I.1. Pozyskanie i wsparcie wysoko wykwalifikowanej kadry międzynarodowej.
Działanie skupiać się będzie na rekrutacji wysoko wykwalifikowanej kadry z wykorzystaniem platform typu Research Gate, Linked in itp. Zostanie stworzony system wsparcia finansowego dla początkowego etapu zatrudnienia i system monitorowania osiągnięć i barier w rozwoju pozyskanej kadry. Planuje się pozyskanie ponad 60 naukowców z zagranicy będących na różnych etapach kariery naukowej: od naukowców o światowej sławie do młodych badaczy (postdoców) o wysokim potencjale naukowym. Nowi pracownicy wesprą już istniejące grupy badawcze w ramach POB i pozwolą na utworzenie nowych zespołów o randze międzynarodowej. Zadanie jest ukierunkowane na utworzenie silnej grupy młodych naukowców, dla których przewidywane jest wsparcie finansowe od momentu rozpoczęcia pracy na PG. Wsparcie finansowe będzie przyznawane liderowi grupy badawczej w formie grantu (do 5 mln PLN).
Planuje się wdrożenie systemu oceny postępów i wskazywania barier, aby na bieżąco reagować na potrzeby pozyskanych naukowców i stwarzać im optymalne warunki pracy i rozwoju.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Działanie wpłynie pozytywnie na wzrost potencjału naukowego PG. Będzie czynnikiem inicjującym wyższe standardy i wyższy poziom ambicji naukowej oraz podnoszącym jakość prowadzonych badań. Zapewni obniżenie wskaźnika „in-breeding” oraz wzrost liczby „foreign-born academic staff”, w szczególności dla POB.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry: 20,3 mln PLN (postdoc: 60 osób na 2 lata, średnio po 0,15 mln PLN rocznie; doświadczony naukowiec: 3 osoby na 2 lata, średnio po 0,3 mln PLN rocznie; renomowany profesor: 2 osoby na 3 lata, średnio po 0,4 mln PLN rocznie)
- Opracowanie i wdrożenie systemu monitorującego osiągnięcia i bariery rozwoju: 0,70 mln PLN
- Wsparcie badań naukowych na początkowym etapie zatrudnienia: 30 mln PLN (12 grantów po średnio 2,5 mln PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- Wdrożenie systemu rekrutacji wysoko wykwalifikowanej kadry spoza Polski: 2020
- Uruchomienie grantowego systemu wspierania zespołów badawczych: 2020
- Utworzenie i wdrożenie systemu monitorującego rozwój kadry: 2021
- Zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych naukowców spoza Polski: 2020 – 9, 2021 – 9, 2022 – 10, 2023 – 10, 2024 – 14, 2025 – 13
- Przyznanie grantów wspierających badania dla nowo zatrudnionych grup: 2020 – 2, 2021 – 2, 2022 – 2, 2023 – 2, 2024 –2, 2025 – 2 
I.2. Budowa i rozwój międzynarodowych zespołów badawczych na Politechnice Gdańskiej.
Działanie składa się z trzech podstawowych zadań. Przede wszystkim przewiduje się organizację międzynarodowych konferencji o zasięgu światowym w ramach POB. Pozwoli to wykorzystać i rozpowszechnić mocne strony PG do promowania uczelni, zwłaszcza jej lokalizację i atrakcyjność kampusu oraz do zachęcania do współpracy i popularyzacji uzyskiwanych wyników badań.
Planuje się finansowanie profesorów wizytujących o wysokiej renomie międzynarodowej. Tacy profesorowie zapewnią transfer wiedzy, a także będą zachęcać do współpracy badawczej szczególnie grupy młodych naukowców oraz promować PG w środowisku międzynarodowym.
Kolejne zadanie polegać będzie na wsparciu finansowym udziału pracowników uczelni w konsorcjach i sieciach naukowych. Będzie elementem pozyskiwania wiedzy o możliwościach finansowania, a przede wszystkim zawiązywania grup współpracy w środowisku międzynarodowym, stanowiących potencjalnie przyszłe konsorcja realizowanych projektów. 

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
To wsparcie pozwoli zaistnieć także młodym uczonym, których potencjał może zostać zauważony w skali międzynarodowej wśród grup decydujących o rozdziale środków i kierunkach przyszłych badań.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Organizacja konferencji w POB: 1,6 mln PLN (800 uczestników, średnio po 2 tys. PLN)
- Finansowanie wizyt profesorów wizytujących: 1,8 mln PLN (60 osób, średnio po 30 tys. PLN każda)
- Finansowanie udziału w konsorcjach naukowych i grupach lobbystycznych: 0,8 mln PLN (4 konsorcja, średnio 0,2 mln PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- uruchomienie systemu finansowego wsparcia organizacji konferencji międzynarodowych w PG: 2022
- utworzenie systemu wsparcia i monitorowania efektywności realizowanych pobytów visiting professors: 2020
- utworzenie systemu wsparcia procesu tworzenia konsorcjów, dla realizacji znaczących międzynarodowych projektów: 2020
I.3. Działania na rzecz zwiększenia liczby prestiżowych projektów międzynarodowych w ramach POB i ich realizacji.
Przewiduje się opracowanie systemu wsparcia przygotowania propozycji nowych projektów i monitorowania już realizowanych. Planuje się stworzyć i uruchomić system informatyczny, który będzie umożliwiał identyfikację wszelkich zagrożeń pojawiających się w czasie realizacji projektów.
Drugim zadaniem jest wsparcie pozyskania prestiżowych grantów, w szczególności grantów typu ERC. W grupie pracowników PG jest obecnie co najmniej kilka, a w najbliższych latach przewidujemy kilkanaście osób, które reprezentują poziom umożliwiający aplikowanie o granty ERC. Te osoby już aplikują, chociaż nieskutecznie, o takie projekty. Środki mają być przeznaczone na wsparcie ich w staraniu się o prestiżowe granty. Chcemy w grupie aplikujących podnieść poziom składanych propozycji na tyle, aby składane propozycje znajdowały się w grupie oceny A.
