Przedmiot: informatyka
Poziom: klasy VII i VIII szkoły podstawowej
Czas trwania:  17.11 - 21.12.2025 r.

Wstęp do programowania w Pythonie

 

Cel kursu:

Celem kursu jest wprowadzenie uczestników w podstawowe zagadnienia programowania w języku Python, co umożliwi im samodzielne tworzenie prostych programów po ukończeniu szkolenia. Kurs koncentruje się również na rozwijaniu kluczowych umiejętności poznawczych, takich jak myślenie logiczne i analityczne oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywania problemów. Uczestnicy będą mieli okazję zdobyć fundamenty niezbędne do dalszej nauki w zakresie zaawansowanego programowania, co stwarza podstawy do samodzielnego zgłębiania bardziej złożonych zagadnień oraz teorii związanych z informatyką. 

Opis kursu:

Kurs składa się z dwóch części. Pierwsza część koncentruje się na wprowadzeniu do podstawowych terminów i pojęć programowania, takich jak zmienne, typy danych, operatory, funkcje oraz pętle. W ramach tej części omówiona zostanie także struktura programów oraz fundamentalne zasady logiki programistycznej. Uczestnicy zapoznają się z składnią języka Python oraz możliwościami wykorzystania bibliotek i modułów, co poszerzy ich zrozumienie środowiska programistycznego.

Druga część kursu koncentruje się na tworzeniu prostej gry komputerowej. Poprzez realizację tego projektu, uczestnicy będą mieli okazję zintegrować wcześniej nabyte umiejętności w zakresie programowania, co pozwoli im na zrozumienie procesu tworzenia gier oraz wdrożenie zasad logiki programistycznej w kontekście praktycznym.

Metody dydaktyczne:

Na większość tematów składa się część wprowadzająca, realizowana w formie wykładów, podczas których prezentowane są przykłady programów ilustrujące omawiane zagadnienia. Następnie uczestnicy biorą udział w części praktycznej, nastawionej na pisanie własnych programów. Po zakończeniu każdego tematu, uczestnicy mają możliwość zweryfikowania swoich umiejętności poprzez przypisane samodzielne zadania do rozwiązania. Te zadania są oceniane, a uczestnicy otrzymują dodatkowy feedback, co pozwala im na bieżąco identyfikować problemy i doskonalić swoje umiejętności.

Prowadzący: mgr Michał Kassjański

Zapisy poprzez Formularz zgłoszeniowy

HARMONOGRAM KURSU

MODUŁ TEMAT ZAGADNIENIA LICZBA GODZ.
(w tym pracy własnej)
I 1. Pierwszy program w Pythonie 2
I 2. Zmienne i typy danych 2
II 3. Instrukcje warunkowe (if, else, elif) 2
II 4. Pętla while 2
II 5. Pętla for 2
III 6. Funkcje - definiowanie i wywoływanie funkcji 2
III 7. Funkcje - argumenty i wartości zwracane 2
IV 8. Moduły i biblioteki - wprowadzenie 2
IV 9. Moduły i biblioteki - pygame 2
V 10. Tworzenie prostej gry - przygotowanie 2
V 11. Tworzenie prostej gry - implementacja 2
V 12. Tworzenie prostej gry - testowanie 2

Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej

Link do kursu zostanie przesłany w późniejszym etapie zakwalifikowanym uczestnikom.