Data dodania: 2020-08-24
Autonomiczne roboty i innowacyjne technologie z PG w Porcie Gdańsk i Porcie Lotniczym
Projekt InSecTT* (Intelligent Secure Trustable Things), którego łączna wartość to ok. 44 mln euro, to międzynarodowa inicjatywa badawcza powstała w oparciu o program Horyzont2020. W jej skład wchodzą najważniejsze firmy i instytucje naukowe z całej Europy, które rozwijają bezpieczne systemy IoT (tzw. Internetu Rzeczy), wspierane rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji.
PG jest jednym z liderów obszaru wdrożeń w tym projekcie, a także dostawcą komponentów i autorskich rozwiązań technologicznych. Wcześniej, na początku lipca, naukowcy PG z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG) oraz władze wydziału zawarli umowę o współpracy w tym projekcie z Urzędem Morskim w Gdyni. Teraz do grona partnerów dołączyły jeszcze: Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy oraz Port Morski Gdańsk, z którymi porozumienia podpisane zostały kolejno 12 i 13 sierpnia 2020 r.
Bezpieczeństwo i czas reakcji są kluczowe
W gdańskim porcie lotniczym, tak jak w każdym lotnisku na świecie, często dochodzi do nietypowych i niespodziewanych sytuacji, a reakcja na nie jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania portu. I właśnie na tym polu gdańskie lotnisko wspomogą technologie i naukowcy z PG.
– Jednym z zaproponowanych przez nas rozwiązań są niewielkie, autonomiczne roboty inspekcyjne, które są wyposażone w odpowiednie czujniki, lidary, radary, kamery wizyjne i kamery podczerwieni, i które będą w stanie dostarczyć wiele dodatkowych informacji obsłudze lotniska – mówi Mateusz Rzymowski, pracownik Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG, odpowiedzialny za koordynację zadań technicznych w projekcie. – Dzięki temu osoby odpowiedzialne za utrzymanie bezpieczeństwa na lotnisku będą mogły błyskawicznie dowiedzieć się o wykryciu wszelkich anomalii, takich jak np. uszkodzone ogrodzenie, czy wtargnięcie na teren lotniska osoby niepożądanej.
– Dzięki nawiązaniu współpracy i wdrożeniu nowych rozwiązań przygotowanych przez Politechnikę Gdańską wzmocnimy kontrolę przestrzeni lotniska oraz usprawnimy działanie elementów jego infrastruktury – dodaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku im. Lecha Wałęsy. – Ułatwiony dostęp do nowych technologii będzie istotny dla długofalowego i zrównoważonego rozwoju portu lotniczego.
W kierunku poprawiania efektywności
Z kolei Port Morski w Gdańsku jest jednym z kluczowych portów na Bałtyku i w sierpniu 2020 roku awansował również do pierwszej dwudziestki portów europejskich. Zaproponowane przez Politechnikę Gdańską rozwiązania wpisują się w aktualne trendy budowania przewag w obszarach portowych poprzez zastosowanie technologii cyfrowych.
– Rozwijane przez nas systemy energooszczędnych sensorów i znaczników dla rozwiązań IoT mogą być instalowane w różnych miejscach infrastruktury portowej. Dostarczą ogromnych ilości danych, które analizowane będą m.in. z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji – mówi Łukasz Szczygielski pracownik Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej (WETI PG) i koordynator prac wdrożeniowych w gdańskim porcie w ramach projektu InSecTT. – Dodatkowe wykorzystanie opracowanych w naszym zespole anten rekonfigurowalnych pozwoli na wyznaczanie pozycji sensorów i znaczników bez wykorzystania systemu GPS, co pozwoli na ograniczenie kosztów przyszłych wdrożeń i jednocześnie zabezpieczy dodatkowo system przed potencjalnymi atakami cybernetycznymi – dodaje.
Z nawiązanej współpracy z PG i transferu technologii i kompetencji jej naukowców cieszą się również władze gdańskiego portu.
– Poprzez analizę zebranych danych przez urządzenia Politechnik Gdańskiej i zbudowanych przez naukowców PG na ich podstawie wielopoziomowych raportów analitycznych będziemy mogli lepiej zarządzać posiadanymi aktywami – mówi Sławomir Michalewski, wiceprezes zarządu Portu Gdańsk. – Optymalizacja wykorzystania oraz sposób eksploatacji maszyn i urządzeń zaangażowanych w manipulowanie ładunkiem przekłada się w ostateczności na zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności rynkowej podmiotów, które realizują tego typu operacje. Nie można pomijać też aspektów dotyczących bezpieczeństwa, kosztów ubezpieczenia, czy korzyści wynikających z przewidywania i zapobiegnia awariom sprzętu.
Wcześniej, w pierwszej połowie lipca, naukowcy PG podpisali podobne porozumienie o współpracy w ramach projektu InSecTT z Urzędem Morskim w Gdyni.
*Politechnika Gdańska to lider jednego z kluczowych obszarów wdrożeń programu InSecTT, ważny dostawca komponentów radiowych i antenowych dla bezprzewodowych systemów wbudowanych, wzbogaconych o sztuczną inteligencję, a także animator działań mających na celu włączanie studentów, młodych naukowców i polskie firmy do współpracy w projekcie.