Kolejnym elementem w ramach działania będzie system grantów uczelnianych dla młodych naukowców. Przewiduje się przyznawanie kilku grantów rocznie o średniej wysokości 0,5 mln PLN. Łączna kwota wsparcia równa 15 mln PLN pozwoli na dotarcie do szerokiej grupy aktywnych młodych naukowców (do 7 lat po doktoracie). Te granty jako element przejściowy pozwolą przygotować i zrealizować wstępne prace w celu przygotowania się do grantu właściwego, bądź stanowić będą uzupełnienie istniejących już i prowadzonych przez daną osobę projektów.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Udział w prestiżowych międzynarodowych projektach badawczych zwiększy zarówno faktyczny wpływ Uczelni na rozwój światowej nauki, jak i międzynarodową widoczność tego wpływu.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- System wsparcia przygotowania propozycji i monitorowania realizowanych projektów: 1 mln PLN
- Wsparcie pozyskania prestiżowych grantów: 2,1 mln PLN (15 grantów, średnio po 0,14 mln PLN)
- System grantów uczelnianych dla młodych naukowców: 18 mln PLN (82 granty, średnio po 0,3 mln PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- stworzenie i uruchomienie systemu wsparcia projektów : 2020
- uruchomienie systemu monitorowania i wspierania propozycji prestiżowych grantów: 2021 – 3; 2022 – 3; 2023 – 3; 2024 – 3; 2025 – 3
- uruchomienie grantowego systemu wspierania młodych naukowców: 2020 – 14; 2021 – 14; 2022 – 14, 2023 – 14; 2024 – 13; 2025 – 13
I.4. Działania na rzecz zwiększenia liczby publikacji w prestiżowych czasopismach i wydawnictwach.
Zwiększenie liczby prestiżowych publikacji nastąpi za pomocą kilku zadań, których celem jest przede wszystkim wsparcie idei Open Access u zewnętrznych wydawców i ograniczenie bariery przy publikowaniu bardzo dobrych prac. Planowane jest wsparcie jedynie artykułów z pierwszego decyla czasopism wg bazy Scopus/WoS.
W ramach tego działania planuje się również rozpowszechnianie systemu Open Research Data, który powinien zapewnić wzrost cytowalności. Planuje się wparcie od 8 do 12 publikacji rocznie. Środki na to zadanie są kilkakrotnie mniejsze niż środki przeznaczone na Open Access, gdyż wykorzystany zostanie system informatyczny budowany w ramach projektu MOST Danych.
Planuje się również wprowadzenie systemu promowania i wysokiego pozycjonowania powstających publikacji, przez reklamowanie poszczególnych artykułów u wydawców takich jak Elsevier, czy w takich systemach jak Mendeley, Endnote.
Kolejnym zadaniem jest stworzenie i wdrożenie systemu finansowego premiowania najlepszych publikacji. Znaczące środki, jakie zostały na to przewidziane, pozwolą uzupełnić dochody pracowników i zmotywować ich do coraz lepszego publikowania. Planuje się wspierać jedynie, tak jak w przypadku Open Access, publikacje z pierwszego decyla.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania znacząco zwiększy międzynarodową widzialność Uczelni i jej pracowników.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- System wsparcia Open Access: 1,8 mln PLN (600 publikacji, średnio 3 tys. PLN każda)
- System wsparcia Open Research Data: 0,6 mln PLN (60 publikacji, średnio 3 tys. PLN każda)
- System promowania (upowszechniania) i pozycjonowania powstających publikacji: 1 mln PLN
- System finansowego premiowania najlepszych publikacji z pierwszego decyla: 5 mln PLN (250 publikacji, średnio 20 tys. PLN każda)

KAMIENIE MILOWE:
- uruchomienie systemu finansowego wsparcia według polityki Open Access prestiżowych artykułów w czasopismach z pierwszego decyla: 2020 – 80; 2021 – 90; 2022 – 100, 2023 – 100; 2024 – 110; 2025 – 120;
- utworzenie (2020) i monitorowanie systemu wspierającego stosowanie Open Research Data dla prestiżowych publikacji z pierwszego decyla: 2021 – 8; 2022 – 9; 2023 – 10; 2024 – 11; 2025 – 12
- organizacja narzędzi informatycznych i ich wdrożenie: 2021
- uruchomienie i monitorowanie systemu wspierania prestiżowych publikacji: 2020 – 40; 2021 – 40; 2022 – 40, 2023 – 40; 2024 – 40; 2025 – 50
II.1. Działania na rzecz rozwoju współpracy z instytucjami naukowymi o wysokiej renomie w skali międzynarodowej.
Planowane jest wsparcie tworzenia 8 silnych zespołów międzynarodowych współpracujących z ośrodkami o wysokiej renomie. Ponadto przewiduje się przyznawanie ok. 10 grantów rocznie na wydatki związane z wizytami naukowców PG w renomowanych ośrodkach naukowych. Udział w takich stażach ma bardzo duży wpływ na rozwój naukowy osób, jak i wzmacnianie współpracy pomiędzy ośrodkami badawczymi. O udział w stażu będą mogli przede wszystkim ubiegać się młodzi naukowcy, a także ci, którzy mają szanse na przygotowanie publikacji w czasopismach o wysokiej renomie. W latach 2020-2024 planuje się wsparcie około 50 staży trwających powyżej 3 m-cy.
