Spotkanie akademickie "Fizyka piłki nożnej" | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-12-17

Spotkanie akademickie "Fizyka piłki nożnej"

fizyka piłki nożnej

W sobotę, 17 grudnia 2022 roku w ramach programu „Zdolni z Pomorza” odbyło się spotkanie akademickie z fizyki zatytułowane „Fizyka piłki nożnej”. Na zajęcia przybyło 17 uczniów z ostatnich klas szkół podstawowych z województwa pomorskiego.

Wykład został wygłoszony przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn prof.PG w zabytkowym Audytorium Maximum w Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej. Dzięki nawiązaniom do piłki nożnej wykładowczyni w ciekawy sposób przybliżyła najważniejsze zagadnienia z zakresu kinematyki i dynamiki.  Uczniowie, w oparciu o eksperymenty dowiedzieli się, jakie zasady zachowania rządzą ruchem kopniętej piłki, jak tarcie wpływa na toczenie się futbolówki po murawie i na czym polega efekt Magnusa.

Podczas ćwiczeń, prowadzonych przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn, prof. PG oraz dr hab. inż. Jakuba Karczewskiego, prof. PG uczniowie wykorzystywali wiedzę teoretyczną, przedstawioną na wykładzie, do rozwiązywania zadań rachunkowych. Zadania dotyczyły głównie kinematyki i dynamiki w ruchu prostoliniowym oraz zjawiska rzutów – obliczania zasięgu, maksymalnej wysokości, czasu lotu rzuconego ciała.

W ramach zajęć laboratoryjnych, prowadzonych przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn oraz dr hab. inż. Jakuba Karczewskiego, uczestnicy samodzielnie wykonali doświadczenia z fizyki oraz opracowywali otrzymane pomiary w sprawozdaniach. Uczniowie byli podzieleni na grupy trzy osobowe. Zajęcia laboratoryjne odbywały się w I-szej Pracowni Fizycznej dla studentów Politechniki Gdańskiej. Tematami eksperymentów wykonywanych przez uczniów były:

M1 - Wyznaczanie gęstości cieczy
M3 - Ruch prostoliniowy jednostajnie przyspieszony
M4 - Swobodny spadek ciał – analiza ruchu i wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego
M6 - Wyznaczanie przyśpieszenia ziemskiego za pomocą wahadła prostego
M7 - Wyznaczanie współczynnika sprężystości sprężyn i ich układów
M12 - Wyznaczanie modułu Younga metodą strzałki ugięcia

Na końcu uczniowie opracowywali dane otrzymane podczas przeprowadzanych eksperymentów wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie Origin.

O tym, że zarówno tematyka, jak i forma przeprowadzenia zajęć bardzo spodobały się uczniom, świadczą pozytywne głosy przedstawione w ankietach.

5 wyświetleń