O przyszłości i wyzwaniach edukacji podczas konferencji „Edukacja STEM” | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-11-20

O przyszłości i wyzwaniach edukacji podczas konferencji „Edukacja STEM”

Prof. Ryszard Szubartowski. Fot. Jerzy Kwiatkowski/PG
Prof. Ryszard Szubartowski. Fot. Jerzy Kwiatkowski/PG
Odbywająca się na PG konferencja „Edukacja STEM - między nauką, relacjami i wyzwaniami systemowymi” zgromadziła nauczycieli, edukatorów i przedstawicieli instytucji edukacyjnych z całego województwa pomorskiego. Wydarzenie odbyło się 18 listopada na Dziedzińcu Heweliusza. 

Konferencję, z ramienia władz uczelni, otworzył prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia. Prorektor podkreślił  znaczenie współpracy uczelni i środowiska nauczycielskiego. W otwarciu spotkania udział wzięli również prof. Jacek Gębicki, dziekan Wydziału Chemicznego, a także prof. Justyna Płotka-Wasylka, prodziekan Wydziału Chemicznego ds. nauki oraz Oliwia Wołosiuk z Wydziału Chemicznego.

Debata otwarcia – przeszłość i przyszłość polskich szkół

Pierwszy panel dyskusyjny poprowadził prof. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej w latach 2002–2008. W rozmowie udział wzięli trzej byli ministrowie edukacji: prof. Edmund Wittbrodt, Wojciech Książek oraz Franciszek Potulski – osoby które miały realny wpływ na kształt polskiej edukacji, tworzyły reformy, prowadziły resort edukacji i obserwowały, jak wygląda funkcjonowanie systemu z różnych perspektyw: państwa, uczelni, samorządu i szkół.

Dyskusja „Edukacja wczoraj, dziś i jutro” dotyczyła konsekwencji reform oświatowych ostatnich dekad, rozwiązań, które się sprawdziły, oraz tych, które wymagają korekty. Panel pokazał szeroką perspektywę systemową i umożliwił uczestnikom lepsze zrozumienie wyzwań, z jakimi mierzy się współczesna szkoła. Jego celem było nie tylko spojrzenie wstecz, ale przede wszystkim wyciągnięcie wniosków, które mogą służyć współczesnej i przyszłej edukacji STEM. Dyskusja uwzględniła zarówno kwestie programowe i organizacyjne, jak i prestiż zawodu nauczyciela, realne warunki pracy w szkołach, a także zmieniające się potrzeby uczniów.

Edukacja 2025: współpraca władz i szkół

W drugiej debacie, również poprowadzonej przez prof. Rachonia, uczestniczyły: Teresa Szakiel z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Ewa Furche z Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Rozmowa koncentrowała się na tym, jak realnie poprawiać edukację dzięki współpracy samorządów, szkół, regionu i państwa. Panelistki wskazały przykłady inicjatyw, które przynoszą wymierne efekty tu i teraz, ale także te, które wymagają zmian legislacyjnych, finansowania i partnerskiego myślenia o edukacji. Dyskusja dotyczyła zarówno polityki edukacyjnej, jak i konkretnych narzędzi wpływających na codzienność szkół: finansowania, programów rozwoju zawodowego nauczycieli, projektów infrastrukturalnych oraz współpracy z uczelniami i biznesem.

Nauczyciele praktycy: serce edukacji STEM

Trzeci panel, moderowany przez prof. Sebastiana Demkowicza, stanowił jeden z najważniejszych punktów konferencji. Prof. Małgorzata Kostrzewska, dr Justyna Gromadzka i dr Agnieszka Kopacz podzieliły się swoim doświadczeniem i konkretnymi wskazówkami dotyczącymi innowacji w nauczaniu, motywacji uczniów oraz włączania kompetencji społecznych i obywatelskich, do praktyki szkolnej. Uczestnicy panelu opowiedzieli o tym, jak wykorzystują nowoczesne technologie, grywalizację i metody projektowe, jak rozwijają w uczniach kompetencje przyszłości (myślenie krytyczne, współpracę, kreatywność) oraz jak wplatają w edukację elementy empatii, odpowiedzialności i postaw obywatelskich. Rozmowa pokazała, jak nowoczesne nauczanie STEM może łączyć technologię z relacją, eksperymentem, uważnością i praktycznym zastosowaniem wiedzy.