Planuje się również finansowanie udziału w sieciach i organizacjach uczelni wyższych, które zapewniają forum wymiany idei, doświadczeń, a także stwarzają możliwość dyskusji nad istotnymi o znaczeniu dla rozwoju całego społeczeństwa (np. Grand Challenges) i regionu Morza Bałtyckiego. Wsparcie skierowane będzie do kilku najistotniejszych organizacji w trakcie całego okresu realizacji projektu.
Wzmacnianiu współpracy badawczej będzie służyć także wsparcie w postaci działań informacyjnych, szkoleń, kursów językowych, dedykowanych wybranej tematyce, nauce sztuki negocjacji oraz mentoringu przez osoby, które odniosły sukces naukowy.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania explicite zmierza do osiągnięcia celu polegającego na wzmocnieniu współpracy badawczej z instytucjami naukowymi o wysokiej renomie.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Wsparcie budowy zespołów z ośrodkami o wysokiej renomie: 3 mln PLN (8 zespołów, średnio po 375 tys. PLN)
- Staże w ośrodkach o wysokiej renomie naukowej: 5 mln PLN (50 staży, średnio po 100 tys. PLN)
- Wsparcie udziału w sieciach i organizacjach uczelni wyższych: 0,4 mln PLN (6 sieci średnio po 70 tys. PLN)
- System wyłaniania potencjalnych ośrodków do współpracy w zakresie POB i monitorowania skuteczności współpracy: 0,3 mln PLN
- Wsparcie miękkie - informacje, szkolenia, mentoring: 0,5 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- uruchomienie systemu grantów wspierających współpracę międzynarodową: 2021 – 1; 2022 – 1, 2023 – 1; 2024 – 1
- uruchomienie systemu wsparcia staży powyżej 3 miesięcy: 2020 – 5; 2021 – 10; 2022 – 10, 2023 – 10; 2024 – 10; 2025 – 5
- rozpoczęcie działania utworzonego systemu wsparcia w sieciach i organizacjach: 2020
- uruchomienie systemu informatycznego do wyłaniania ośrodków do współpracy: 2021
- uruchomienie punktu informacyjnego:2020
- uruchomienie systemu szkoleń i mentoringu: 2021
II.2. Wzmacnianie współpracy naukowej z wiodącymi ośrodkami z rejonu Morza Bałtyckiego.
PG planuje wzmocnienie współpracy z ośrodkami badawczymi z rejonu Morza Bałtyckiego, wykorzystując swoje położenie geograficzne oraz znaczący potencjał tego regionu. Na ten cel przewidziano odrębny fundusz wsparcia i lobbowania propozycji badań, realizowanych następnie w uczelniach regionu Morza Bałtyckiego w ramach POB. Proponowane wsparcie obejmie kilka zespołów badawczych.
Wzmocnieniu współpracy z ośrodkami z rejonu Morza Bałtyckiego służyć będą również środki przeznaczone na finansowanie badań realizowanych przez młodych naukowców w ramach POB. W latach 2021-2025 przewiduje się przeznaczenie 2 mln na ufundowanie 5 grantów do realizacji projektów z partnerami z rejonu Morza Bałtyckiego, które powinny umocnić pozycję PG, a także doprowadzić do współpracy kadry naukowej z uczelniami w jej najbliższym sąsiedztwie.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Działanie to powinno pozwolić PG na uzyskanie znaczącej, a nawet wiodącej pozycji w obszarze Bałtyku Południowego.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Finansowanie badań z RMB dla młodych naukowców w ramach POB: 2 mln PLN (5 grantów, średnio po 0,4 mln PLN)
- Fundusz wspierania i lobbowania propozycji badań oraz uczestnictwa w sieciach uczelni w RMB: 0,5 mln PLN (2 granty, średnio po 0,25 mln PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- utworzenie systemu grantów wspierających badania w RMB: 2021 – 1; 2022 – 1; 2023 – 1; 2024 – 1; 2025 – 1
- uruchomienie systemu grantów wspierających badania w RMB: 2021 – 1; 2023 – 1
III.1. Doskonalenie systemu kształcenia na I i II stopniu studiów.
Dostrzegając potrzebę skutecznego konkurowania o najzdolniejszych kandydatów na studia, PG planuje zmodyfikować system kształcenia na I i II stopniu studiów w celu jak najlepszego dopasowania do potrzeb środowiska naukowego oraz otoczenia społeczno–gospodarczego.
Planuje się wprowadzenie systemu indywidualnych ścieżek kształcenia studentów przez ich angażowanie w realizację projektów badawczych. To umożliwi wyłaniania młodych, niezależnych liderów badań, którzy już w trakcie studiów będą budowali swoją karierę i rozwijali ją w kierunku uzyskania umiejętności niezbędnych do prowadzenia projektów badawczych oraz pełnienia roli lidera. W latach 2020-2025 w taką formę kształcenia planuje się zaangażować około 100 studentów.
Kolejnym zadaniem będzie zmodyfikowanie programu studiów. Planuje się wprowadzenie nowych przedmiotów, obejmujących zagadnienia związane z prowadzeniem badań i zarządzaniem projektami. Pozyskanie przez studentów kompetencji w zakresie zarządzania projektem badawczym umożliwi im aktywny udział w realizacji projektów oraz pełnienie w przyszłości roli lidera badań.
