Data dodania: 2025-10-14
Dydaktyka z sercem. Politechnika Gdańska dziękuje swoim nauczycielom
– Spotykamy się w szczególnym dniu – Dniu Edukacji Narodowej. Jesteśmy nauczycielami akademickimi i mamy do wykonania misję: nauczania, wspierania, a czasami także wychowywania studentów. Do tego dochodzą inne role – badawcza, naukowa, organizacyjna – które często przysłaniają tę część dydaktyczną. Wszystkie działania Centrum Nowoczesnej Edukacji: szkolenia, webinary, konferencje, możliwość kompleksowego rozwoju – służą temu, by warsztat dydaktyczny naszych nauczycieli akademickich nieustannie się rozwijał. Ta gala, wszystkie nasze spotkania i szkolenia to również budowanie wspólnoty, poczucia przynależności osób zaangażowanych w dydaktykę na Politechnice Gdańskiej – mówiła prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, otwierając galę.
– Mamy wielki przywilej na Politechnice Gdańskiej, że możemy podnosić kompetencje metodyczno-dydaktyczne w sposób kompleksowy. Uczelnia oferuje 15 różnych programów rozwojowych i możliwość finansowania innowacji dydaktycznych. Z naszą wiedzą wychodzimy także na zewnątrz – korzysta z niej już 180 instytucji edukacyjnych w całej Polsce – podkreślała prof. Joanna Mytnik, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji, podsumowując ostatni rok działalności CNE.
Najaktywniejsi uczestnicy szkoleń
Pierwsze wyróżnienia przyznano osobom najaktywniej uczestniczącym w szkoleniach certyfikowanych. Otrzymali je:
Katarzyna Bobkowska (WILiŚ), Iwona Cichowska-Kopczyńska (WCH), Joanna Cyman (WFTiMS), Anita Dąbrowicz-Tlałka (CM), Tomasz Gzella (WFTiMS) ,Agnieszka Jachowicz (CJO), Anna Jakubczyk-Gałczyńska (WILIŚ), Aleksandra Karpus (WETI), Anna Kuczyńska-Łażewska (WCH), Katarzyna Kujawska (CM), Agnieszka Maczyszyn (WIMiO), Marita Mcphillips (WZiE), Brygida Mielewska (WFTiMS), Paulina Parcheta-Szwindowska (WCH), Radosław Pomećko (WCh), Małgorzata Pykała (WETI), Małgorzata Rogińska-Niesłuchowska (WA), Roland Ryndzionek (WEiA), Agata Siemaszko (WILIŚ), Anna Sobieraj-Żłobińska (WILIŚ), Małgorzata Szopińska (WILiŚ), Małgorzata Śmiałek-Telega (WIMiO), Katarzyna Tessmer (WFTiMS), Agnieszka Wałachowska (WZiE), Aleksandra Wiśniewska (WIMIO), Marcin Włoch (WCh), Agata Wojciechowska (WZiE), Marzena Wójcik (WILIŚ), Dominika Wróblewska (WILIŚ), Jarosław Ziętarski (WZiE), Łukasz Żmuda-Trzebiatowski (WILiŚ), Karolina Życzkowska (WA).
W otwartych programach szkoleniowych najczęściej brali udział: Agnieszka Bartłomiejczyk (WFTiMS), Joanna Cyman (WFTiMS), Paweł Filipkowski (WCh), Joanna Krakowiak (WCh), Brygida Mielewska (WFTiMS), Katarzyna Szepietowska (WILiŚ), Katarzyna Tessmer (WFTiMS), Maciej Wierzbowski (WIMiO)
Trenerzy roku
Za swoją pracę wyróżnieni zostali także trenerzy, którzy przez cały rok akademicki prowadzą szkolenia dla pracowników uczelni oraz szkolenia otwarte online dla wszystkich zainteresowanych rozwojem dydaktycznym. Są to:
Elena Atanasiu (CNE), Bartłomiej Cieślik (WCh), Joanna Czerska (WZiE), Natalia Gietka (CNE), Grażyna Knitter (CNE), Małgorzata Kostrzewska (WA), Katarzyna Kubiszewska (WZiE), Anna Lis (WZiE), Jolanta Łopatowska (WZiE), Krzysztof Nowicki (WETI), Andrzej Okuniewski (WCh), Roman Ruczyński (WA), Aneta Sobiechowska (WZiE), Piotr Szczuko (WETI) oraz Maciej Worwa (CNE).
Praca mentorska nad zmianą w przedmiocie nauczania
Następne wyróżnienie skierowane było do tych nauczycieli akademickich, którzy zdecydowali się na pracę z mentorem dydaktycznym, by zastosować zmiany w swoim przedmiocie nauczania. Są to:
Janina Badocha (CJO) , Alicja Dereniowska (CJO), Łukasz Gołuński (WETI), Małgorzata Hincke-Uszacka (CJO), Anna Kuczyńska-Łażewska (WCh)oraz Adam Młyński (WEIA).
Mentorami dydaktycznymi w procesie tych zmian byli Natalia Gietka i Roman Ruczyński.
Wydziały i centra w zmianie
Podczas gali uhonorowano także wydziały i jednostki, w których widać największy wzrost zaangażowania w rozwój kompetencji dydaktycznych.
– Chcemy docenić tę zmianę – proces, w którym coraz więcej osób z danego wydziału lub centrum widzi potrzebę rozwoju i chce się szkolić – mówiła prof. Joanna Mytnik.
