Data dodania: 2025-05-23
Naukowcy PG zbadali serwis pacjenta pod kątem UX

W badaniu uczestniczyło 30 osób powyżej 18. roku życia. Testy przeprowadzono w dedykowanym laboratorium MobileUX na parterze Wydziału ETI.
Analizie poddano platformę erecept.pl, która umożliwia m.in. szybkie uzyskanie e‑konsultacji z receptą, konsultacji telefonicznych z lekarzem, wystawienie e‑zwolnienia oraz skierowania na badania diagnostyczne. Z platformy skorzystało już ponad 300 tys. pacjentów, a jej współzałożycielem jest absolwent Politechniki Gdańskiej, Paweł Białas.
Celem badania było określenie, w jakim stopniu serwis spełnia potrzeby i oczekiwania użytkowników, jak efektywnie wspiera ich w realizacji zadań, a także identyfikacja błędów oraz obszarów wymagających usprawnień – zarówno funkcjonalnych, jak i niefunkcjonalnych, obejmujących dostępność i szybkość działania.
Uczestnicy wykonywali zadania oparte na przygotowanych scenariuszach, odzwierciedlających realne sytuacje, z którymi mogą zetknąć się użytkownicy. Rejestrowano napotkane trudności, czas i skuteczność wykonania zadań oraz poziom satysfakcji. Analiza wyników pozwoliła zidentyfikować kluczowe pola do poprawy.
Wyniki badań wskazują na około 50 proc. wzrost liczby zgód marketingowych oraz poprawę intuicyjności kluczowych procesów.
– Wyniki badania są dla nas niezwykle cenne. Nie byliśmy świadomi wszystkich problemów, które zostały wskazane – komentuje Paweł Białas, prezes zarządu erecept.pl i absolwent Politechniki Gdańskiej. – Część zaleceń wdrożyliśmy już w środowisku produkcyjnym, a pozostałe planujemy zrealizować w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu prac przygotujemy raport podsumowujący skuteczność zmian oraz rekomendacje zespołu PG. Wstępne dane wskazują, że dzięki zmianie sposobu pozyskiwania zgód marketingowych ich liczba wzrosła o około 50 proc. Zamierzamy także kontynuować współpracę z Katedrą Inżynierii Oprogramowania Politechniki Gdańskiej; kolejne badania to tylko kwestia czasu.