Spotkanie akademickie z informatyki „Podstawy systemów niedziesiętnych i algebra Boole'a w praktyce” | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-04-04

Spotkanie akademickie z informatyki „Podstawy systemów niedziesiętnych i algebra Boole'a w praktyce”

Zdolni z Pomorza

W sobotę, 22 marca 2025 roku obyło się akademickie spotkanie z młodzieżą w ramach kolejnej edycji programu „Zdolni z Pomorza”. Na zajęcia p.t. „Podstawy systemów niedziesiętnych i algebra Boole'a w praktyce” zapisało się 17 osób z czego wzięło udział 16.

Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 10:15 od napisania testu sprawdzającego poziom wiedzy przed zajęciami. Tuż po nim miał miejsce wykład, wygłoszony przez dr. inż. Kamila Stawiarskiego. Tematyka wykładu przedstawiała zagadnienia będące wstępem do techniki cyfrowej – począwszy od binarnego sposobu reprezentacji liczb, liter, poprzez arytmetykę w systemie dwójkowym, na algebrze Boole’a i bramkach logicznych kończąc.

Po krótkiej przerwie uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy ćwiczeniowe. Ćwiczenia prowadzili dr inż. Kamil Stawiarski i mgr inż. Alicja Olejniczak. Ćwiczenia polegały głównie na wspólnym, jak i indywidualnym przekształcaniu liczb do różnych, niedziesiętnych form oraz weryfikacji poprawności obliczeń z wykorzystaniem komputera. Po koło 1,5h ćwiczeń miała miejsce druga, dłuższa przerwa w trakcie której na uczestników czekał poczęstunek w postaci kanapek, owoców oraz różnego rodzaju ciastek.

Około godziny 14:15 rozpoczęła się druga część ćwiczeń, na początku której uczestnicy ponownie otrzymali do rozwiązania testy sprawdzające poziom wiedzy, oraz anonimowe ankiety badające poziom zadowolenia z zajęć. Tuż po nich rozpoczęła się faktyczna cześć ćwiczeniowa – oparta ona była w całości na konstruowaniu funkcji logicznych oraz budowaniu układów które je realizują z wykorzystaniem symulatorów komputerowych. Zajęcia zakończyły się około godziny 15:45.

Poniżej przedstawiono wyniki anonimowych ankiet:

  1. Jak oceniasz zajęcia w skali od 1 do 5?
  2. Czy tematyka zajęć była:
  3. Jak oceniasz sposób prowadzenia zajęć?
  4. Jak oceniasz materiały użyte podczas zajęć (prezentacje, ćwiczenia, eksperymenty)?
  5. Co najbardziej podobało Ci się w zajęciach?
    Opinie pozytywne były podzielone mniej więcej równomiernie (3-4 głosy) między część wykładową, ćwiczeniową, treść oraz sposób prowadzenia zajęć. Padły również pojedyncze odpowiedzi „jedzenie” i „wszystko”. Jedna ankieta posiadała to pole puste.
  6. Jakie zmiany lub dodatki zaproponował(a)byś w przyszłości?
    Najczęściej udzielaną odpowiedzią było „brak” (o głosów). Pozostałe odpowiedzi padły jednokrotnie, są to: brak parkingu przy uczelni, brak ciepłego posiłku, zbyt długie zajęcia, brak tematyki komputerowej (wskazano na hardware i budowę komputera), brak testu w wersji elektronicznej oraz zbyt wysoki poziom trudności. Jedna odpowiedź była nieczytelna.
  7. Jak oceniasz zaangażowanie i kompetencje prowadzących?

Na podstawie wyników można stwierdzić że spotkanie akademickie zostało pozytywnie odebrane przez uczestników.

Opracowanie: dr Kamil Stawiarski

 

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

27 wyświetleń