Bolid studentów PG kończy sezon sukcesem w zawodach Formula Student | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-11-10

Bolid studentów PG kończy sezon sukcesem w zawodach Formula Student

Bolid na tle zachodzącego słońca
Choć w klasyfikacji ogólnej zajęli 14. miejsce, to zdecydowanie mogą się pochwalić świetnymi wynikami w konkurencjach dynamicznych – Skid Pad (10. miejsce) i najtrudniejszej – Endurance (9.). PGRacing Team podsumował zawody Formula Student w Varano de' Melegari we Włoszech w roku 2021.  

Wyścigi Formula Student są zawodami dla zespołów inżynierskich wyższych uczelni z całego świata. Zespoły te samodzielnie konstruują bolid, a następnie konkurują z nim w kategoriach statycznych i dynamicznych z innymi drużynami i ich bolidami, mając do zdobycia łącznie 1000 punktów. Drużyna Politechniki Gdańskiej, zrzeszona wokół koła naukowego „Mechanik” na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, nosi nazwę PGRacing Team i od początku swojego istnienia może pochwalić się już piątym z kolei bolidem własnego pomysłu i konstrukcji.

Jak podkreślają studenci, w porównaniu do lipcowych zawodów w Most w Czechach, udało im się znacznie poprawić kilka aspektów przed startem w Varano de' Melegari we Włoszech w październiku br.

– Przede wszystkim widoczna jest  poprawa pod względem lepszego przygotowania do inspekcji technicznej, którą przeszliśmy pierwszego dnia zawodów bez najmniejszych problemów. Najlepsze rezultaty odnotowaliśmy w konkurencjach Skid Pad oraz Endurance. Znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce, co jest dużym sukcesem przy tak silnych zespołach, z jakimi przyszło nam się mierzyć podczas FS Italy – mówi Dawid Ossowski, team leader PGRacing Team.

Przede wszystkim własne projekty

Bolid został zaprojektowany i zbudowany przez studentów od podstaw. To już piąta generacja pojazdu, który opiera się na trzycylindrowym silniku Triumph Street Triple 675 i stalowej ramie. Pneumatyczna zmiana biegów została zastąpiona lżejszą, elektryczną, dodano moduł procedury startu oraz wyświetlacz danych dla kierowcy. W tym roku udało się również znacznie zredukować masę bolidu w grupie Powertrain, która zajmuje się silnikiem i przeniesieniem napędu.

Tworzenie przez studentów własnych projektów jest niezwykle istotne.

– Na najlepszych uczelniach na świecie, czyli MIT i Stanford University studenci pracują głównie nad własnymi projektami, co jest niezwykle rozwojowe – mówi prof. Andrzej Seweryn, dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. – Chcemy dać naszym studentom przestrzeń na podobne działania. Współpraca, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem już na poziomie studiów są bardzo istotne w integracji i komunikacji, co może przynieść wiele korzyści w zawodowym życiu. Członkowie kół naukowych cały czas ulepszają swoje projekty. Tak jest na przykład w PGRacing Team, który przy projektowaniu i budowie bolidu spędza wiele godzin w protolabach, korzystając z innowacyjnych zastosowań i nowoczesnych materiałów, jak np. włókna węglowe. Członkowie zespołu prowadzą badania ruchu pojazdów, aerodynamiki, zajmują się modelowaniem zawieszenia i nie tylko. Projekt PGRacing Team nie obejmuje tylko jednej dziedziny, ale umożliwia studentom sprawdzenie się na kilku płaszczyznach i otwiera im wiele drzwi do  kariery

Studenci pracują aktualnie nad nowym bolidem, który już w następnym sezonie wyruszy na tory w zawodach Formula Student. Będzie to przełomowy projekt zespołu. Stalowa rama zostanie zastąpiona nadwoziem z włókna węglowego. Grupa tworzy również nową geometrię zawieszenia, pakiet aerodynamiczny oraz zaawansowany układ telemetrii.

770 wyświetleń