Data dodania: 2023-03-25
Spotkanie akademickie „Fale wokół nas”
Wykład, który jak zwykle odbył się w Audytorium Maximum, został wygłoszony przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn prof.PG. Wykładowczyni ilustrowała doświadczeniami omawiane podstawy teoretyczne dotyczące fal mechanicznych i elektromagnetycznych. Uczniowie nauczyli się klasyfikować fale, opisywać je matematycznie, poznali mechanizmy propagacji fal, zjawiska, którym fale podlegają oraz nauczyli się wytwarzać i obliczać parametry fali stojącej.
Podczas ćwiczeń, prowadzonych przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn,prof.PG oraz dr inż. Natalię Wójcik uczniowie wykorzystywali wiedzę teoretyczną, przedstawioną na wykładzie, w rozwiązywanych zadaniach. Zadania dotyczyły głównie propagacji fal dźwiękowych w instrumentach muzycznych.
W ramach zajęć laboratoryjnych, prowadzonych przez dr hab. inż. Beatę Bochentyn, prof.PG, dr. hab. inż. Natalię Wójcik, dr hab. inż. Aleksandrę Mielewczyk-Gryń, prof.PG oraz dr inż. Bartosza Trawińskiego, uczestnicy samodzielnie wykonali doświadczenia z fizyki oraz opracowywali otrzymane pomiary w sprawozdaniach. Uczniowie byli podzieleni na grupy trzy osobowe. Zajęcia laboratoryjne odbywały się w I-szej Pracowni Fizycznej dla studentów Politechniki Gdańskiej. Tematami eksperymentów wykonywanych przez uczniów były:
- Wyznaczanie współczynnika załamania światła
- Pomiar ogniskowej soczewek metodą Bessela
- Wyznaczanie rozmiarów szczelin i przeszkód za pomocą światła laserowego
- Wyznaczanie promienia krzywizny soczewki za pomocą pierścieni Newtona
- Badanie podłużnych fal dźwiękowych w prętach
- Pomiar prędkości dźwięku metodą rezonansu i składania drgań wzajemnie prostopadłych
- Wyznaczanie modułu Younga metodą strzałki ugięcia
Uczniowie opracowywali otrzymane podczas przeprowadzanych eksperymentów wyniki wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie Origin.
O tym, że zarówno tematyka, jak i forma przeprowadzenia zajęć bardzo spodobały się uczniom, świadczą pozytywne głosy przedstawione w ankietach, np.:
„Zajęcia przeprowadzone w ciekawy sposób, wiele rzeczy można się było nauczyć. Prowadzący mili i tłumaczący tak, aby każdy był w stanie zrozumieć.” (Oliwia)
„Myślę, że te zajęcia zostały przeprowadzone w bardzo ciekawy sposób z wieloma doświadczeniami. Najlepsze były ćwiczenia, gdzie wszystko zostało jasno wytłumaczone.” (Agnieszka)
„Zajęcia poszerzyły moje horyzonty na temat fal oraz sprawiły, że pomyślę o studiowaniu na politechnice.” (Andrzej)
„Zajęcia poszerzyły moją wiedzę z zakresu fizyki. Prezentowane doświadczenia oraz możliwość samodzielnego ich przeprowadzenia były najlepszą częścią wykładu”. (Diana)