Liderem zmiany został Wydział Chemiczny, gdzie udział nauczycieli w programach rozwojowych wzrósł z 25 do 50%. Za nim uplasowały się:
- Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej (17% → 28%)
- Wydział Architektury (12% → 18%)
- Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (11% → 17%)
Konkurs Innowacji Dydaktycznych
W tegorocznej, czwartej edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych KID nagrodzono twórców ośmiu najlepszych projektów dydaktycznych. Celem Konkursu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych, które wzbogacą dorobek dydaktyczny uczelni i przyczynią się do dalszego jej rozwoju. Mogą to być między innymi nowe elementy związane z efektywnością procesu dydaktycznego, elastyczne ścieżki kształcenia, zajęcia eksperymentalne, interdyscyplinarne, próbne wdrożenia i pilotażowe zastosowania nowych metod i form uczenia się w ramach oferty kształcenia Politechniki Gdańskiej.
Lista nagrodzonych projektów:
- Awaria na kampusie!, dr inż. Sylwia Babicz-Kiewlicz (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki)
- Przetwarzanie sygnałów i modelowanie systemów dynamicznych – połączenie tradycyjnych metod z AI, dr inż. Bartosz Puchalski (Wydział Elektrotechniki i Automatyki)
- Metodyka opracowania, testowania i dokumentowania oprogramowania dla sterowników programowalnych z użyciem standardów przemysłowych, współczesnych narzędzi szybkiego prototypowania oraz maszynowej weryfikacji , dr inż. Jarosław Tarnawski (Wydział Elektrotechniki i Automatyki)
- WwiseUp! - wprowadzenie przedmiotu o dźwięku w grach i VR, z możliwością pozyskania branżowego certyfikatu Wwise, dr inż. Bartłomiej Mróz, dr inż. Piotr Odya (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki)
- ESG Lab: ucz się od firm, twórz wiedzę, zmieniaj przyszłość, dr Katarzyna Kubiszewska, dr hab. inż. Anna Lis, dr inż. Jolanta Łopatowska (Wydział Zarządzania i Ekonomii)
- Sztuczna inteligencja w Zarządzaniu Przedsięwzięciami Budowlanymi w nauczaniu poprzez Metodę Projektu (Project-Based Learning - PBL), mgr inż. Agata Siemaszko, dr inż. Anna Jakubczyk-Gałczyńska (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
- Mobilne laboratorium badania przemieszczeń, dr inż. Daria Filipiak-Kowszyk, dr inż. Karolina Makowska-Jarosik, dr inż. Tadeusz Widerski (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
- Archi Wzorcownik / MATERIAlab część 1, dr inż. Agnieszka Kurkowska, dr sztuki inż. arch. Kacper Ludwiczak / dr inż. arch. Bogusława Konarzewska (Wydział Architektury)
Kulminacja wzruszeń i inspiracji
Kulminacyjnym momentem gali było wręczenie nagród programu #Edushare – jedynego takiego wyróżnienia, w którym o nominacjach decydują studenci.
– Edush#re to wyjątkowy program, ponieważ kluczowy głos należy do studentów. To oni zgłaszają i nominują swoich najbardziej charyzmatycznych, inspirujących i motywujących wykładowców – mówiła współprowadząca galę Małgorzata Kostrzewska, pomysłodawczyni programu.
W tegorocznej edycji wyróżniono 15 nauczycieli akademickich. Wielu z nich to młodzi wykładowcy, którzy uczą dopiero od kilku lat. Studenci w uzasadnieniach najczęściej podkreślali poczucie humoru, życzliwość, otwartość, zaangażowanie oraz ciekawe prowadzenie zajęć nastawione na zrozumienie materiału, a nie tylko jego przekazanie. Laureaci z kolei mówili o uważności na potrzeby młodych, o pozwalaniu na błędy i eksperymenty, o tym, że kluczem jest partnerskie traktowanie studentów.
Tegorocznymi laureatami programu #Edushare zostali:
- dr Agnieszka Bartłmiejczyk, Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
- mgr inż. Jakub Buler, Wydział Elektrotechniki i Automatyki
- mgr Monika Chróścielewska, Centrum Sportu Akademickiego
- dr Joanna Cyman, Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
- dr inż. Paweł Dąbrowski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
- dr inż. Paweł Filipkowski, prof. uczelni, Wydział Chemiczny
- dr inż. Wojciech Gumiński, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki
- dr inż. Kamil Kolincio, Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
- dr inż. Magdalena Łapińska, Centrum Matematyki
- dr inż. Karolina Makowska-Jarosik, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
- dr inż. Marita McPhillips, Wydział Zarządzania i Ekonomii
- dr inż. Tadeusz Miruszewski, Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
- dr inż. Michał Winiarski, Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
- dr inż. Erwin Wojtczak, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
- dr inż. Cezary Żrodowski, prof. uczelni, Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
– Nagrody Edush#re pokazują, że nie trzeba być nauczycielem z wieloletnim stażem, by zdobyć uznanie studentów i prowadzić inspirujące zajęcia – podsumował prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia. – Cieszę się, że tak wielu laureatów to osoby dopiero rozpoczynające karierę dydaktyczną.
– Usłyszeliśmy dziś wiele pięknych słów o pracy dydaktyków – słów, które płyną od studentów. Mam nadzieję, że będą dla nas wszystkich inspiracją i motywacją do dalszej pracy – dodała prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich.
Galę zorganizowało Centrum Nowoczesnej Edukacji oraz Biuro Rektora. Tegorocznemu wydarzeniu towarzyszyła interaktywna wystawa promująca najbardziej aktywnych nauczycieli. Michał Modrzyński z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odpowiadał za oprawę muzyczną wieczoru. Transmisję z wydarzenia można obejrzeć na kanale YouTube Politechniki Gdańskiej.
-
2025-12-04
Gogle VR FarU dla GUMed, PG i UG