Spotkanie akademickie „Metoda Gaussa-Jordana w rozwiązywaniu układów równań liniowych” na Politechnice Gdańskiej | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-06-11

Spotkanie akademickie „Metoda Gaussa-Jordana w rozwiązywaniu układów równań liniowych” na Politechnice Gdańskiej

układy

W sobotę, 7 czerwca 2025 roku, w ramach drugiej edycji programu Zdolni z Pomorza odbyło się kolejne spotkanie akademickie z matematyki dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Na zajęcia „Metoda Gaussa-Jordana w rozwiązywaniu układów równań liniowych” zapisało się 22 uczestników, jednak w zajęciach wykładowych i praktycznych wzięło udział 12 osób. Niestety 10 osobom nie udało się dotrzeć na spotkanie.

Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 9:45 od wykładu, którego prelegentką była mgr inż. Dorota Żarek. Po przeprowadzeniu testu sprawdzającego wiedzę uczestników, omówiono metodę Gaussa-Jordana, jedno z podstawowych narzędzi służących do rozwiązywania układów równań liniowych. Uczniowie dowiedzieli się, jak krok po kroku rozwiązywać układy równań liniowych tą metodą. W prosty i zrozumiały sposób poznali zasady wykonywania działań na wierszach macierzy oraz nauczyli się, jak przekształcać układ, aby łatwo odczytać jego rozwiązanie.

Po krótkiej przerwie uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa przeszła do Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, gdzie pod czujnym okiem Pana Prof. Jacka Lebiedzia i jego zespołu w składzie: inż. Michał Barański, inż. Błażej Kowalski, mgr inż. Robert Trzosowski, mgr inż. Ivan Vakulko, eksplorowali wirtualny pokój zagadek z zakresu matematyki w stymulującej wizualnie, immersyjnej scenografii. W tym samym czasie druga grupa rozpoczęła ćwiczenia prowadzone przez mgr inż. Dorotę Żarek. Na zajęciach rachunkowych uczniowie doskonalili umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania układów równań liniowych. Uczestnicy spotkania mieli możliwość pracy w mniejszych grupach. Zadania, które sprawiły kłopot, zostały omówione i rozwiązane na tablicy przez uczniów bądź wykładowcę. Jak pokazały późniejsze wyniki ankiet, przekazywane treści na zajęciach były interesujące, zrozumiałe i odpowiednie do ich poziomu. Beneficjenci spotkania wysoko ocenili zarówno ćwiczenia rachunkowe jak i zajęcia w Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, oraz zaangażowanie i kompetencje wykładowców prowadzących zajęcia.

Po ćwiczeniach rachunkowych odbyła się dłuższa przerwa na posiłek i rozmowy w gronie uczestników i wykładowców. Około godziny 14:15 odbyły się kolejne zajęcia. Połowa uczestników przeszła na zajęcia do LZWP, a druga połowa na ćwiczenia rachunkowe. Pod koniec zajęć sprawdzony został poziom zdobytych kompetencji. Uczestnicy spotkania mogli wyrazić opinię na temat samych zajęć – jak się okazało później, bardzo pozytywną.

Jest nam niezmiernie miło, że spotkanie akademickie z matematyki spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem. Już myślimy nad kolejnymi formami wsparcia dla Was. Do zobaczenia!

48 wyświetleń