Data dodania: 2024-10-25
Trening myślenia przedsiębiorczego dla licealistów z Olsztyna dzięki programowi Uranium
Koncepcję realizacji projektu w ramach Uranium opracował broker innowacji z CTT Mateusz Puchalski, który przez większość okresu pełnił funkcję kierownika projektu. W drugim kwartale roku 2024 funkcję kierownika projektu objęła brokerka innowacji Natalia Kosińska.
Założenia projektu
Nadrzędnym celem było wyłonienie zdolnych i proaktywnych licealistów, którzy wykazują się umiejętnościami przedsiębiorczymi i innowacyjnym myśleniem. Dzięki działaniom zaplanowanym w ramach projektu uczniowie otrzymali wiedzę teoretyczną związaną z procesem tworzenia innowacji, a także mieli okazję przetestować ją w praktyce, tworząc własną koncepcję projektu biznesowego.
Zrozumienie przedsiębiorczości jest umiejętnością coraz bardziej cenioną wśród młodzieży, ponieważ pozwala im na lepsze przygotowanie się do życia zawodowego. Ponadto absolwenci szkół wyższych chętniej wybierać będą te uczelnie, które nie tylko zapewniają solidne podstawy teoretyczne, ale również umożliwiają rozwój kompetencji miękkich ułatwiających odnalezienie się w dynamicznej sytuacji na rynku pracy. W trakcie realizacji kolejnych etapów projektu Uranium uczniowie mieli okazję zapoznać się z ofertą Politechniki Gdańskiej również w zakresie rozwoju przedsiębiorczości akademickiej.
Etapy projektu
Projekt został zainaugurowany wizytą pracowników Centrum Transferu Technologii w I LO w Olsztynie pod koniec września 2023 roku. Podczas spotkania, w którym uczestniczyło ok. 100 uczniów, przeprowadzono wykłady na temat innowacji, metodologii Lean Canvas oraz dostępnych na uczelni ścieżek komercjalizacji opracowanych technologii. W trakcie kolejnej wizyty licealiści mieli okazję zapoznać się z możliwościami rozwoju innowacyjnych pomysłów w programach prowadzonych przez Gdańsk Tech Startup School na Politechnice Gdańskiej.
Również podczas pierwszej wizyty w liceum został ogłoszony konkurs z nagrodami na najlepszy model biznesowy. Aby uczniowie mogli lepiej poznać Politechnikę Gdańską i samodzielnie przekonać się o możliwościach, które oferuje uczelnia, w lutym 2024 roku zostali zaproszeni na warsztaty, podczas których wzięli udział w inspirujących zajęciach prowadzonych przez pracowników naukowych PG. Łącznie ok. 50 uczniów z I LO w Olsztynie miało okazję poznać możliwości zastosowania wiedzy zdobytej na Politechnice Gdańskiej w przemyśle. Warsztaty zostały przygotowane przez: dr inż. Ewę Głowińską (na Wydziale Chemicznym), dr. Michała Kucewicza (na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki), dr. inż. Patryka Ziółkowskiego (na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska) oraz Małgorzatę Lipską (w Centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej).
Ostatnim z etapów projektu była praca grupowa licealistów nad koncepcją biznesową, z wykorzystaniem wcześniej poznanych narzędzi metodyki Lean Canvas. Każdej z grup został przydzielony mentor – broker innowacji z Centrum Transferu Technologii. Do tego etapu zgłosiły się 3 zespoły.– Praca w grupach pozwoliła uczniom wykorzystać poznane narzędzia w praktyce oraz zweryfikować ich pomysły na biznes. Jako brokerzy innowacji wspieraliśmy zespoły projektowe swoją wiedzą i doświadczeniem podczas indywidualnych spotkań, dzięki czemu uczniowie mogli poszerzyć swoje horyzonty z zakresu przedsiębiorczości oraz otrzymać merytoryczne wsparcie w trakcie opracowywania projektów. Każdy z zespołów wykazał się dużą kreatywnością oraz zaangażowaniem w opracowanie własnego pomysłu na biznes – komentuje Natalia Kosińska z CTT.
Finał projektu
Pomysł, który został oceniony jako najbardziej innowacyjny i kreatywny, zakładał utworzenie kawiarni łączącej sztukę, literaturę i gastronomię, w której klienci mogliby nie tylko napić się kawy, ale także uczestniczyć w tworzeniu dzieł sztuki oraz wymianie książek. Zwycięski projekt został doceniony również za względu na zaangażowanie członków grupy oraz społeczną wartość pomysłu.
Ze strony Centrum Transferu Technologii w realizację projektu Uranium zaangażowani byli: Mateusz Puchalski, Natalia Kosińska, Sławomir Ćwikliński, Agnieszka Niekurzak i Robert Bajko. Projekt spotkał się z pozytywnym odbiorem zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli, co podkreśla wagę kształcenia w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości. Zespół Centrum Transferu Technologii Politechniki Gdańskiej służył uczniom wsparciem merytorycznym i mentoringiem przez cały czas trwania projektu, co przyczyniło się do jego pełnej realizacji i osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
Aleksandra Kocińska
aleksandra.kocinska@pg.edu.pl
-
2024-10-28
„Dziady” w Katedrze