BRIK – konkurs II organizowany przez NCBR – PKP PLK S.A. | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-12-31

BRIK – konkurs II organizowany przez NCBR – PKP PLK S.A.

ncbr

Wspólne Przedsięwzięcie NCBR – PKP PLK S.A polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK, konkurs II.

Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK przyczyni się do poprawy stanu technicznego sieci linii kolejowych, ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko, sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz poprawy bezpieczeństwa. Ponadto realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia umożliwi opracowanie innowacyjnych systemów informatycznych, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu. Jednocześnie zakłada się, że wdrożenie rezultatów projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe PLK S.A., zapewniając nowoczesne rozwiązania optymalizujące koszty zarządzania infrastrukturą kolejową.

Celem głównym Przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Cele szczegółowe to:

  • Wzrost aktywności B+R  w obszarze infrastruktury kolejowej.
  • Wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.
  • Poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową.
  • Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.

Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie konsorcja.

W skład konsorcjum mogą wchodzić:

  • co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
  • co najmniej dwie jednostki naukowe.

W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów.

Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa.

Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.

Dofinansowanie udzielane przez NCBR i wynagrodzenie wypłacane przez PKP PLK S.A może być przeznaczone na realizację projektów, które obejmują:

  • badania przemysłowe,
  • eksperymentalne prace rozwojowe.

Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych nie uzyska dofinansowania (realizacja badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania).

Obszar tematyczny I  - Bezpieczeństwo ruchu kolejowego

  • Zagadnienie 1.1 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK
  • Zagadnienie 1.2 - Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego
  • Zagadnienie 1.3 - Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego

Obszar tematyczny II  - Rozwój efektywności energetycznej

  • Zagadnienie 2.1 - Wdrożenie dwukierunkowych podstacji trakcyjnych i zasobników energii celem zwiększenia receptywności sieci  oraz poprawy efektywności energetycznej i niezawodności na kolei
  • Zagadnienie 2.2 - Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR

Obszar tematyczny III  - Rozwój rozwiązań proekologicznych

  • Zagadnienie 3.1 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające zastosowanie betonu fotokatalitycznego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK S.A.
  • Zagadnienie 3.2 - Opracowanie systemu do precyzyjnego monitorowania sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. pod kątem oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko oraz do przetwarzania informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych występujących na tej sieci.
  • Zagadnienie 3.3 - Opracowanie innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań do walki z roślinnością na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.

Obszar tematyczny IV - Usprawnienie procesu diagnostyki

  • Zagadnienie 4.1 - Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych (w zakresie np. zarządzania majątkiem, przewozów ponadgabarytowych, potrzeb utrzymaniowych itp).
  • Zagadnienie 4.2 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację badań defektoskopowych szyn przy prędkości od 60 km/h do 120 km/h
  • Zagadnienie 4.3 - Innowacyjne rozwiązania w zakresie prowadzenia badań radiologicznych szyn o profilu R60E1 lub E2
  • Zagadnienie 4.4  - Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)

Szczegółowy opis zakresu tematycznego zawarto w załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu.

Terminy trwania naboru: 28 stycznia 2022 r. - 31 marca 2022 r., godz. 16:00

Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI.

Więcej informacji oraz dokumentacja konkursowa na stronie NCBR.

Informacja w Dziale Projektów: Joanna Baum, Anita Wiśniewska, Beata Toma

306 wyświetleń