Kolejnym elementem modyfikacji systemu kształcenia na II stopniu będzie zwiększenie liczby zajęć wymagających rozwiązania problemów badawczych i analitycznych, których celem będzie przekazywanie wiedzy dotyczącej m.in. metodologii prowadzenia badań. Planuje się wprowadzenie nowych przedmiotów wspierających prowadzone badania naukowe w ramach POB.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania explicite zmierza do osiągnięcia celu polegającego na podniesieniu jakości kształcenia studentów.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Wprowadzenie systemu indywidualnych ścieżek kształcenia studentów w ramach uczestnictwa w projektach badawczych: 2,4 mln PLN (100 osób, średnio po 20 tys. PLN)
- Zmiany programów ukierunkowane na prowadzenie badań naukowych i zarządzanie projektami: 0,2 mln PLN (20 programów i materiałów, średnio 10 tys. PLN)
- Zwiększenie udziału zajęć wymagających rozwiązywania problemów badawczych: 0,4 mln PLN (16 zajęć, średnio 25 tys. PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- uruchomienie systemu indywidualnych ścieżek kształcenia studentów w POB: 2020
- modyfikacje wybranych przedmiotów ukierunkowane na prowadzenie badań naukowych i zarządzanie projektami: 2020 – 4; 2021 – 8; 2022 – 8
- opracowanie nowych przedmiotów wspierających prowadzone badania dla POB: 2021 – 8; 2022 – 8
III.2. Modyfikacja systemu kształcenia doktorantów.
Głównym elementem modyfikacji kształcenia na III stopniu studiów jest organizacja szkoły doktorskiej i jej promowanie na wybranych kierunkach geograficznych, w celu pozyskania najzdolniejszych kandydatów na doktorantów. Szkoła będzie zapewniała szeroki wachlarz przedmiotów specjalistycznych i typu soft-skills, prowadzonych w języku angielskim.
Planuje się system fundowania czteroletnich stypendiów dla doktorantów spoza Polski, w łącznej kwocie ok. 41,4 mln PLN. Pozwolą one najlepszym kandydatom na stworzenie warunków do efektywnej pracy w ramach doktoratu, bez konieczności podejmowania dodatkowej pracy zarobkowej. W latach 2020-2025 planuje się objąć tymi stypendiami 345 osób. Przewiduje się, że proponowane stypendia będą konkurencyjne, także dla dyscyplin naukowych cieszących się największym popytem na rynku pracy.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania stworzy odpowiednie warunki finansowe, organizacyjne i edukacyjne dla rozwoju zawodowego początkujących naukowców.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Organizacja szkoły doktorskiej - reklama działania na wybranych kierunkach geograficznych: 0,8 mln PLN (6 kampanii średnio po 120 tys. PLN plus opracowanie materiałów reklamowych 80 tys. PLN)
- System stypendialny dla najlepszych doktorantów spoza Polski: 41,4 mln PLN (345 stypendiów średnio po 0,12 mln PLN rocznie)

KAMIENIE MILOWE:
- utworzenie systemu reklamy szkoły doktorskiej w POB na wybranych kierunkach geograficznych: 2020
- utworzenie systemu stypendiów doktoranckich dla osób spoza Polski: 2020 – 10; 2021 – 25; 2022 – 45, 2023 – 70; 2024 – 90; 2025 – 105
III.3. Doskonalenie systemu rekrutacji na studia w celu pozyskiwania najlepszych kandydatów.
W ramach tego działania, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów na studia, wprowadzona zostanie promocja wykorzystująca wszystkie zalety PG, tzn. położenie geograficzne oraz potencjał infrastrukturalny i organizacyjny. Promocja będzie prowadzona zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dodatkowo planuje się nawiązanie współpracy ze szkołami średnimi z wybranych miejscowości, głównie spoza Trójmiasta, tak aby bezpośrednio dotrzeć do potencjalnych kandydatów na studia. W celu doskonalenia procesu rekrutacji planuje się wdrożenie koncepcji Strategic Enrolment Management.
W ramach tego działania planuje się również wprowadzenie systemu stypendiów dla najzdolniejszych kandydatów na studia, dla kierunków obejmujących POB. Przewiduje się przyznawanie około 100 stypendiów rocznie.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania explicite zmierza do osiągnięcia celu polegającego na skutecznym konkurowaniu o najzdolniejszych kandydatów na studia.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Wprowadzenie systemu rekrutacji studentów, wykorzystując położenie i potencjał Politechniki Gdańskiej: 0,7 mln PLN (6 kampanii średnio po 100 tys. PLN plus opracowanie 100 tys. PLN)
- Wsparcie współpracy ze szkołami średnimi wyłaniającymi najzdolniejszych absolwentów: 0,3 mln PLN (10 szkół średnio po 30 tys. PLN)
- Wprowadzenie systemu stypendiów dla najzdolniejszych kandydatów na studia dotyczące kierunków mieszczących się w POB: 2 mln PLN (100 osób średnio po 20 tys. PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- wdrożenie systemu: 2020
- uruchomienie programu wsparcia współpracy z wybranymi szkołami średnimi: 2020 – 5; 2021 – 5
- uruchomienie systemu stypendialnego: 2021 – 20; 2022 – 20, 2023 – 20; 2024 – 20; 2025 – 20
III.4. Działania wspierające efektywne zarządzanie talentami.
W celu podnoszenia jakości kształcenia studentów, PG zamierza wprowadzić program zarządzania talentami. Planuje się finansowanie grantów wspierających działalność kół studenckich i zespołów naukowych, które stanowią naturalne środowisko wyłaniania liderów grup badawczych, liderów organizacyjnych oraz liderów inicjujących nowe obszary badawcze. Elementem systemu zarządzania talentami będzie również opracowanie zbioru wskaźników oraz wprowadzenie systemu informatycznego wspomagającego wyłanianie najlepszych studentów. Pozwoli to w sposób możliwie jednoznaczny wytypować tych, którzy mają największe szanse, aby zostać liderami i inwestować w ich rozwój. Planuje się wprowadzić system stypendialny dla najlepszych studentów obejmujący grupę 120 studentów w okresie trwania projektu. Kwota 2,9 mln PLN na stypendia pozwoli wyróżnionym studentom poświęcić się działalności badawczej bez konieczności podejmowania pracy zarobkowej w zewnętrznych instytucjach.
