
Czym jest CHET?
ENHANCE Certificate in Higher Education Teaching to program rozwoju dydaktycznego przeznaczony dla szerokiego grona nauczycieli akademickich – zarówno z dużym doświadczeniem, jak i rozpoczynających swoją drogę dydaktyczną.
Celem programu jest wzmacnianie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej, umożliwiając uczestnikom poszerzanie wiedzy, rozwój umiejętności i wdrażanie nowoczesnych metod nauczania.
Program ten stanowi część działań w ramach Sojuszu ENHANCE, a jego realizacja na Politechnice Gdańskiej jest możliwa dzięki finansowaniu z Unii Europejskiej w ramach projektu: „Wzmocnienie potencjału Politechniki Gdańskiej w Sojuszu ENHANCE”
(nr BPI/WUE/2024/1/00020) współfinansowanego ze środków UE w programie FERS.01.05-IP.08-0219/23 – nabór 2024: „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich”.
Działanie to koordynuje dr Elena Atanasiu, która od listopada 2024 roku rozpoczęła pracę w Centrum Nowoczesnej Edukacji na Politechnice Gdańskiej. jako ekspertka od metodyki z językiem angielskim.
W ramach programu zaplanowano kursy:
🎓 PEDAGOGICAL SKILLS
Modern Approach to Teaching
Prowadzący: Radosław Zając (Politechnika Warszawska)
Terminy: 6, 13, 20, 27 stycznia 2026 — 18:00–19:30 CET (online, MS Teams)
Praktyczny kurs poświęcony nowoczesnym modelom nauczania, łączącym komunikację, psychologię i design thinking. Uczestnicy nauczą się projektować angażujące, zorientowane na studenta kursy z wykorzystaniem cyklu Kolba, taksonomii Blooma oraz zasad Teaching as Selling.
Nakład pracy: 6 godzin zajęć online + 19 godzin pracy własnej
Engineering Education by Design: Active, Authentic, and Inclusive Teaching for Higher Education
Prowadząca: Ewa Ura-Bińczyk (Politechnika Warszawska)
Terminy: 10, 17, 24, 31 marca 2026 — 12:00–14:30 CET (online, MS Teams)
Kurs koncentruje się na projektowaniu edukacji inżynierskiej w oparciu o zasady backward design, aktywne uczenie się i inkluzywność. Uczestnicy opracują portfolio dydaktyczne zgodne z podejściem opartym na dowodach naukowych.
Nakład pracy: 10 godzin zajęć online + 15 godzin pracy własnej
Cultivating Supportive Learning Environments
Prowadząca: Marta Skierniewska (Politechnika Warszawska)
Terminy: 10, 17, 24, 31 marca 2026 — 12:00–14:30 CET (online, MS Teams)
Kurs poświęcony zagadnieniom równości, różnorodności i inkluzywności (EDI) w szkolnictwie wyższym. Uczestnicy nauczą się projektować dostępne i wspierające środowiska uczenia się, integrować rozwiązania AI dla zwiększenia dostępności oraz stosować zasady Universal Design for Learning (UDL).
Nakład pracy: 10 godzin zajęć online + 15 godzin pracy własnej
🧑🏫 STUDENT SKILLS
Mentorship in the Digital Era
Prowadzące: Lourdes Canós-Darós i Oksana Polyakova Nesterenko (Universitat Politècnica de València)
Format: online
Kurs rozwija umiejętności mentorskie potrzebne do wspierania studentów na różnych etapach edukacji akademickiej. Obejmuje modele mentoringu, narzędzia cyfrowe, nadzór nad pracami dyplomowymi oraz strategie instytucjonalnego mentoringu.
Dla: kadry akademickiej, tutorów i promotorów
The Fundamentals of Transdisciplinarity in Education
Prowadząca: Saskia Posterma (Delft University of Technology)
Terminy: 19–20 lutego 2026 (stacjonarnie, Delft University of Technology)
Kurs wprowadza w tematykę transdyscyplinarności jako sposobu myślenia, kompetencji oraz trybu nauczania. Uczestnicy poznają metody projektowania i oceny zajęć transdyscyplinarnych oraz eksplorują edukację opartą na doświadczeniu i współpracy z otoczeniem społecznym.
Uwaga: wymagany wyjazd zagraniczny
Neurodiversity in Education
Prowadzący: Elżbieta Karwowska, Piotr Majewski, Tomasz Balicki, Elena Atanasiu (Politechnika Gdańska)
Terminy: 6, 13, 20, 27 kwietnia 2026 — 12:00–14:30 CET (online, MS Teams)
Kurs poświęcony edukacji włączającej z uwzględnieniem potrzeb osób neuroatypowych. Uczestnicy poznają zasady UDL, sposoby wzmacniania poczucia bezpieczeństwa psychologicznego oraz metody wspierania innowacyjności w zespołach neurozróżnicowanych.
Nakład pracy: 10 godzin zajęć online + 15 godzin pracy własnej
💻 TECHNOLOGY SKILLS
Rapid Prototyping and AI in Project-Based Learning
Prowadzący: Andrzej Manujło (Politechnika Warszawska)
Terminy: 10, 17, 24, 31 marca 2026 — 12:00–14:30 CET (online, MS Teams)
Praktyczny kurs łączący wykorzystanie Arduino, druku 3D i narzędzi AI. Uczestnicy będą projektować i realizować szybkie prototypy, stosując elementy design thinking i grywalizacji w nauczaniu projektowym.
Nakład pracy: 10 godzin zajęć online + 15 godzin pracy własnej
Modeling and AI-Assisted Analysis for Energy Projects
Prowadzący: Artur Harutyunyan (Politechnika Warszawska)
Terminy: 1–17 grudnia 2025 — sesje wieczorne (online, MS Teams)
Kurs wprowadza w zastosowania modelowania cyfrowego i sztucznej inteligencji w projektach energetycznych. Uczestnicy poznają symulacje procesów, koncepcję cyfrowych bliźniaków oraz metody optymalizacji danych w kontekście zrównoważonej energii.
Nakład pracy: 10 godzin zajęć online + 15 godzin pracy własnej
Innovative AI-Enhanced Educational Design and Assessment
Prowadzący: do potwierdzenia (Politechnika Warszawska)
Format: online
Kurs poświęcony integracji narzędzi AI w projektowaniu i ocenie kursów. Uczestnicy wykorzystają narzędzia oparte na GPT do tworzenia angażujących doświadczeń edukacyjnych oraz opracowywania inkluzywnych, kompetencyjnych metod oceniania.
Dla: nauczycieli akademickich zainteresowanych innowacjami w dydaktyce wspieranej AI.
