmus+ (Inter-institutional Erasmus mobility projects).

Wykres (rys.1.) przedstawia dane z lat 2018–2024 i dotyczy szkoleń organizowanych przez Bibliotekę PG dla bibliotekarzy z zagranicznych ośrodków akademickich w ramach programu Erasmus+ (Erasmus+ staff mobility for training at Gdańsk Tech Library), tzw. „przyjazdów”, wymienionych wyżej w punkcie 2.

wykres
„Przyjazdy”, czyli szkolenia dla bibliotekarzy z zagranicznych ośrodków akademickich w ramach programu Erasmus+ organizowane przez BPG w latach 2018–2024

Organizowanie przez Bibliotekę PG 5-dniowych szkoleń dla pracowników zagranicznych ośrodków akademickich partycypujących w programie Erasmus+ zaczyna się od przygotowania pomysłu oferty szkoleniowej, ujętej w kolejnym etapie w postaci formularza umieszczanego na stronie IMOTION Erasmus Staff Training (link do przykładowej oferty: http://staffmobility.eu/staffweek/9th-international-erasmus-staff-training). Każdorazowo oferta wzbogacona jest o harmonogram działań. Oferta szkoleniowa opiera się na dwóch typach aktywności realizowanych przez pięć kolejnych dni: obowiązkowych, odbywających się w blokach godzinowych (09:00–14:00), oraz fakultatywnych, organizowanych w godzinach popołudniowych. Na pierwszy rodzaj aktywności składają się prezentacje zarówno pracowników Biblioteki PG, jak i gości – uczestników szkolenia, zwiedzanie kampusu PG oraz wizyta w Sekcji Historycznej Biblioteki PG. Wspomniane prezentacje zwyczajowo odbywają się w sali multimedialnej Regionalnej Biblioteki Nanotechnologii (jednej z filii Biblioteki PG), tematycznie – w szerokim ujęciu – dotyczą one kwestii związanych z bibliotekami akademickimi. W ostatnich latach wiodącymi tematami były następujące zagadnienia: „Academic librarians as role models of adaptability, agility and resilience in the context of professional competences”, „The academic library as an educational space” oraz „Celebrating the 120th anniversary of the Gdańsk University of Technology Library. Cultural heritage and future challenges of academic libraries”. Na rok 2025 planowane jest 5-dniowe szkolenie dla zagranicznych bibliotekarzy tematycznie oscylujące wokół problematyki kapitału intelektualnego biblioteki akademickiej „The university library’s intellectual capital”. Przykłady oferty szkoleniowej przygotowywanej przez Bibliotekę PG w ramach działań „Erasmusowych” można znaleźć na stronie IMOTION pod linkiem bit.ly/staffmobilityGD_LIB  oraz w broszurze z tegorocznego „Staff Week” (https://link.pg.edu.pl/a6uqv).

Do tej pory 40 pracowników zagranicznych bibliotek akademickich partycypujących w programie Erasmus+ wzięło udział w szkoleniach Biblioteki PG. Powyżej przedstawiony wykres pokazuje rozkład procentowy uczestników szkoleń według krajów. Reprezentowali oni 30 instytucji z 16 krajów. W grupie „inni” znajdują się reprezentanci następujących państw: Bułgarii, Litwy, Finlandii, Francji, Grecji, Włoch, Polski, Szkocji oraz Słowenii. Szczegółowy spis instytucji, których pracownicy wzięli udział w szkoleniach typu „Staff training” zorganizowanych w Bibliotece PG, jest następujący:

  • American University in Bulgaria Panitza Library, Bułgaria;
  • Ankara University, Turcja;
  • Biblioteca Universidad Loyola Andalucía, Hiszpania;
  • Boğaziçi Üniversitesi, Turcja;
  • Çankırı Karatekin Üniversitesi, Turcja;
  • Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka (CINiBA), Polska;
  • Health School University of Coimbra;
  • Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Niemcy;
  • Human Sciences Library University of Cagliari, Włochy;
  • Lisbon School of Economics and Management, Portugalia;
  • Mykolas Romeris University Library, Litwa;
  • Ostrava University Library, Czechy;
  • Oulu University of Applied Sciences, Finlandia;
  • Polytechnic Institute of Castelo Branco, Portugalia;
  • Riga Technical University, Łotwa;
  • Universidad Complutense de Madrid, Hiszpania;
  • Universidad de La Laguna, Hiszpania;
  • Universidad de La Rioja, Hiszpania;
  • Universidad de Murcia, Hiszpania;
  • Universidade de Aveiro, Portugalia;
  • Universität Stuttgart, Niemcy;
  • Université du Littoral-Côte d’Opale, Francja;
  • University and National Library, University of Debrecen, Węgry;
  • University of Edinburgh, Szkocja;
  • University of Ljubljana, Słowenia;
  • University of Patras, Grecja;
  • University of Pécs, Węgry;
  • University of Rijeka Faculty of Civil Engineering, Chorwacja;
  • University of West Bohemia in Pilsen, Czechy;
  • University of Zagreb, Chorwacja.

Uzupełnieniem powyższego zestawienia poświęconego szkoleniom organizowanym w ramach programu Erasmus+ przez Bibliotekę PG (zob. rys. 1) są dane dotyczące wyjazdowych szkoleń zagranicznych dla bibliotekarzy, w których brali udział pracownicy Biblioteki PG w latach 2017–2024. W tym okresie zaewidencjonowano (dane na podstawie Moja PG) 64 pozytywnie rozpatrzone wnioski o udział w Erasmus+ staff mobility for training abroad. Pracownicy Biblioteki PG odwiedzili w celach szkoleniowych we wspomnianym okresie 33 biblioteki uczelni europejskich w 18 krajach.

Aktywności Biblioteki PG w ramach programu Erasmus+ można postrzegać w kontekście trzech zagadnień: umiędzynarodowienia (internacjonalizacji) Politechniki Gdańskiej, wytwarzania wartości dodanej oraz współtworzenia kapitału intelektualnego uczelni. Strategia rozwoju usług Biblioteki PG funkcjonującej w międzynarodowym środowisku opiera się zasadniczo na dostosowaniu zbiorów i usług do potrzeb użytkowników zagranicznych, dynamicznym rozwijaniu współpracy z organizacjami międzynarodowymi oraz właśnie na uczestniczeniu w programie Erasmus+. Biblioteka PG realizuje zadania naukowe i dydaktyczne określone w aktach prawnych regulujących jej funkcjonowanie. Działania te ukierunkowane są zarówno na polskich, jak i zagranicznych użytkowników. Bibliotekarze promują dostęp do naukowych źródeł wśród użytkowników oraz wspierają rozwój intelektualny studentów wynikający z założeń programowych uczelni, wykorzystując nowoczesne usługi, które mają do zaoferowania współczesnemu czytelnikowi. Biblioteka PG wspiera także kadrę naukowo-badawczą, zarówno krajową, jak i zagraniczną, pracującą na uczelni.

Erasmus

Jeśli chodzi o wytwarzanie wartości dodanej i współtworzenie kapitału intelektualnego uczelni, to udział Biblioteki PG w programie Erasmus+ jest świetnym przykładem formy doskonalenia zawodowego, rezultatem którego jest nie tylko zdobywanie nowych kompetencji, ale także nabywania nowych doświadczeń i umiejętności osobistych uczestników programu, mających realne przełożenie na poprawę standardów oferowanych usług w Bibliotece. Poprzez swój aktywny udział w organizowaniu szkoleń w ramach programu Erasmus+ dla bibliotekarzy z innych krajów (Erasmus+ staff mobility for training at Gdańsk Tech Library), obok uczestnictwa w zawodowych szkoleniach zagranicznych i krajowych różnego typu (Erasmus+ staff mobility for training abroad) pracownicy Biblioteki PG stale podnoszą swoje kompetencje zawodowe w zakresie obsługi użytkowników, promocji usług i zasobów biblioteki akademickiej, gromadzenia i opracowywania zbiorów tradycyjnych i elektronicznych, ich digitalizacji, udostępniania i zarządzania danymi badawczymi, promowania idei Otwartej Nauki, popularyzacji wiedzy o otwartych zasobach edukacyjnych, prawie autorskim, wolnych licencjach i wielu innych zagadnień. Działania te przyczyniają się do wytwarzania wartości dodanej oraz do budowania kapitału intelektualnego instytucji.

Urszula Szybowska
urszula.szybowska@pg.edu.pl

5 wyświetleń