Aby zachęcić nauczycieli akademickich do angażowania się w powyższe działania planowane jest wprowadzenie specjalnego funduszu przeznaczonego na granty dla mentorów najlepszych studentów (zwiększenie wynagrodzenia, wsparcie finansowe prowadzonych badań). Przewiduje się, że w takie działanie zaangażowanych będzie łącznie 60 osób przez okres trwania projektu.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania explicite zmierza do osiągnięcia celu polegającego na efektywnym zarządzaniu talentami.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- System wsparcia kół i studenckich zespołów naukowych: 1,5 mln PLN (3 konkursy średnio po 0,5 mln PLN)
- Wprowadzenie systemu wskaźników wyłaniającego najlepszych studentów: 0,4 mln PLN
- System grantowego wsparcia nauczycieli opiekujących się najzdolniejszymi studentami: 1,2 mln PLN (60 osób średnio po 20 tys. PLN)
- System stypendialny dla najlepszych studentów: 2,9 mln PLN (120 osób średnio po 24 tys. PLN)

KAMIENIE MILOWE:
- utworzenie systemu grantów wspierających koła studenckie: 2020 – 1; 2022 – 1; 2023 – 1; 2024 – 1; 2025 – 1; 2026 – 1
- uruchomienie systemu informatycznego wspomagającego wyłanianie najlepszych studentów: 2020
- uruchomienie systemu grantów dla nauczycieli wyłaniających najzdolniejszych studentów: 2020 – 10; 2021 – 10; 2022 – 10, 2023 – 10; 2024 – 10; 2025 – 10
- uruchomienie systemu stypendiów dla najlepszych: 2020 – 20; 2021 – 20; 2022 – 20, 2023 – 20; 2024 – 20; 2025 – 20
IV.1. Wsparcie rozwoju zawodowego pracowników uczelni
Działanie będzie obejmować opracowanie i wdrożenie systemu ścieżek kariery (w tym szybkich ścieżek dla młodych naukowców), uwzględniających pracowników o profilu badawczym, badawczo-dydaktycznym i dydaktycznym. Zostaną określone zasady i sposób monitorowania rozwoju zawodowego. Zakłada się stworzenie transparentnego systemu kryteriów awansu, oddzielnie dla naukowców i pracowników administracyjnych. Opracowywane będą indywidualne plany rozwoju. Zweryfikowana zostanie dotychczasowa ocena pracownicza naukowców i administracji oparta na systemie wskaźników (np. mobilność, publikacje, współpraca międzynarodowa, projekty).
Planuje się wprowadzenie systemu zróżnicowanych obciążeń (naukowych i innych). Pozwoli to na harmonijny rozwój kariery i odciążenie naukowców od prac administracyjnych i nadmiernych obowiązków dydaktycznych. Planuje się także opracowanie systemu motywacji pracowników naukowych (premie, granty uczelnianie, wsparcie wymiany międzynarodowej) i administracji (premie, finansowanie szkoleń i staży). Zostaną wykorzystane wnioski z realizowanego (2018-2021) przez pracowników uczelni grantu badawczego finansowanego przez NCNpt. „Drive to the Excellence in HE. Pozytywne zarządzanie uczelniami technicznymi: nowy model motywacji”. Jednoznaczne określenie reguł i ich ewentualne modyfikacje w trakcie działania systemu dadzą gwarancję aktywizacji szerokich grup pracowników uczelni.
Planuje się także wdrożenie systemu monitorowania niezależności młodych naukowców przez dedykowany zespół, analizujący bariery i problemy pojawiające się w tym obszarze.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania wprowadza rozwiązania bezpośrednio służące rozwojowi zawodowemu pracowników Uczelni.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Prowadzenie ścieżek kariery: 0,9 mln PLN
- Wdrożenie planów rozwoju i oceny pracowniczej : 0,9 mln PLN
- Opracowanie i wprowadzenie systemu zróżnicowanych obciążeń: 0,3 mln PLN
- Opracowanie systemu motywacji pracowników: 0,1 mln PLN
- Monitorowanie niezależności młodych naukowców: 0,3 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- przygotowanie i wdrożenie systemu ścieżek kariery: 2020
- przygotowanie i wdrożenie systemu planów rozw. zawod.: 2021
- uruchomienie systemu inform. monitorowania zniżek: 2020
- opracowanie i wprow. systemu motywacyjnego pracowników: 2020
- powołanie zespołu monitorującego niezależność młodych naukowców: 2020
IV.2. System wspierania mobilności naukowców i rozwiązań work-life balance
Działanie obejmuje środki na granty wspierające wyjazdy pracowników, zwłaszcza młodych naukowców, do czołowych ośrodków naukowych, w ramach POB. W latach 2020-2025 planuje się objąć takimi grantami łącznie 180 osób. Granty mają za zadanie usuwać bariery ograniczające mobilność (opłacenie kosztów urlopów szkoleniowych w PG, zapewnienie zastępstw w prowadzeniu zajęć dydaktycznych).
Przewiduje się wprowadzenie systemu elastycznego rozliczania dydaktyki dla wyjeżdzających pracowników, który ma niwelować jedną z istotniejszych barier mobilności wskazanych w ankietach przeprowadzonych wśród nauczycieli akademickich – tj. problemy dotyczące organizowania zastępstw w dydaktyce i przyznawania urlopów szkoleniowych.
Kolejnym zadaniem wspierającym naukowców jest opracowanie systemu indywidualizacji planów rozwoju z uwagi na sytuację osobistą pracowników. Pozwoli to grupie pracowników, którzy w przypadku rozmaitych zdarzeń losowych czy sytuacji rodzinnych zmuszeni są czasowo ograniczyć swą aktywność naukową, a to pozwoli dostosować ścieżkę rozwoju do okresowo zmniejszonego zaangażowania.
