
Biuro Młodych Naukowców aktualnie wspiera merytorycznie realizację trzech projektów w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027 (FERS), tj.
Studia 5.0
Programy studiów dla kluczowych branż krajowego przemysłu (numer umowy o dofinansowanie: FERS.01.05-IP.08-0027/23-00, o wartości ogółem 6 984 910,55 zł).
Celem projektu jest lepsze dostosowanie oferty kształcenia Politechniki Gdańskiej do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji w terminie do 10.2026 r.
1) Modyfikacja kierunków II stopnia z branż przemysłu lotniczo-kosmicznego, energetyki odnawialnej i transportu, tj.:
- TRANSPORT, specjalności: 1. Planowanie i zarządzanie systemem transportowym, 2. Inteligentne systemy transportowe, 3. Infrastruktura transportu szynowego;
- TECHNOLOGIA CHEMICZNA, specjalności: 1.Technologie energii odnawialnej
- ENERGETYKA, specjalności: 1.Technologie energetyki rozproszonej, 2. Energetyka jądrowa
- INŻYNIERIA MATERIAŁOWA, specjalności: 1. Inżynieria materiałów funkcjonalnych dla energetyki odnawialnej
- TECHNOLOGIE KOSMICZNE I SATELITARNE, specjalności: 1. Technologie informacyjne i telekomunikacyjne w inżynierii kosmicznej i satelitarnej, 2. Engineering and Management of Space Systems.
2) Podniesienie kompetencji 142 studentów (szkolenia, dodatkowe zajęcia z praktykami, wizyty studyjne, zajęcia wyrównawcze).
3) Rozwój kompetencji 49 nauczycieli akademickich PG w zakresie kompetencji cyfrowych (związanych z modyfikowanymi kierunkami studiów oraz sztuczną inteligencją), rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji (związanych z modyfikowanymi kierunkami studiów, kurs online dot. zrównoważonego rozwoju) oraz projektowania uniwersalnego.
4) Działania wspierające podjęcie przez kandydatów świadomego wyboru studiów.
Kadra 5.0
Rozwój kompetencji nauczycieli i doktorantów (numer umowy o dofinansowanie: FERS.01.05-IP.08-0102/23-00, o wartości ogółem 1 744 904,11 zł).
Celem projektu jest uzyskanie lub podniesienie do 10.2025 r. kompetencji lub kwalifikacji 88 pracowników prowadzących dydaktykę oraz 11 doktorantów PG w zakresie kompetencji i kwalifikacji dydaktycznych, cyfrowych oraz na rzecz zielonej transformacji.
1) Szkolenia, warsztaty, wizyty studyjne z zakresu kompetencji cyfrowych, cyfrowo-dydaktycznych, dydaktycznych, na rzecz zielonej transformacji oraz innych merytorycznych (np. językowych).
2) Udział w wizytach studyjnych kadry zaangażowanej w kształcenie doktorantów.
3) Opracowanie i wdrożenie programu wsparcia kadry prowadzącej dydaktykę i doktorantów w zakresie budowania kluczowej kompetencji przydatnej w świecie VUCA, tj. nastawienie na rozwój (ang. growth mindset).
4) Opracowanie i wdrożenie programu tutoringu dla kadry prowadzącej dydaktykę i doktorantów.
5) Coaching indywidualny i grupowy kadry prowadzącej dydaktykę oraz doktorantów.
Uczelnie przyszłości
Uczelnie przyszłości to unikatowy projekt, który pozwoli na wypracowanie i wdrożenie innowacyjnego, zindywidualizowanego systemu kształcenia studentów studiów pierwszego stopnia (zwanego Modelem Edukacji Spersonalizowanej, MES).
Projekt otrzymał dofinansowanie w kwocie 65 595 942,50 zł (umowa nr FERS.05.01-IZ.00-0080/24). Politechnice Gdańskiej przypadnie 2 360 050,00 zł.
MES, będący alternatywą do tradycyjnego kształcenia, oparty będzie na autorskich projektach studentów, współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Beneficjenci Projektu rozwiną własne kluczowe kompetencje przyszłości: umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia oraz kreatywność, komunikację i współpracę, a także nauczą się samodzielności i asertywności.
Zmieniony system kształcenia będzie testowany na dwunastu uczelniach partnerskich pod kierownictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju do końca 2028 r.
Korzyści dla studentów:
- wsparcie merytoryczne i formalne mentorów z uczelni i biznesu,
- wsparcie finansowe w kwocie do 20 000 zł,
- udział w specjalnie przygotowanych dla nich mikrokursach,
- udział w warsztatach inspiracyjnych, kreowania pomysłów projektowych,
- udział w warsztatach projektowych z zakresu innowacji, komercjalizacji i zarządzania projektem,
- modyfikacja programu studiów, oparta o zmianę, a nawet wyłączenie niektórych przedmiotów.