
Przedmiot: informatyka
Poziom: klasy VII i VIII szkoły podstawowej
Czas trwania: 17.11 - 21.12.2025 r.
Wstęp do programowania w Pythonie
Cel kursu:
Celem kursu jest wprowadzenie uczestników w podstawowe zagadnienia programowania w języku Python, co umożliwi im samodzielne tworzenie prostych programów po ukończeniu szkolenia. Kurs koncentruje się również na rozwijaniu kluczowych umiejętności poznawczych, takich jak myślenie logiczne i analityczne oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywania problemów. Uczestnicy będą mieli okazję zdobyć fundamenty niezbędne do dalszej nauki w zakresie zaawansowanego programowania, co stwarza podstawy do samodzielnego zgłębiania bardziej złożonych zagadnień oraz teorii związanych z informatyką.
Opis kursu:
Kurs składa się z dwóch części. Pierwsza część koncentruje się na wprowadzeniu do podstawowych terminów i pojęć programowania, takich jak zmienne, typy danych, operatory, funkcje oraz pętle. W ramach tej części omówiona zostanie także struktura programów oraz fundamentalne zasady logiki programistycznej. Uczestnicy zapoznają się z składnią języka Python oraz możliwościami wykorzystania bibliotek i modułów, co poszerzy ich zrozumienie środowiska programistycznego.
Druga część kursu koncentruje się na tworzeniu prostej gry komputerowej. Poprzez realizację tego projektu, uczestnicy będą mieli okazję zintegrować wcześniej nabyte umiejętności w zakresie programowania, co pozwoli im na zrozumienie procesu tworzenia gier oraz wdrożenie zasad logiki programistycznej w kontekście praktycznym.
Metody dydaktyczne:
Na większość tematów składa się część wprowadzająca, realizowana w formie wykładów, podczas których prezentowane są przykłady programów ilustrujące omawiane zagadnienia. Następnie uczestnicy biorą udział w części praktycznej, nastawionej na pisanie własnych programów. Po zakończeniu każdego tematu, uczestnicy mają możliwość zweryfikowania swoich umiejętności poprzez przypisane samodzielne zadania do rozwiązania. Te zadania są oceniane, a uczestnicy otrzymują dodatkowy feedback, co pozwala im na bieżąco identyfikować problemy i doskonalić swoje umiejętności.
Prowadzący: mgr Michał Kassjański
Zapisy poprzez Formularz zgłoszeniowy
HARMONOGRAM KURSU
| MODUŁ | TEMAT | ZAGADNIENIA | LICZBA GODZ. (w tym pracy własnej) |
|---|---|---|---|
| I | 1. | Pierwszy program w Pythonie | 2 |
| I | 2. | Zmienne i typy danych | 2 |
| II | 3. | Instrukcje warunkowe (if, else, elif) | 2 |
| II | 4. | Pętla while | 2 |
| II | 5. | Pętla for | 2 |
| III | 6. | Funkcje - definiowanie i wywoływanie funkcji | 2 |
| III | 7. | Funkcje - argumenty i wartości zwracane | 2 |
| IV | 8. | Moduły i biblioteki - wprowadzenie | 2 |
| IV | 9. | Moduły i biblioteki - pygame | 2 |
| V | 10. | Tworzenie prostej gry - przygotowanie | 2 |
| V | 11. | Tworzenie prostej gry - implementacja | 2 |
| V | 12. | Tworzenie prostej gry - testowanie | 2 |
Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej
Link do kursu zostanie przesłany w późniejszym etapie zakwalifikowanym uczestnikom.