Data dodania: 2025-06-16
Politechnika Gdańska – pozytywnie odbierana i rozpoznawalna. Wyniki badania wizerunku uczelni

Celem przeprowadzonego przez Politechnikę Gdańską, we współpracy z agencją badawczą PBS, badania było poznanie aktualnego wizerunku Politechniki Gdańskiej w oczach szerokiego grona interesariuszy zarówno ze środowiska akademickiego uczelni – studentów, absolwentów, doktorantów, pracowników naukowych – jak i wśród mieszkańców Trójmiasta i Pomorza oraz innych regionów kraju. Dodatkowo przebadano przedstawicieli biznesu oraz mediów. Było to pierwsze przeprowadzone na tak dużą skalę badanie wizerunku uczelni, uwzględniające tak wiele grup.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI, czyli internetowych wywiadów ankietowych. Wykorzystano zarówno panel badawczy Poznaj.to (próba ogólnopolska), jak i przy użyciu dedykowanych linków. Łącznie zrealizowano 4901 wywiadów, w tym 1697 na skalę ogólnopolską oraz 3169 w środowisku akademickim.
Postrzeganie Politechniki Gdańskiej
Wyniki badań pokazują, że Politechnika Gdańska jest:
- piątą najlepiej rozpoznawalną uczelnią publiczną w Polsce (45% osób rozpoznaje nazwę uczelni oraz logotyp) spośród wszystkich uczelni publicznych,
- trzecią najlepiej rozpoznawalną uczelnią badawczą w skali Polski (36%).
Wizerunek Politechniki Gdańskiej oceniany jest pozytywnie – zarówno przez mieszkańców Polski, jak i Trójmiasta. Im bliższe geograficzne położenie względem uczelni, tym bardziej pozytywny wizerunek wśród respondentów. Porównanie wskaźników wizerunkowych wskazuje na to, że Politechnika Gdańska ustępuje jedynie krakowskiej Akademii Górniczo–Hutniczej i Politechnice Warszawskiej.
Z badania wyłania się także zróżnicowany obraz przywiązania emocjonalnego do uczelni. Największą więź z Politechniką Gdańską deklarują pracownicy. Absolwenci wykazują umiarkowany poziom przywiązania, natomiast studenci deklarują najniższy poziom emocjonalnej więzi. Jest to naturalne zjawisko, wynikające z większego sceptycyzmu wśród studentów. Rezultat ten może wskazywać na potrzebę intensyfikacji działań integracyjnych i budujących tożsamość akademicką.
Respondentom zostało zadane również pytanie dotyczące wizji rozwoju Politechniki Gdańskiej w formie otwartej. Przy wsparciu sztucznej inteligencji agencja badawcza zagregowała odpowiedzi, co zaowocowało wnioskiem, że obszary, w których Politechnika powinna się zdaniem interesariuszy rozwijać w największym stopniu to:
- doskonalenie poziomu i systemu kształcenia,
- współpraca z rynkiem, przemysłem, biznesem,
- badania i innowacje.
Jednocześnie, moduł badania dotyczący wizerunku Gdańska jako miasta, wskazuje, że również cieszy się on bardzo pozytywną opinią – powyżej 90% respondentów wyraża o nim dobre zdanie.
Podsumowanie
Badanie potwierdziło silną pozycję Politechniki Gdańskiej zarówno w regionie i jej rozpoznawalność w skali krajowej. Wizerunek uczelni jest pozytywny, jednak dostrzegalne są obszary wymagające wsparcia – w szczególności w zakresie integracji studentów i jakości kształcenia na wczesnych etapach studiów. Wnioski i rekomendacje z badania zostaną wykorzystane w pracach nad nową strategią promocji Politechniki Gdańskiej.