Zależności między DNA i białkami w badaniach absolwenta Szkoły Doktorskiej | Politechnika Gdańska

Data dodania: 2024-01-15

Zależności między DNA i białkami w badaniach absolwenta Szkoły Doktorskiej

Kazi Hossein
Fot. mat. pryw.
Kazi Amirul Hossain to kolejny absolwent Szkoły Doktorskiej na Politechnice Gdańskiej. Jego praca doktorska z dziedziny nauk chemicznych dotyczy zależności między DNA i białkami i ich wzajemnego oddziaływania.

Praca doktorska pt. "Unraveling the Interplay between DNA and Proteins: A Computational Exploration of Sequence and Structure-Specific Recognition Mechanisms" została napisana pod kierunkiem prof. Jacka Czuba z Katedry Chemii Fizycznej.

– Mój temat badawczy to fantastyczna podróż do mikroskopijnego świata DNA i białek. Wyobraźmy sobie DNA jako złożoną zagadkę, a białka pełnią rolę detektywów, pragnących tę zagadkę rozwiązać. Za pomocą programów komputerowych badam oddziaływanie na siebie DNA i białek oraz różne zależności, interakcje, które między nimi zachodzą, m.in. dlaczego niektóre białka, wybierają jedynie określone fragmenty DNA – tłumaczy naukowiec.

W swoich badaniach dodatkowo skupił się na konkretnym białka mitochondrialnego EXOG oraz unikalne struktury DNA, zwane kwadrupleksami G (G4).

– Zrozumienie tych subtelnych interakcji pomaga naukowcom np. w tworzeniu lepszych leków i terapii. – dodaje Kazi Amirul Hossain.

Doktorant przyjechał do Polski z Indii w 2019 roku. W rekrutacji do szkoły doktorskiej otrzymał najwyższą punktację ze wszystkich kandydatów. Studia zakończył w październiku 2023 roku.

– Rozważałem studia doktoranckie na uczelni w Indiach, Niemczech, Chinach i właśnie w Polsce. Wybrałem Politechnikę Gdańską, że względu na profil badawczy mojego promotora, ponieważ ta tematyka najbardziej mnie interesowała. – podkreśla Hossain.– W Indiach na studiach inżynierskich wybrałem farmację, studia magisterskie ukończyłem na Jadavpur University, w National Institute of Pharmaceutical Education and Research (NIPER).

Obecnie prowadzi badania w Institute for Resarch in Biomedicine w Barcelonie. Swoją przyszłość naukową wiąże ściśle z badaniami w biomedycynie.