Data dodania: 2024-01-29
Wielosensorowy system do wykrywania oraz redukcji hałasu w transporcie kolejowym
Politechnika Gdańska (lider projektu), w konsorcjum z Politechniką Wrocławską, prowadzi projekt badawczy pn. „ System precyzyjnego monitorowania oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko z uwzględnieniem informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych”, w skrócie InfraNoise.
Projekt jest realizowany w ramach konkursu Brik II, prowadzonym wspólnie przez NCBR oraz PKP PLK S.A, który wspiera badania naukowe i prace rozwojowe w obszarze infrastruktury kolejowej. Kierownikiem projektu z ramienia Politechniki Gdańskiej jest dr hab. inż. Piotr Chrostowski z Katedry Inżynierii Transportowej WILiŚ.
Projekt InfraNoise dotyczy niezwykle istotnego problemu związanego z ochroną środowiska, a także hałasu i drgań w obszarach zurbanizowanych występujących w bezpośrednim sąsiedztwie infrastruktury kolejowej.
Opracowywany system będzie posiadał strukturę rozproszonej obszarowej sieci sensorowej, w obrębie której poszczególne węzły pomiarowe komunikują się z koordynatorem systemu, a rejestrowane dane o ruchu pociągów przetwarzane będą na potrzeby identyfikacji i oceny występujących oddziaływań. Szerokie spektrum czynników związanych z ruchem taboru kolejowego, a także charakterystyk dróg szynowych, wymaga od zespołu badawczego implementacji szeregu algorytmów umożliwiających skuteczne pozyskiwanie i przetwarzanie danych w informatycznej strukturze bazodanowej.
W zespole badawczym pracują naukowcy z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska (jednostka realizująca) oraz Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej.
Wartość projektu: 4 491 340,00 zł
Dofinansowanie z budżetu państwa: (50%): 2 245 670, 00 zł