PGR-08 – zespół PGRacing Team zaprezentował swój najnowszy bolid | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-07-08

PGR-08 – zespół PGRacing Team zaprezentował swój najnowszy bolid

Fot. Bartosz Bańka/PG
Fot. Bartosz Bańka/PG
Szybszy, lżejszy i mniej awaryjny – taki jest najnowszy bolid zespołu PGRacing Team. Maszyna przygotowana została na zbliżający się wielkimi krokami sezon zawodów Formuła Student.

Uroczysta prezentacja bolidu odbyła się w miniony piątek, 5 lipca, na Dziedzińcu Fahrenheita. W wydarzeniu udział wzięli prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, prof. Andrzej Seweryn, dziekan WIMiO, dr inż. Bogdan Ścibiorski, opiekun Koła Naukowego „Mechanik”, a także studenci, rodziny i przyjaciele członków zespołu, przedstawiciele mediów oraz osoby zainteresowane powstałym pojazdem.

Prof. Krzysztof Wilde, rektor PG pogratulował studentom z PGRacing Team nowo powstałego bolidu oraz życzył sukcesów podczas zawodów Formuła Student. Fot. Bartosz Bańka/PG

PGR-08 to już ósmy pojazd zaprojektowany i skonstruowany przez zespół PGRacing Team z Koła Naukowego „Mechanik” przy Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG. Udoskonaloną wersją bolidu studenci będą ścigać się na torach w Austrii, Czechach, Chorwacji i Polsce. Wszystko w ramach zawodów Formuła Student – międzynarodowych zmagań studenckich zespołów inżynierskich, w których sprawdzane i oceniane są nie tylko sprawność wyścigowa bolidu, ale także jego poszczególne podzespoły.

Zmiany, ulepszenia i innowacje

Nad bolidem pracowało osiem grup studentów, m.in. Powertrain, Electronics, Chassis, Aerodynamics, Suspension, Electric Powertrain, Driverless i Marketing. Każda z nich miała do wykonania określone zadania. Projektowanie nowego pojazdu rozpoczęło się w listopadzie i trwało do lutego. Faza wykonawcza rozpoczęła to kolejne trzy miesiące prac, pomiędzy marcem a czerwcem.

Do projektowania i symulacji bolidu zespół korzystał z narzędzi takich jak Ansys, Optimum G, Solidworks, KiCAD oraz RapidHarness. Dzięki zaawansowanym technologiom możliwe było wprowadzenie wielu innowacyjnych rozwiązań. Po raz pierwszy zespół wykonał dyfuzor oraz zastosował wahacze węglowe, które testy zmęczeniowe przeszły w laboratoriach Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa.

Fot. Bartosz Bańka/PG

Zespołowi udało się również wyeliminować główny problem poprzednich modeli – przegrzewanie się jednostki napędowej. Nowy układ chłodzenia stanowił największe wyzwanie przy budowanie PGR-08. Zespół poświęcił dużo energii i czasu, aby znaleźć przyczynę przegrzewania się jednostki i ją wyeliminować. Dzięki temu nowy pojazd będzie mógł poruszać się szybciej i utrzymywać stałe tempo wyścigu.

Ponadto, dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań w układzie napędowym oraz redukcji masy, czas testu przyspieszenia udało się skrócić o 5%, co znacznie poprawiło konkurencyjność pojazdu.

Zawody Formuła Student

Jak nowy bolid poradzi sobie podczas zawodów? Konstruktorzy PGR-08 będą mieli okazję się o tym przekonać już wkrótce. PGRacing Team weźmie udział w czterech edycjach międzynarodowych zawodów Formuła Student:

  • Austria (21-25 lipca)
  • Czechy (5-10 sierpnia)
  • Chorwacja (20-25 sierpnia)
  • Polska (27 sierpnia - 2 września)

Dodatkowe informacje o poczynaniach zespołu znajdziesz na stronie PGRacing Team.

166 wyświetleń