Podsumowanie wizyty studyjnej w Amsterdamie | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2023-02-16

Podsumowanie wizyty studyjnej w Amsterdamie

pracowniczki Vrije Universiteit w Amsterdamie i Politechniki Gdańskiej
Na zdjęciu od lewej: Marta Wojcieszenko (Politechnika Gdańska), Frieda Schaufeli (Vrije Universiteit Amsterdam), Kim Daamen (Vrije Universiteit Amsterdam), Justyna Sudakowska (Politechnika Gdańska). 
Jak rząd Holandii wspiera uczelnie w zakresie dbania o zdrowie emocjonalne studentów? Jakie inicjatywy w zakresie wellbeing podejmują sami studenci? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi szukał zespół Działu Współpracy Międzynarodowej w trakcie wizyty studyjnej w Vrije Universiteit  w Amsterdamie, która odbyła się w dniach 7-9 lutego.  

W połowie września 2022 r. na Politechnice Gdańskiej ruszył koordynowany przez Dział Współpracy Międzynarodowej projekt „Hej, wszystko OK?”. Jego głównym celem jest wsparcie zdrowia emocjonalnego studentów oraz pracowników. Jednym z działań w ramach projektu są wizyty studyjne do europejskich uczelni prowadzących programy z zakresu wellbeing.  

Vrije Universiteit w Amsterdamie (VU), który był celem pierwszej z wizyt studyjnych, to jedna z czołowych uczelni technicznych w Holandii, wysoko pozycjonowania również w rankingach międzynarodowych (miejsce 151-200 w tzw. Rankingu Szanghajskim). Na uczelni studiuje prawie 30 tys. studentów, w tym 10% stanowią obcokrajowcy.  

W trakcie lutowej wizyty studyjnej zespół Działu Współpracy Międzynarodowej – Marta Wojcieszenko, Kierownik projektu „Hej, wszystko OK?” oraz Justyna Sudakowska, Specjalistka ds. organizacji wydarzeń spotkały się z Frieda Schaufeli, Policy Advisor Student Wellbeing oraz Kim Daamen, International Student Advisor.   


Wsparcie na poziomie rządowym  

W 2021 r. rząd Holandii podjął strategiczną decyzję o wdrożeniu programu mającego pomóc uczelniom odbudować się po trudnym okresie związanym z pandemią COVID-19. W programie, którego budżet opiewa na 700 mln euro zaplanowano środki na rozwój kluczowych dyscyplin naukowych, granty dla naukowców i co ważne – działania na rzecz poprawy dobrostanu emocjonalnego studentów.  

M.in. dzięki funduszom rządowym możliwe było stworzenie na VU specjalnego stanowiska dla osoby, której głównym zadaniem jest dbanie o szeroko rozumiany wellbeing studentów oraz powołanie do życia interdyscyplinarnego zespołu do wspierania jej działań.  

- To, co podkreśliły nasze koleżanki z VU to fakt, że dzięki rządowemu wsparciu są w stanie podejmować bardziej kompleksowe i długoterminowe działania w zakresie wellbeing studentów. Inaczej niż  w przypadku projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych np. z funduszy Unii Europejskiej, podejście do inicjatyw realizowanych z budżetu rządowego i uczelnianego jest bardziej elastyczne. Mniejsze jest nastawienie na osiąganie konkretnych rezultatów liczbowych wdrażanych działań, a stawia się przede wszystkim na jakość – mówi Marta Wojcieszenko.  


Najpierw strategia  

Pracownicy VU działania na rzecz wsparcia zdrowia emocjonalnego studentów zaczęli od pracy nad strategią. W ten sposób w ciągu roku powstał „VU Amsterdam Vision on Student Wellbeing”, dokument w którym zdefiniowano czym jest wellbeing studentów, wymieniono kluczowe obszary działania: budowanie świadomości, prewencja, profesjonalizacja działań oraz budowanie poczucia przynależności i określono warunki, jakie muszą być spełnione, aby działania w tych obszarach były efektywne.  

