Naukowcy z PG stworzyli hydrauliczno-mechaniczną skrzynię biegów dla pojazdów rolniczych | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-07-07

Naukowcy z PG stworzyli hydrauliczno-mechaniczną skrzynię biegów dla pojazdów rolniczych

Przekładnia
Naukowcy z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej zaprojektowali hydrauliczno-mechaniczną automatyczną skrzynię biegów dla pojazdów rolniczych i maszyn roboczych. Pozwoli ona na płynną zmianę przełożenia przy małej prędkości jazdy oraz skokową zmianę przełożenia w zakresie dużych prędkości.

Skrzynia biegów została zaprojektowana w ramach programu Lider VIII. Projekt był finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Kwota dofinansowania wyniosła 1 197 500 zł.

–  Przy małej prędkości jazdy napęd przenoszony jest za pośrednictwem przekładni hydraulicznej, złożonej z prototypowej pompy tłoczkowej o zmiennej wydajności i prototypowego dwubiegowego tłoczkowego silnika hydraulicznego z funkcją pracy w wolnym kole. Natomiast przy większej prędkości napęd przenoszony jest przez dwubiegową przekładnię zębatą, wyposażoną w zestaw trzech sprzęgieł mokrych, zapewniających płynną zmianę przełożenia.  Bez konieczności rozłączania napędu od kół pojazdu – mówił dr inż. Piotr Patrosz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn, kierownik projektu.

Wykorzystanie przekładni hydraulicznej przy małych prędkościach pozwala uzyskać bardzo wysokie momenty obrotowe i płynne sterowanie parametrami napędu w trudnych warunkach terenowych. Dzięki przekładni mechanicznej wykorzystywanej przy większych prędkościach napęd staje się bardziej sprawny, a to minimalizuje zużycie paliwa.

Zespół sterowania sprzęgłami

Skrzynia biegów wyposażona jest w elektrohydrauliczny zespół sterowania sprzęgłami mokrymi oraz objętością pompy i silnika hydraulicznego.

– W ramach projektu zaprojektowaliśmy również pompę tłoczkową osiową z przesuniętą osią obrotu tarczy wychylnej, co zwiększyło jej sprawność objętościową. Natomiast prototypowy tłoczkowy silnik z wychylną tarczą umożliwia pracę w wolnym kole. Dzięki temu nie musiał być mechanicznie odłączany od przekładni, gdy nie był wykorzystywany.

Skrzynia biegów może być wdrożona do produkcji i zastosowana w rzeczywistych pojazdach. Ten konkretny prototyp był projektowany z myślą o istniejącej ładowarce teleskopowej, ale zastosowanie jest znacznie szersze. W teorii można ją zastosować w każdej wolnobieżnej maszynie roboczej.

Skład zespołu, który pracował nad projektem: dr inż. Piotr Patrosz, dr inż. Paweł Załuski, mgr inż. Marcin Bąk oraz mgr inż. Sławomir Sommer.

471 wyświetleń