Data dodania: 2022-05-31
„Gra” – instalacja malarska na temat sztucznej inteligencji
W rozwoju zastosowań sztucznej inteligencji jedną z cezur jest mecz gry planszowej Go, który odbył się w 2016 roku pomiędzy inteligentnym programem AlphaGo a światowym mistrzem Lee Sedolem. Za punkt wyjścia do stworzenia instalacji pt. „Gra”, zamieszczonej w holu WETI, wybrano układ pionków dwóch z pięciu rozegranych partii – wygranej i przegranej przez Lee Sedola.
Pierwotnie czarnobiały układ zamieniono odpowiednio na ciemne i jasne tony kolorów. Wynikiem takiego rozwiązania jest barwna aranżacja, będąca jednocześnie zapisem konkretnego historycznego wydarzenia.
Kompozycja ma wymiary 343,9x687,8 cm i składa się z 427 dwudziestokątów o średnicy 18 cm. Na ich powierzchni zostały namalowane m.in. interpretacje ikon różnych aplikacji oraz programów używanych w smartfonach i komputerach. W zbiór motywów wkomponowane zostały także symbole związane z historią wydziału.
Projekt został zrealizowany przez artystów z KSW Wydziału Architektury PG. Wśród twórców znaleźli się: prof. Jan Buczkowski, dr hab. Dominika Krechowicz, dr sztuki Edyta Urwanowicz, prof. Krzysztof Wróblewski.
Każdy z artystów stworzył podobną ilość elementów zachowując swoją indywidualną stylistykę malarską. Poszczególne części zostały ze sobą przemieszane, co daje efekt zróżnicowania oraz wielowątkowości. W ten sposób powstał kolejny stopień „Gry”, tym razem z ikonografią, pamięcią oraz świadomością wzrokową. Odbiorca może delektować się kolorami i kształtami, ale może również zanurzyć się w różnych znaczeniach korzystając z zasobów własnej wyobraźni.
Instalacja malarska pt. „Gra” powstała w ramach 70-lecia WETI i została odsłonięta podczas sesji jubileuszowej wydziału. W ramach obchodów powstał również mural, który możemy podziwiać na ścianie budynków sąsiadujących z WETI (Na kampusie PG powstał mural z okazji 70-lecia WETI | Politechnika Gdańska).