O edukacji spersonalizowanej na ICEQ | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-11-06

O edukacji spersonalizowanej na ICEQ

Konferencja
W Katowicach – Europejskim Mieście Nauki 2024, zakończył się III Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia. W czasie Kongresu przedstawiciele Zespołu Projektowego „Uczelnie Przyszłości”, w tym Politechnika Gdańska, dyskutowali o roli uniwersytetów we współczesnym kształceniu, oczekiwaniach studentów i rynku pracy, a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zaprezentowało wizję edukacji spersonalizowanej.

Organizatorami Kongresu były uczelnie wchodzące w skład Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki. Partnerem Merytorycznym wydarzenia zostało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Podczas wydarzenia Martyna Kozłowska-Żukowska, kierownik projektu „Uczelnie Przyszłości” opowiedziała o projekcie realizowanym ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) oraz wzięła udział w dyskusji na temat możliwości systemowej personalizacji kształcenia.

13 maja br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przygotowywania się do realizacji przedsięwzięcia zainicjowało Partnerstwo i podpisało umowy na rzecz przygotowania i realizacji projektu. Wspólnie z 12 uczelniami, w tym Politechniką Gdańską, które przeszły procedurę naboru, rozpoczęliśmy nową erę w edukacji akademickiej. Kolejno, 15 października br. Centrum podpisało umowę o dofinansowanie projektu. „Uczelnie przyszłości”.

Jak powinniśmy kształcić, żeby przyszłe pokolenia chciały studiować? Dlaczego studia przestają być atrakcyjne dla młodych ludzi? Czym uczelnie mogą przyciągać kandydatów? Okazuje się, że kandydaci na studia oczekują od uczelni nie tylko przekazywania wiedzy, ale nowatorskiego podejścia do nauczania, tworzenia multiścieżek rozwoju oraz zaspokajania podstawowych potrzeb jakimi są autonomia i kompetencja, określane często w świecie biznesu jako wpływ i rozwój.

W związku z tym filozofia kształcenia przyszłości musi być spersonalizowana, dająca możliwość wyboru i otwarta na budowanie programów nauczania wokół zainteresowań studenta, aby podsycać zainteresowanie do edukacji. Spodziewamy się w tym obszarze znaczących zmian w podejściu w najbliższym czasie. Praca naukowa z tutorem/mentorem jest szansą na to, żeby wprowadzić na uczelniach wyższych działania, które będą uwzględniały najważniejsze potrzeby studentów, tj. potrzebę decyzyjności oraz kompetencji. Dzięki pracy bezpośredniej mentorzy będąc przewodnikiem naukowym czy wdrożeniowym mogą zbudować relację ze swoimi studentami, a co za tym idzie dać im poczucie bezpieczeństwa. 

Kluczowym założeniem modelu edukacji spersonalizowanej „Uczelnie Przyszłości” jest stawianie studenta w centrum procesu kształcenia, jako eksperta własnego rozwoju. Przejawem takiego podejścia w praktyce jest zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, umożliwienie osiągania aplikacyjnych rezultatów projektów, rozwijanie kompetencji przyszłości, oddawanie współodpowiedzialności za wyniki uczenia i poczuciu sprawczości osób studiujących.

W czasie Kongresu ICEQ Politechnikę Gdańską reprezentowała dr inż. Agnieszka Lendzion, kierownik Biura Młodych Naukowców.

Czytaj więcej

24 wyświetleń