Data dodania: 2021-12-31
BRIK – konkurs II organizowany przez NCBR – PKP PLK S.A.
Wspólne Przedsięwzięcie NCBR – PKP PLK S.A polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK, konkurs II.
Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK przyczyni się do poprawy stanu technicznego sieci linii kolejowych, ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko, sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz poprawy bezpieczeństwa. Ponadto realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia umożliwi opracowanie innowacyjnych systemów informatycznych, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu. Jednocześnie zakłada się, że wdrożenie rezultatów projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe PLK S.A., zapewniając nowoczesne rozwiązania optymalizujące koszty zarządzania infrastrukturą kolejową.
Celem głównym Przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Cele szczegółowe to:
- Wzrost aktywności B+R w obszarze infrastruktury kolejowej.
- Wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.
- Poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.
Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie konsorcja.
W skład konsorcjum mogą wchodzić:
- co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
- co najmniej dwie jednostki naukowe.
W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów.
Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa.
Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.
Dofinansowanie udzielane przez NCBR i wynagrodzenie wypłacane przez PKP PLK S.A może być przeznaczone na realizację projektów, które obejmują:
- badania przemysłowe,
- eksperymentalne prace rozwojowe.
Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych nie uzyska dofinansowania (realizacja badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania).
Obszar tematyczny I - Bezpieczeństwo ruchu kolejowego
- Zagadnienie 1.1 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK
- Zagadnienie 1.2 - Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego
- Zagadnienie 1.3 - Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Obszar tematyczny II - Rozwój efektywności energetycznej
- Zagadnienie 2.1 - Wdrożenie dwukierunkowych podstacji trakcyjnych i zasobników energii celem zwiększenia receptywności sieci oraz poprawy efektywności energetycznej i niezawodności na kolei
- Zagadnienie 2.2 - Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR
Obszar tematyczny III - Rozwój rozwiązań proekologicznych
- Zagadnienie 3.1 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające zastosowanie betonu fotokatalitycznego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK S.A.
- Zagadnienie 3.2 - Opracowanie systemu do precyzyjnego monitorowania sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. pod kątem oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko oraz do przetwarzania informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych występujących na tej sieci.
- Zagadnienie 3.3 - Opracowanie innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań do walki z roślinnością na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.
Obszar tematyczny IV - Usprawnienie procesu diagnostyki
- Zagadnienie 4.1 - Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych (w zakresie np. zarządzania majątkiem, przewozów ponadgabarytowych, potrzeb utrzymaniowych itp).
- Zagadnienie 4.2 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację badań defektoskopowych szyn przy prędkości od 60 km/h do 120 km/h
- Zagadnienie 4.3 - Innowacyjne rozwiązania w zakresie prowadzenia badań radiologicznych szyn o profilu R60E1 lub E2
- Zagadnienie 4.4 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)
Szczegółowy opis zakresu tematycznego zawarto w załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu.
Terminy trwania naboru: 28 stycznia 2022 r. - 31 marca 2022 r., godz. 16:00
Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI.
Więcej informacji oraz dokumentacja konkursowa na stronie NCBR.
Informacja w Dziale Projektów: Joanna Baum, Anita Wiśniewska, Beata Toma
-
2024-06-27
Konkurs w ramach programu TEAM NET (FENG)
-
2024-06-11
Nabór: „Dostępność szansą na rozwój 3”
-
2024-06-11
Konkurs ERC ADVANCED GRANT