Wystąpienie prof. Ryszarda Szubartowskiego

Wyjątkowym punktem programu było wystąpienie prof. Ryszarda Szubartowskiego, twórcy autorskiej metody kształcenia uczniów zdolnych i mentora wielu olimpijczyków. Jego energiczny, inspirujący wykład wzbudził zainteresowanie uczestników, szczególnie w zakresie pracy z uczniami o wysokim potencjale i budowania motywacji wewnętrznej. Profesor jest twórcą słynnej Metody Szubartowskiego” – podejścia opartego na działaniu, doświadczaniu i praktycznym przeżywaniu zagadnień informatycznych. Wśród jego uczniów są laureaci międzynarodowych olimpiad informatycznych oraz specjaliści pracujący dziś w wiodących firmach technologicznych, w tym w OpenAI. Jego wychowankowie zdobyli już ponad 120 medali, w tym liczne złote, na najważniejszych światowych konkursach.

Matura 2025 z perspektywy OKE

W kolejnym panelu Ewa Ludwikowska z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku opowiedziała o aktualnych statystykach, problemach i zmianach w maturach z nauk ścisłych.

Wypalenie zawodowe nauczycieli

Konferencję zamknął panel moderowany przez prof. Justynę Płotkę-Wasylkę, poświęcony wypaleniu zawodowemu i dobrostanowi nauczycieli. Dr Anna Burkiewicz-Kierzkowska, Barbara Peplińska i Marta Młyńska przedstawiły diagnozę problemu oraz praktyczne techniki radzenia sobie z przeciążeniem, stresem i brakiem równowagi.
Panel ten wzbudził szczególne zainteresowanie, wielu uczestników podkreślało, że temat dobrostanu powinien stać się stałym elementem rozmów o edukacji.
Wypalenie zawodowe nauczycieli to nie tylko indywidualny kryzys, ale coraz częściej systemowy problem współczesnej edukacji. W świecie presji, ocen, niedoczasu i biurokracji coraz trudniej zachować pasję, energię i równowagę. W trakcie panelu rozmawiano o tym, jak rozpoznać pierwsze sygnały wypalenia, jak reagować, gdy pojawia się przeciążenie emocjonalne, i co mogą zrobić szkoły oraz instytucje, by realnie wspierać dobrostan nauczycieli.

Podczas konferencji powstawały na żywo notatki wizualne, tworzone przez profesjonalną ilustratorkę – Karolinę Adamczyk. Dzięki nim każda prelekcja została uchwycona w formie przejrzystych, graficznych podsumowań, które uczestnicy otrzymają po wydarzeniu. Dodatkowo, osoby o szczególnych potrzebach mogły skorzystać z słuchawek, pozwalających skupić się na wypowiedziach panelistów, w bardziej komfortowych warunkach i lepiej przyswoić przekazywane treści.

Konferencję zamknął prodziekan Wydziału Chemicznego ds. współpracy i rozwoju – dr hab. Maciej Sienkiewicz, podkreślając potrzebę dalszej współpracy między szkołami, a uczelniami oraz znaczenie dialogu o edukacji opartej na relacjach, wiedzy i odpowiedzialności.

Edukacja STEM wymaga współpracy wielu środowisk oraz odwagi wprowadzania zmian, zarówno systemowych, jak i tych codziennych, realizowanych przez nauczyciela w klasie. Było to wydarzenie, które realnie inspiruje do działania i pokazuje, jak wiele można osiągnąć, gdy łączą się: nauka, praktyka i zaangażowanie.

Zobacz pełną galerię zdjęć

Patronatem honorowym, konferencję objęli:

  • Rektor Politechniki Gdańskiej – prof. Krzysztof Wilde,
  • Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk
  • Prezydent Miasta Gdańska – Aleksandra Dulkiewicz
130 wyświetleń