Justyna Sudakowska: - Współodpowiedzialność oznacza, że społeczność akademicka jako całość jest odpowiedzialna za wellbeing studentów. Dotyczy to w równym stopniu pracowników, jak i samych studentów, ale też podmiotów zewnętrznych, takich jak centra zdrowia psychicznego, z którymi współpracuje uczelnia. Współtworzenie podkreśla kluczową rolę studentów. Podejście inkluzywne zapewnia dostęp do działań wszystkim zainteresowanym, a bezpieczne pełne szacunku środowisko oznacza swobodę podejmowania dyskusji na tematy związane ze zdrowiem psychicznym bez obawy o bycie ocenianym.   


Dobre praktyki 

Na VU o wellbing studentów myśli się bardzo szeroko. To oczywiście profesjonalna pomoc psychologów, ale też wsparcie w samym procesie studiowania (np. poprzez bardzo popularny Broader Mind Course), zachęcanie do dbania o zdrowie fizyczne (studenci mają możliwość skorzystania z Fitsurance Physical Health Check) oraz organizację wydarzeń (jak choćby „The Health and Wellbeing Week” który odbywa się co roku w listopadzie).  

- Na stronie internetowej uczelni można nawet znaleźć informację o tym, jak radzić sobie z jesienno-zimową chandrą, na którą cierpi 10% Holendrów – dodaje Marta Wojcieszenko.  

O to, aby program wsparcia zdrowia emocjonalnego dla studentów był realizowany w sposób kompleksowy dba 15-osobowy zespół złożony z pracowników różnych jednostek: nie tylko bezpośrednio odpowiadających za sprawy studenckie, ale też działu współpracy międzynarodowej, centrum sportu czy centrum bezpieczeństwa. Zespół spotyka się regularnie raz w miesiącu (spotkania w mniejszych tematycznych podgrupach odbywają się częściej) i razem pracuje nad planowaniem i realizacją działań.   

Czy wszystkie inicjatywy wokół wellbeing studentów cieszą się powodzeniem? Nie zawsze, co podkreśliły koleżanki VU. Podobnie jak na wielu innych uniwersytetach, również pracownicy amsterdamskiej uczelni borykają się z problemem zaangażowania pracowników w działania na rzecz promocji zdrowia emocjonalnego.  

- Bardzo często zdarza się również, że studenci choć początkowo wyrażają entuzjazm, chętnie i tłumnie zapisują się na różne warsztaty… ostatecznie nie pojawią się zazwyczaj nie uprzedzając nawet o swojej nieobecności. Co ciekawe, ten problem jest mniejszy w przypadku studentów zagranicznych, którzy wyraźnie szukają różnych form kontaktu – mówi Marta Wojcieszenko.  


Inicjatywy studentów 

Jesienią 2021 z inicjatywy samych studentów uruchomiony został Student Wellbeing Point – przyjemnie zagospodarowana przestrzeń w głównym budynku uczelni. Anonimowo, bez konieczności wcześniejszego umawiania się studenci, którzy borykają się z jakimiś trudnościami mogą spotkać się ze swoimi rówieśnikami i w nieformalnej atmosferze porozmawiać, o tym co ich martwi. Co ważne, studenci pełniący dyżury w Student Wellbeing Point są odpowiednio przeszkoleni z zakresu udzielania podstawowego wsparcia psychologicznego czy kompetencji międzykulturowych. W razie potrzeby kierują również swoich kolegów i koleżanki do odpowiednich jednostek, w których może być im udzielana bardziej profesjonalna pomoc.  

Justyna Sudakowska: - To co sprawiło, że Student Wellbeing Point cieszy się takim zainteresowaniem i przede wszystkim zaufaniem studentów to, że była to inicjatywa dla studentów od studentów.  

Wizyta studyjna zakończyła się w… Mindfulnest, czyli kabinie do relaksu znajdującej się w głównej bibliotece uczelni i z której chętnie korzystają zarówno studenci, jak i pracownicy. To miejsce, w którym można w ciszy albo przy relaksacyjnej muzyce odpocząć i wyciszyć się.  

Kolejna wizyta studyjna w ramach projektu „Hej, wszystko OK?” odbędzie się w dniach 20-21 lutego. Tym razem zespół Działu Współpracy Międzynarodowej i Centrum HR odwiedzi Norwegian University of Science and Technology w Trondheim, który jest uczelnią partnerską PG w ramach ENHANCE Alliance.  

135 wyświetleń