Planuje się również podjęcie działań promujących ideę work-life balance, pozwalającą pracownikom uzyskać równowagę między zaangażowaniem w pracę a życiem osobistym. Planuje się wdrożenie programów zmieniających postawy i ułatwiających godzenie pracy z życiem osobistym, tak aby możliwe było wdrożenie na uczelni kultury organizacyjnej opartej na szacunku, zaufaniu i wymienionej równowadze życiowej.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania zwiększy międzynarodową mobilność naukowców Uczelni i ich satysfakcję zawodową.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Granty wspierające wyjazdy do czołowych ośrodków naukowych obejmujących badania w POB: 3,6 mln PLN (180 grantów średnio po 30 tys. PLN)
- Wprowadzenie systemu elastycznego rozliczania dydaktyki dla mobilnych naukowców: 0,9 mln PLN
- System indywidualizacji planów rozwoju ze względu na sytuację osobistą pracowników: 0,6 mln PLN
- Działania informacyjne/promujące ideę work-life balance: 0,3 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- wprowadzenie grantów na wyjazdy: 2020 – 30; 2021 – 30; 2022 – 30, 2023 –30; 2024 – 30; 2025 – 30
- określenie wewnętrznych regulacji i rozpoczęcie działania systemu zniżek dydaktycznych: 2020
- wprowadzenie systemu indywidualizacji planów rozwoju: 2021
- rozpoczęcie działań informacyjnych i wspierających: 2020
V.1. Optymalizacja zarządzania badaniami naukowymi.
W ramach tego działania zostaną wprowadzone zmiany organizacyjne synchronizujące prace naukowców w poszczególnych dyscyplinach naukowych ewaluowanych w PG. To zapewni efektywne zarządzanie polityką naukową w ramach tych dyscyplin naukowych. Wspomniana synchronizacja pozwoli na stosowanie jednolitego sposobu oceny pracowników, uwzględniając specyfikę poszczególnych dyscyplin naukowych i usprawniając zarządzanie uczelnią. Te zmiany organizacyjne wpłyną istotnie na priorytetowy obszar badawczy (POB): TECHNOLOGIE ELEKTRONICZNE, INFORMACYJNE I MECHATRONICZNE, który występuje na kilku wydziałach i dotyczy badań oraz wdrożeń w obszarze gospodarki morskiej. Zmiany organizacyjne, synchronizujące działalność naukową w ramach dyscypliny, będą dotyczyły także POB: INŻYNIERIA MATERIAŁOWA. Będą stanowić wsparcie dla POB, posiadającego grupę najmłodszych i najbardziej aktywnych naukowców na PG.
Zarządzanie badaniami naukowymi będzie wspomagane systemem informatycznym wspierającym działalność rad dyscyplin naukowych, decydujących o polityce i finansowaniu badań, zgodnie z przyjętym nowym Statutem Politechniki Gdańskiej. Uruchomienie systemu zaplanowano na koniec 2020 r. Będzie podstawą oceny naukowców, ze względu na ich szczegółowe osiągnięcia. Pozwoli na określanie, które kierunki badań powinny być wspierane i jakie finansowanie otrzymywać, biorąc pod uwagę ich przyszłościowy potencjał badawczy, w tym znaczenie dla wytypowanych POB.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania przyczyni się do podniesienia poziomu zarządzana Uczelnią.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Zmiany organizacyjne na uczelni synchronizujące prace naukowców w dyscyplinach naukowych: 0,5 mln PLN
- System informatyczny wsparcia działalności rad dyscyplin naukowych, decydujących o polityce i finansowaniu badań: 1,5 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- wprowadzenie zmian organizacyjnych, synchronizujących dyscypliny naukowe: 2021
- uruchomienie systemu informatycznego wsparcia działalności rad dyscyplin naukowych: 2021
V.2. Optymalizacja zarządzania zasobami ludzkimi.
Przewiduje się utworzenie ogólnouczelnianego Działu Human Resources (HR), zarządzającego kapitałem ludzkim w zakresie zatrudnienia, z wykorzystaniem ogólnoświatowych kanałów rekrutacji oraz monitorowania ścieżek rozwoju, w szczególności naukowców o największym potencjale. Dział HR będzie odpowiedzialny za uruchomienie ścieżki szybkich awansów dla młodych naukowców. Zostaną zatrudnieni specjaliści HR oraz będą opracowane i wdrożone procedury funkcjonowania tego działu.
Planuje się powołanie Rady Efektywności Naukowej, złożonej w co najmniej 70% z międzynarodowych ekspertów, której głównym zadaniem będzie monitorowanie procesu zatrudniania naukowców oraz ich ścieżek awansowych. Wydatki przewidziane w tym zadaniu zostaną przeznaczone na wynagrodzenia i koszty delegacji członków Rady, a także na koszty administracyjne związane z jej funkcjonowaniem.
Przewiduje się stworzenie wsparcia administracyjno-organizacyjnego dla wizytujących naukowców, przez określenie procedur i wsparcie administracyjne Działu Międzynarodowej Współpracy Akademickiej. Te działania zwiększą efektywność funkcjonowania tej grupy naukowców i wpłyną na międzynarodowy wizerunek PG.
