Centrum Analiz Strategicznych PG na konferencji „QS Higher Ed Summit: Europe 2024” | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-07-18

Centrum Analiz Strategicznych PG na konferencji „QS Higher Ed Summit: Europe 2024”

QS Higher Ed Summit
W dniach 11-12 lipca br. w Sitges w Hiszpanii odbyła się konferencja „QS Higher Ed Summit: Europe 2024. Changemakers in Sustainability: New Vision of Europe Higher Ed by Empowering Young Minds”, na której nie zabrakło przedstawicieli Politechniki Gdańskiej (PG).

Konferencja została zorganizowana przez instytucję odpowiedzialną za publikowany od 2004 roku QS World Univeristy Ranking – jednen z najbardziej prestiżowych rankingów szkół wyższych na świecie.

W ramach konferencji przedstawiciele Centrum Analiz Strategicznych PG wzięli udział w licznych sesjach i panelach dyskusyjnych dotyczących globalnych wyzwań w edukacji wyższej i realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Organizatorzy poświęcili wiele miejsca na prezentację metodyk międzynarodowych rankingów szkół wyższych QS i budowanie partnerskich relacji z uczelniami. Konferencja była także doskonałą okazją do nawiązania współpracy między uczelniami biorącymi udział w rankingach QS.

Wyzwania Edukacji Wyższej

Podczas konferencji szczególną uwagę poświęcono globalnym trendom w edukacji wyższej. Mówiono m.in. o:

  1. Konkurencji ze strony uczelni azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich

Zauważono, że wiele europejskich uczelni nie zdaje sobie sprawy z rosnącej konkurencji ze strony szkół wyższych z innych kontynentów, które dynamicznie podnoszą swoje standardy edukacyjne.

  1. Przewadze krajów anglojęzycznych w przyciąganiu międzynarodowych studentów

Kraje, w których językiem wykładowym jest angielski, mają naturalną przewagę w przyciąganiu międzynarodowych studentów nad uczelniami nieanglojęzycznymi o porównywalnych standardach edukacyjnych.

  1. Zmianach w strukturze studentów

W Europie zauważalny jest spadek liczby studentów w sektorze uczelni państwowych, przy jednoczesnym wzroście liczby studentów na uczelniach prywatnych.

  1. Potrzebie ochrony wolności poglądów i otwartości uczelni

Dyskutowano o konieczności zachowania wolności akademickiej oraz promowania otwartości na różnorodne poglądy w środowisku akademickim.

  1. Etyce w korzystaniu ze sztucznej inteligencji (AI)

Dyskutowano na temat etycznych aspektów wykorzystania AI w edukacji.

Cele Zrównoważonego Rozwoju w działalności organizacji

Paneliści przedstawiali, w jakim zakresie Cele Zrównoważonego Rozwoju obecne są w ich organizacjach. Mowa była o działaniach w obszarze ekologii, takich jak np. całkowita rezygnacja z jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych w organizacjach, wprowadzenie elektronicznych dyplomów i certyfikatów czy wyznaczanie corocznych celów w zakresie redukcji zużycia mediów.

Ważnym tematem było także linkowanie Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) do publikacji naukowych oraz kursów oferowanych przez uczelnie. Podkreślano konieczność integracji wiedzy dotyczącej aspektów środowiskowych, społecznych i gospodarczych w ramach każdego przedmiotu nauczanego na uczelniach.

Podczas paneli dyskusyjnych mówiono o braku wystarczających dowodów na to, jaki wpływ ma edukacja z zakresu zrównoważonego rozwoju na życie absolwentów po zakończeniu studiów oraz związaną z tym potrzebę monitorowania ich wpływu w perspektywie np. 6, 12 i 18 miesięcy po zakończeniu edukacji. Wskazano również na potrzebę wprowadzenia wskaźników efektywności (eng. KPI – Key Performance Indicators) związanych ze zrównoważonym rozwojem, które wyznaczałyby cele organizacjom w zakresie np. redukcji wytwarzania odpadów, ograniczenia zużycia energii elektrycznej, cieplnej czy wody.

Zwrócono uwagę na błędny sposób postrzegania zrównoważonego rozwoju jako kosztu. W rzeczywistości jest to inwestycja, która w dłuższej perspektywie przyniesie oszczędności, na przykład poprzez redukcję zużycia mediów.

Podsumowując, realizacja działań na rzecz zrównoważonego rozwoju we współpracy z lokalnymi władzami, uwzględnianie głosu studentów w procesach decyzyjnych oraz monitorowanie efektywności tych działań są kluczowe dla przyszłości edukacji wyższej.

41 wyświetleń