Data dodania: 2023-03-15
Europejski Dzień Mózgu 18 marca
Mózg to centrum dowodzenia naszego organizmu. Przeciętny mózg waży ok. 1,5 kg, składa się z dwóch półkul połączonych spoidłem wielkim, dzięki któremu zachodzi wymiana informacji między półkulami. Mózg to również cztery płaty: potyliczny, skroniowy, ciemieniowy, czołowy, z których każdy odpowiada za różne obszary naszego organizmu. Naukowcy od jakiegoś czasu rozróżniają również piąty płat - limbiczny (brzeżny).
Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu chcemy przedstawić, w jaki sposób pracownicy Politechniki Gdańskiej poprzez realizację prac badawczych, działań edukacyjnych przyczyniają się do poszerzania wiedzy o mózgu i jego tajemnicach oraz roli w codziennym funkcjonowaniu człowieka.
Naukowcy PG o mózgu
Laboratorium Elektrofizjologii Mózgu i Umysłu (BME lab).
Na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki powstało Laboratorium Elektrofizjologii Mózgu i Umysłu (BME lab), którego naukowcy zajmują się badaniem mechanizmów i sposobów leczenia pamięci oraz wyższych funkcji poznawczych człowieka poprzez rozwijane technologie do pomiarów i stymulacji mózgu. Badania prowadzone są przez multidyscyplinarną grupę naukowców ze specjalizacją w neuronauce, inżynierii biomedycznej, informatyce, neurologii oraz neurochirurgii. Międzynarodowa sieć współpracy z krajowymi i zagranicznymi klinikami w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych (international BME iEEG network) umożliwia naukowcom zbieranie i analizowanie danych pobieranych bezpośrednio od pacjentów przy użyciu najnowszych technik do nagrań i stymulacji aktywności mózgu. Zapraszamy do zapoznania się z projektami, które realizują pracownicy Laboratorium.
Technologia CyberOko do diagnozy, rehabilitacji i komunikowania się z pacjentami niewykazującymi oznak przytomności
CyberOko jest rozwiązaniem opracowanym w Politechnice Gdańskiej, które umożliwia nawiązanie kontaktu i pracę z osobami głęboko upośledzonymi komunikacyjnie. W sposób inteligentny śledzi ruch gałek ocznych, dzięki czemu umożliwia rehabilitację i ocenę stanu świadomości pacjenta nawet w stanie całkowitego porażenia. Rozwiązanie obejmuje także analizę fal EEG, obiektywne badanie słuchu i badanie sygnałów z macierzy elektrod wszczepianych w głąb ludzkiego mózgu. Wspomaga komunikację z pacjentami niewykazującymi oznak przytomności i ich dalszą rehabilitację sposobami umożliwiającymi pokonanie istotnych ograniczeń, jakie mają metody i technologie będące w powszechnym użyciu, tzn. subiektywne skale ocen pacjentów (np. ocena w skali GCS – Glasgow Conciousness Scale), badanie procesów pamięciowych wewnątrz mózgu ludzkiego. Wdrożone urządzenie jest często jedyną szansą dla osoby chorej (np. w stanach podobnych do śpiączki, w przetrwałym stanie wegetatywnym, osoby sparaliżowanej, bez możliwości mówienia), aby mogła ona wyrazić swoje potrzeby.
Mózg a dydaktyka
Uczenie się: co lubi mózg?
Dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni z Centrum Nowoczesnej Edukacji opowiada, że w procesie tworzenia pamięci kluczowe są przerwy (pozwalające mózgowi pracować w trybie domyślnym), sen (podczas którego mózg następuje oczyszczanie tkanki mózgowej i konsolidowanie pamięci) i aktywność fizyczna. Ważna jest także świadomość obierania nieskutecznych strategii uczenia się (iluzja kompetencji, zwłaszcza wielokrotne czytanie i mit podzielności uwagi). Skutecznymi strategiami są używanie skojarzeń, wizualizacje, pozytywne nastawienie do uczenia się (proaktywna postawa), zmienianie miejsc uczenia się, korzystanie z fiszek i map myśli. Na czas pracy w trybie skoncentrowanym warto schować telefon, badania naukowe dowodzą, że nasz poziom koncentracji uwagi znacząco się obniża, jeśli telefon jest w zasięgu wzroku.
Dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni prowadzi zajęcia dla nauczycieli, studentów i doktorantów z neuronaukowych podstaw procesów uczenia się. Są to:
- szkolenia certyfikowane „Neuronaukowe podstawy uczenia się” dla nauczycieli akademickich Politechniki Gdańskiej,
- szkolenia rad pedagogicznych szkół ponadpodstawowych „Neuronaukowe podstawy uczenia się”,
- obowiązkowy przedmiot 15-godzinny dla studentów I roku kierunku Budownictwo,
- certyfikowany 15-godzinny kurs dla studentów i doktorantów Politechniki Gdańskiej „Efektywne uczenie się, praca zespołowa i komunikacja” uruchamiany w każdym semestrze,
- warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Efektywne uczenie się i rozwój”,
- webinaria dla uczniów i studentów „Jak się uczyć efektywnie”.
Dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni opracowała również infografikę dla studentów „10 zasad skutecznego uczenia się”.
Literatura o mózgu w Bibliotece PG
Wszystkich chętnych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej o działaniu mózgu zapraszamy do korzystania ze zbiorów Biblioteki PG, w których można znaleźć literaturę dotyczącą działania ludzkiego umysłu. Przykładowe tytuły:
- Wyloguj swój mózg : jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii / Anders Hansen; tłumaczenie Emilia Fabisiak.
- Płytki umysł : jak internet wpływa na nasz mózg / Nicholas Carr; tłumaczenie. Katarzyna Rojek.
- Fascynujący mózg / Sofia Anastasiadou, Christopher Meyer zu Reckendorf, Henning Beck; tłumaczenie Anna Władyka-Leittretter.
-
2024-11-19
Wspólnie zbudujmy świąteczne Eko-inki!