Zostaną określone procedury rozwiązywania konfliktów oraz zostanie powołany zespół monitorujący i rozwiązujący powstające konflikty interesów w uczelni. Dzięki temu pracownicy będą mieli zapewnione wsparcie w zakresie rozwoju zawodowego oraz organ do którego będą mogli się zwrócić w przypadku wszelkich trudności interpersonalnych.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania przyczyni się do podniesienia poziomu zarządzana Uczelnią.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Utworzenie ogólnouczelnianego działu HR, zarządzającego kapitałem ludzkim: 1,3 mln PLN
- Wdrożenie nowego systemu rekrutacji pracowników, uwzględniającego aktywne pozyskiwanie międzynarodowej kadry naukowej: 0,8 mln PLN
- Powołanie Rady Efektywności Naukowej, monitorującej proces zatrudniania naukowców i rozwoju ich karier: 1,1 mln PLN
- Wsparcie administracyjno-organizacyjnego dla wizytujących naukowców: 0,7 mln PLN
- Zdefiniowanie procedur rozwiązywania konfliktów i powstanie zespołu monitorującego i rozwiązującego konflikty interesów w uczelni: 0,7 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- utworzenie działu HR: 2021
- utworzenie i doskonalenie kanałów komunikacji i procesu rekrutacji: 2021
- powołanie Rady Efektywności Naukowej: 2020
- określenie procedur wspierających wizyty naukowców spoza Polski: 2020
- rozpoczęcie działania zespołu monitorującego konflikty interesów w uczelni: 2020
V.3. Profesjonalizacja administracji, w tym usprawnienia organizacyjne w administracji.
Przewiduje się szereg usprawnień org., takich jak centralizacja oraz ujednolicenie usług i procedur istotnych dla realizacji prac bad. i dydaktyki. Ma to umożliwić zmianę modelu, w którym uczelnia funkcjonuje jako federacja wydziałów na model, w którym na całej uczelni obowiązują jednolite standardy i zasady, a duża część usług jest scentralizowana. Przewiduje się ujednolicenie procedur dot. zamówień publ., obsługi prawnej, zakupów oraz badań zleconych.
Planuje się zwiększenie dostępności wsparcia administracyjnego w j. ang., co wiąże się z tłumaczeniem wielu dokumentów, dostępnych obecnie jedynie w j. pol.. Część środków będzie przeznaczona na kursy językowe dla pracowników adm.. Przewiduje się także przesunięcia w obrębie stanowisk adm., aby we wszystkich obszarach zapewnić osoby z dobrą znajomością j. ang..
Aby usprawnić funkcjonowanie administracji wdrożony zostanie system ocen i monitorowania efektywności działań struktur adm.i przez głównych interesariuszy i naukowców o największych osiągnięciach.
Planuje się wprowadzenie systemu corocznych ankiet dotyczących efektywności pracy działów adm.oraz otwartość na współpracę z kadrą akademicką. Wyniki ankiet stanowić będą podstawę do ewentualnych zmian organizacyjnych, .
Planowane jest również określenie i wdrożenie modelu komunikacji horyzontalnej i wertykalnej oraz wymiany informacji. Sprawna komunikacja jest niezwykle istotna, ponieważ wpływa na efektywność całej uczelni. Prowadzone badania ankietowe wskazują, że komunikacja nie należy do mocnych stron PG. Stąd stworzenie modelu i zidentyfikowanie tzw. wąskich gardeł w przepływie informacji będzie ważnym elementem zaplanowanych zmian..

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania przyczyni się do podniesienia poziomu zarządzana Uczelnią.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Centralizacja i ujednolicenie usług oraz procedur kluczowych dla realizacji prac badawczych i dydaktyki: 0,8 mln PLN
- Wprowadzenie dostępności wsparcia adm. w j. ang.: 0,6 mln PLN
- Wdrożenie systemu oceny i monitorowanie efektywności działań struktur adm. przez interesariuszy i naukowców o największych osiągnięciach: 0,6 mln PLN
- Monitorowanie efektywności adm. w obszarze badań i nauczania równolegle: 0,6 mln PLN
- Określenie i wdrożenie modelu komunikacji horyzontalnej i wertykalnej oraz wymiany informacji: 0,3 mln

KAMIENIE MILOWE:
- określenie procedur, rozpoczęcie procesu centralizacji: 2021
- wprowadzenie obowiązku dwujęzycznych dokumentów i obsługi adm. w j. ang.: 2020
- wprowadzenie systemu monitorowania efektywności struktur adm.: 2020
- opracowanie modelu komunikacji: 2020
wdrożenie opracowanego modelu: 2021
V.4. Optymalizacja zarządzania projektami badawczymi.
W ramach tego działania planuje się przeprowadzanie analizy, optymalizacji i standaryzacji procesów zarządzania projektami na PG.
Zadanie to będzie obejmowało przegląd funkcjonujących na PG procedur i regulaminów w zakresie pozyskiwania środków finansowych na działania badawcze, naukowe, edukacyjne i infrastrukturalne, pochodzące ze źródeł zewnętrznych oraz sposobu realizacji takich projektów. Zostanie przeprowadzona analiza procesów towarzyszących realizacji projektów, a także wzajemnych zależności i przepływu informacji między jednostkami biorącymi udział w tym procesie. Analizie zostanie poddane istniejące na PG oprogramowanie do zarządzania projektami (baza projektów), która ma usprawnić proces zarządzania portfelem projektów.
W wyniku analizy zaproponowany zostanie model funkcjonowania Project Management Office (PMO) – struktury łączącej jednostki centralne oraz wydziałowe. Wdrożenie modelu ma zoptymalizować sposób zarządzania projektami na uczelni. Na to zadanie pozyskano już część środków w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Gdańskiej”, finansowanego ze środków UE. Kolejnym elementem usprawniającym zarządzanie projektami na PG będzie wsparcie szkoleniowe dla zespołów i kierowników projektów w zakresie przygotowania i realizacji projektów. W latach 2020-2025 panuje się przeprowadzenie 12 szkoleń.
