Spotkanie akademickie „Fale wokół nas” | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2023-03-25

Spotkanie akademickie „Fale wokół nas”

fale
W sobotę, 25 marca 2023 roku w ramach programu „ Zdolni z Pomorza” odbyło się spotkanie akademickie z fizyki zatytułowane „Fale wokół nas”. Na zajęcia przybyło 39 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego oraz jedna ze szkoły podstawowej.

Wykład, który jak zwykle odbył się w Audytorium Maximum, został wygłoszony przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn prof.PG. Wykładowczyni ilustrowała doświadczeniami omawiane podstawy teoretyczne dotyczące fal mechanicznych i elektromagnetycznych. Uczniowie nauczyli się klasyfikować fale, opisywać je matematycznie, poznali mechanizmy propagacji fal, zjawiska, którym fale podlegają oraz nauczyli się wytwarzać i obliczać parametry fali stojącej.

Podczas ćwiczeń, prowadzonych przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn,prof.PG oraz dr inż. Natalię Wójcik uczniowie wykorzystywali wiedzę teoretyczną, przedstawioną na wykładzie, w rozwiązywanych zadaniach. Zadania dotyczyły głównie propagacji fal dźwiękowych w instrumentach muzycznych.

W ramach zajęć laboratoryjnych, prowadzonych przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn, prof.PG, dr. hab. inż. Natalię Wójcik, dr hab. inż. Aleksandrę Mielewczyk-Gryń, prof.PG oraz dr inż. Bartosza Trawińskiego, uczestnicy samodzielnie wykonali doświadczenia z fizyki oraz opracowywali otrzymane pomiary w sprawozdaniach. Uczniowie byli podzieleni na grupy trzy osobowe. Zajęcia laboratoryjne odbywały się w I-szej Pracowni Fizycznej dla studentów Politechniki Gdańskiej. Tematami eksperymentów wykonywanych przez uczniów były:

- Wyznaczanie współczynnika załamania światła
- Pomiar ogniskowej soczewek metodą Bessela
- Wyznaczanie rozmiarów szczelin i przeszkód za pomocą światła laserowego
- Wyznaczanie promienia krzywizny soczewki za pomocą pierścieni Newtona
- Badanie podłużnych fal dźwiękowych w prętach
- Pomiar prędkości dźwięku metodą rezonansu i składania drgań wzajemnie prostopadłych
- Wyznaczanie modułu Younga metodą strzałki ugięcia

Uczniowie opracowywali otrzymane podczas przeprowadzanych eksperymentów wyniki wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie Origin.

O tym, że zarówno tematyka, jak i forma przeprowadzenia zajęć bardzo spodobały się uczniom, świadczą pozytywne głosy przedstawione w ankietach, np.:

„Zajęcia przeprowadzone w ciekawy sposób, wiele rzeczy można się było nauczyć. Prowadzący mili i tłumaczący tak, aby każdy był w stanie zrozumieć.” (Oliwia)

„Myślę, że te zajęcia zostały przeprowadzone w bardzo ciekawy sposób z wieloma doświadczeniami. Najlepsze były ćwiczenia, gdzie wszystko zostało jasno wytłumaczone.” (Agnieszka)

„Zajęcia poszerzyły moje horyzonty na temat fal oraz sprawiły, że pomyślę o studiowaniu na politechnice.” (Andrzej)

„Zajęcia poszerzyły moją wiedzę z zakresu fizyki. Prezentowane doświadczenia oraz możliwość samodzielnego ich przeprowadzenia były najlepszą częścią wykładu”. (Diana)

7 wyświetleń