Organizacja zarządzania projektami na PG obejmować będzie również poprawę dostępu do informacji o możliwościach pozyskiwania środków na badania. W roku 2020 planowane jest wdrożenie systemu centralnej wiedzy o projektach i sposobach ich realizacji wraz z wyszukiwarką projektów realizowanych na PG i wyszukiwarką źródeł finansowania przy ubieganiu się o nowe projekty.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania przyczyni się do podniesienia poziomu zarządzana Uczelnią.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Optymalizacja i standaryzacja procesów związanych z zarządzaniem projektami: 0,8 mln PLN
- Szkolenia dla zespołów i kierowników projektów w zakresie przygotowania i realizacji projektów: 0,6 mln PLN
- Dostęp do informacji o możliwościach pozyskiwania środków na badania: 0,2 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- wdrożenie systemu zarządzania projektami: 2021
- uruchomienie systemu szkoleń: 2020 – 2; 2021 – 2; 2022 – 2, 2023 –2; 2024 – 2; 2025 – 2
- wdrożenie systemu informacyjnego o możliwościach pozyskiwania środków: 2020
V.5. Działania zwiększające efektywność transferu technologii.
Działanie ma na celu wdrożenie procesów wspierających współpracę z otoczeniem gospodarczym oraz kształcenie postaw przedsiębiorczych wśród pracowników i studentów. Wdrożone zostaną mechanizmy wspierania pracowników w identyfikowaniu i zabezpieczaniu IP wartościowych wynalazków. Oczekuje się 30% wzrostu liczby zgłoszeń w stosunku do 2017. Uczelnia będzie ubiegać się o międzynarodowe patenty (6-10 rocznie), co zapewni możliwość podniesienia gotowości technologicznej wynalazków oraz wsparcie przy ich komercjalizacji, tworząc wewnętrzny fundusz Proof of Concept i Proof of Princepales dla aktywnych zespołów. Usprawni też obecne działania jednostek transferu technologii, co powinno pozwolić na udzielanie około 15 licencji rocznie.
Na bazie doświadczeń unikatowego w Polsce procesu akceleracji ePionier, zostanie uruchomiony kurs dla studentów i pracowników, przygotowujący zespoły do utworzenia spółek tech. tzw. „Szkoła start-up”. Zostanie opracowany lub zakupiony rozpoznawalny w świecie program kursu przed-akceleracyjnego oraz udostępniony dla studentów (w liczbie 60-90 rocznie). Planuje się akcelerację 8 zespołów rocznie do 2022 r. i 12 zespołów rocznie od 2025 r. W trzecim etapie tworzone będą spółki spin-off z udziałem tych zespołów, właścicieli praw do wynalazków oraz partnerskich funduszy Seed Capital i Venture Capital.
Stworzony zostanie kompleksowy punkt obsługi kontaktów z biznesem, z uwzględnieniem spójnej strategii komunikacji i promocji oferty badawczej dla biznesu. Zostaną opracowane standardy procesu obsługi organizacyjnej, administracyjnej i formalno-prawnej zleceń badawczych już w 2020 r. Wzmocniony zostanie zespół odpowiedzialny za sprzedaż usług oraz analizę potrzeb rynku, co pozwoli na osiągnięcie w 2025 r. 30% wzrostu (w stosunku do 2017 r.) usług realizowanych na zlecenie firm.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania przyczyni się do podniesienia poziomu zarządzana Uczelnią.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Opracowanie i wdrożenie procesów komercjalizacji wyników B+R: 5,4 mln PLN
- „Szkoła start-up” oraz akceleracja projektów typu spin-off: 4,6 mln PLN
- Centralizacja procesów sprzedaży i promocji usług badawczych: 1,5 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- Wdrożenie procedur dotyczących transferu technologii – 2020
- Międzynarodowe zgłoszenia patentowe: 2021 - 6, 2022 - 6, 2023 - 8, 2024 - 8, 2025 - 10
- Uruchomienie „Szkoły Start-up” : 2020
- Akcelerowane projekty start-up: 2021 - 6, 2022 - 8, 2023 – 8, 2024 - 12, 2025 – 12
- Przychody ze sprzedaży usług (łącznie PG i spółka celowa): 2021 – 19 mln PLN, 2022 – 19 mln PLN, 2023 – 20 mln PLN, 2024 – 21 mln PLN, 2025 – 22 mln PLN
V.6. Usprawnienie systemu zarządzania infrastrukturą badawczą.
Celem zadania jest standaryzacja sposobu zarządzania infrastrukturą badawczą PG w oparciu o podejście procesowe, ze szczególnym uwzględnieniem grup laboratoriów związanych z POB. Takie podejście pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału infrastrukturalnego PG oraz poprawi i ułatwi dostęp do aparatury badawczej, zarówno interdyscyplinarnym grupom badawczym jak i naukowcom prowadzącym badania indywidualnie. Jednym z kluczowych czynników będzie optymalizacja procesów związanych z nadzorem nad aparaturą badawczą, a tym samym utrzymaniem odpowiedniej jakości i wiarygodności prowadzonych badań.
Zostanie przygotowany system informatyczny wspierający zarządzanie infrastrukturą badawczą. System będzie obejmował centralną bazę danych strategicznej infrastruktury, systemu dostępności i rezerwacji aparatury badawczej oraz centralnego systemu planowania zakupów.

UZASADNIENIE DZIAŁANIA
Realizacja działania przyczyni się do podniesienia poziomu zarządzana Uczelnią.

KOSZTY DZIAŁANIA:
- Optymalizacja i standaryzacja systemu zarządzania infrastrukturą badawczą: 4 mln PLN
- Stworzenie systemu informatycznego do zarządzania infrastrukturą oraz wspomagania jej dostępności: 2,8 mln PLN

KAMIENIE MILOWE:
- zdefiniowanie grup laboratoriów dla poszczególnych POB: 2021
- opracowanie mapy kluczowych procesów i opracowanie dokumentacji systemowej: 2022
- budowa centralnej bazy danych strategicznej infrastruktury badawczej: 2022
- utworzenie systemu informacji o dostępnym sprzęcie oraz systemu rezerwacji: 2023
- opracowanie dedykowanego programu wspomagającego zarządzanie infrastrukturą: 2023.